Gå til innhold

Vurderer å spørre om å få satt igang fødsel.. Noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en forj*vlig fødsel sist gang... Sliter med fødselsangst denne gangen, redd for at det samme kan skje igjen osv.

Går til samtaler for dette på sykehuset, men synes liksom ikke det hjelper noe særlig, da de liksom ikke kan love meg at det blir bedre denne gang. Ja, som regel så går fødsel nr.2 bedre enn nr.1, MEN det er ikke alltid sånn...

Så ska på vekst estimering den 6. Mai, og på samtale igjen etter denne. Lurer på om jeg kan spørre om å bli satt igang en uke før termin eller noe.. Iris ble født 10 dager før termin, og kom av seg selv.

Og dette er mine begrunnelser:

Under 1. fødsel følte jeg meg mye alene, fikk lite informasjon, hjertelyden ble veldig høy, det ble snakket om haste KS, men jeg hadde 10 cm åpning (Og det hadde de visst, og de bare hadde sjekket den på de 5 timene jeg var der).

Så det jeg håper på under en igangsetting, er at vi får mere og bedre informasjon om hva som kommer til å skje osv. Og at de følger oss opp mye bedre da.

Og jeg vil liksom ikke bli satt igang bare fordi at jeg vil ha ut ungen før termin, for jeg koser meg masse med henne inne i meg, og vet jeg kommer til å savne det =)

Men rett og slett tror jeg at en "kontrollert" fødsel vil få meg til å føle meg mye mere trygg på situasjonen.

Hva tror dere??=)

Skrevet

Det skader jo ikke å prøve å få igangsatt fødselen, men min oppfatning er at de drøyer i det lengste med å gjøre det. Det aller beste for alle er jo at fødselen starter av seg selv.

Om du ikke blir satt igang ville jeg hvertfall ha skrevet et brev om fødeønsker hvor du skiver at det er viktig for deg å føle deg ivaretatt og at det skal være helsepersonell til stede under størsteparten av fødslen.

Masse lykke til, krysser fingrene for at de setter deg igang dersom det er det du ønsker mest .-)

Skrevet

Jeg har lyst til å si at jeg skjønner frykten din, men jeg har ikke født før så kan ikke sette meg inn i hvordan det er å føde.

Selv føler jeg meg ikke trygg på føden i kr.sund og har derfor valgt å føde i Ålesund. De vet at jeg egentli har ønsket meg ks pga av reddselen.

Jeg har sendt inn et brev til føden på forhånd om hvordan jeg har det med tanke på fødsel, også har jeg skrevet et nytt brev til føden som blir med den dagen jeg er igang. Så skriv et brev til føden om hvordan du har det, tenker og ønsker.

Min største skrekk er da riktig nok det å bli satt igang, men hadde jeg vært i din situasjon tror jeg nok jeg ville spurt om igang setting på termin datoen for en sånn sikkerhet i bakhode hvis babyen ikke har kommet av seg selv til da. Men jm på sykehuset er jo pliktig til å lese hvordan din(e) andre fødsler har vært for å sjekke om det er noe de må ta hensyn til denne gangen. Å jeg tror at siden du går der til samtaler alt vil de passe ekstra godt på deg under denne fødselen. Jeg vile bedt føden om å gi meg en garanti på at de vil følge meg ekstra opp under fødselen og være flink med info til deg og far, og sist men ikke minst ha tatt deg en god prat med barnefar, han vil vell være der hele tiden:)

Skrevet

Takk for det =)

Hadde skrevet et fødebrev sist gang også, men ingenting av det som sto der ble "fulgt"... Så jeg stoler ikke på at de fødebrevene blir lest jeg...

Sånn egentlig, så vil jeg ikke få satt igang fødselen, pga at jeg er redd det skal ta veldig lang tid osv.. Fra første rie til Iris var ute tok det 24.5- 25 timer.. Og da hadde jeg 2-3 minutter i mellom fra start til slutt..

Synes det er veldig vanskelig dette her, iom at jeg liksom ikke får noe skikkelig svar på hvordan det vil bli =/

Og det nærmer seg nå, i en rasende fart..

Skrevet

Heihei!

Tror ikke jeg tørr å be om å bli igangsatt på termindatoen ettersom ingen tror jeg kommer til å gå helt til termin.. Derfor skriver jeg at jeg vil en uke før =)

Jordmoren jeg går til samtaler hos har skrevet ned hva jeg vil og ikke vil under og etter fødselen... Så jeg trenger på en måte ikke å skrive det selv, da det kommer til å ligge i journalen min=)

MEN, jeg hadde jo skrevet et sånt fødebrev sist gang også, og absolutt ingen av ønskene mine ble fulgt!

Var redd for fødselen sist gang også, og dette sto i brevet. Var aller mest redd for at lille babyen min skulle dø før hun rakk å komme ut.. Og når pulsen hennes gikk opp og ble skyhøy var jeg sikker på at hun ikke kom til å leve når hun kom ut. Heldigvis gjorde hun det da!! Så den aller største skrekken skjedde jo ikke. Men fikk allikevel veeeldig dårlig info når det kom 14 personer inn på fødestuen og skulle "trille meg ned"....

Men hun ble tatt med vacum istede, det er jeg også veldig redd for denne gang, for da vet jeg at de må klippe meg igjen, og det var det værste i etterkant av fødselen. Å ikke kunne gå normalt på mange uker, ha sinnsykt vondt i flere måneder osv.

Skrevet

Det virker jo ikke som at du ble hørt eller tatt på alvor sist, og hadde en veldig vond fødselsopplevelse, har det hjulpet med JM-samtaler? Jeg ville også sendt eget brev i tillegg til det som står i journalen, basert på egne erfaringer. Jeg hadde en ikke-bra fødselsopplevelse med førstemann, og da jeg (ikke planlagt) kom tilbake til samme avd og fikk nummer to der var det klart at absolutt alle hadde blitt informert om klagen jeg sendte i etterkant av fødsel nummer én... Antakelig er de mer forberedt på deg denne gangen, særlig siden du hadde vakuumforløsning sist med baby med problemer - dette er det jobben deres å følge opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...