*SJ* Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Er ei bekymra mor som trenger å høre andres erfaring med dette. Har ei jente på snart 16 mnd. Hun har ingen ord inne enda, kun babyspråk. Hun klarer ikke gå, stå ved hjelp, gå ved hjelp, krappe, sette seg opp i sittene, spise og drikke selv. hun lærte seg først å sitte da hun nesten var et år. Hun er veldig "med", god øyekontakt og helt fin slik. begynt hos fysio no og skal på utredning etterhvert. Noen med erfaring?? Kjenner jeg begynner å bli veldig bekymret. Syntes det er litt rart... Hilsen ei undrene mor.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Hei på deg! jeg har en jente på 22 mndr som er veldig sent ute med det motoriske, pluss språket. Vi er til utredning nå og har fått beskjed om at jenta vår er hypoton, dvs har svak mulskelspenning, noe som gjør at hun er umoden i bla bena, hun er skeiv i anklene og hun er liksom ikke moden for å gå enda. Det mentale ser ut til å være normalt, hun forstår det vi sier til henne, men sier lite selv. Hun spiste alene på ettårs dagen for første gang, og satt ikke skikkelig støtt heller før da. Vår jente har fysio tre ganger i uka, og responderer veldig på det. Her om dagen søkte jeg på hypoton i dette forumet, og jeg fant gamle innlegg om barn med hypotoni, og det lignet veldig på symptomene til mitt barn, og jeg ble veldig glad og håpefull fordi disse barna ikke feilte noe mentalt, og tenkte da at dette skal nok gå bra. Mitt barn vil aldri bli noen maratonløper har vi fått beskjed om, men hva så?! I forbindelse med at vi fikk fysio, så sier fysioene at de også har vært borti barn som rett og slett er bedagelige og ikke har hastverk med noe, og noen må være sist:) Jeg håper du blir litt beroliget med dette, det ikke trenger å være noe galt med jenta di heller, bare bedagelig kanskje? Men få dem til å pøse på med fysio, og få personalet i barnehagen til også å trene litt, og har hun ikke barnehageplass, så søk på særskilt grunnlag, fordi hun er forsinket. jenta mi har iallefall veldig godt av å være der:) Lykke til! Håper jeg får høre hvordan det går:)
ღ ♂ + ♀ ღ +2! Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Det trenger så absolutt ikke være noe! Du sier at hun er god på blikkontakt og ellers god i kontakten/samspill, og det er det viktigste. Vi er til utredning med dattera vår på 21 mnd, og har vært det siden hun var 6 mnd. Hun har alltid hatt dårlig blikkontakt og samspill, men også sen motorisk. Hun går ikke, men driver og lærer seg nå Spiser og drikker selv, kryper osv. Mye av det motoriske har kommet etter jul. Men det tristeste (om jeg kan si det) er at hun ikke peker, ikke vinker, har ikke språk, viker ofte blikkontakten og sliter rett og slett med å kommunisere. Vi bruker tegn til tale og barnehagen er veldig gode på stimulering. Har assistent 10 timer i uka, pluss spesped. Hun skjønner endel av det vi sier da, heldigvis, men får ikke ut hva hun mener, så hun kan bli ganske sint og frustrert. Jenta vår har kommet seg veldig etter at hun begynte i bhg da, så det anbefaler jeg veldig.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Hei. Dette trenger ikke være noe. Vår sønn er nå snart 19 mnd. og lærte å gå alene for et par uker siden. Noen uker før det igjen sa helsestasjonen at om han ikke begynte å gå innen en viss tid måtte han til fysio. Vi så at han gikk med hjelp etc og valgte å vente. Og vips gikk han. Om du er bekymret spør fagkynte, men var jeg deg ville jeg bare øvd på å gå og ikke mast med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå