Gå til innhold

ks og omsorgspermisjon for far

Anbefalte innlegg

jeg har fått innvilget ks pga stort barn, og har vært i kontakt med NAV ang. rettigheter i forb. med ks. Fikk der beskjed om at far har krav på omsorgspermisjon med lønn i 2 uker, se på nav.no, det står greit forklart der sa de...jadda!! noen som har benyttet seg av ordningen med at far har hatt omsorgsperm. med lønn i 2 uker? blir jeg da sykmeldt og far tar over "omsorgen" for barnet? greit å få klarhet i dette før ks, så slipper man å styre med NAV etter fødsel...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141754180-ks-og-omsorgspermisjon-for-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når fikk du invilget ks/ lenge før termin? Hvor stor er ungen din?

Har egentlig samme "problemet" jeg å...+ at ungen ligger i seteleie...Jeg orker ikke en unge på 4500 og seteleie...er komt til uke 33, skal på ny kontroll i uke 35 på sjukehuset

Hei.... Fant ikke noe om dette på på nav sine sider... Men om du finner noe eller hører med noen så vil jeg også gjerne vite det....:-)) Det er ikke alle arbeidsgivere som gir sine ansatte lønn og permisjon.. så flott om det finnes ei sånn ordning ;-))

Er det vanlig å bli sykemeldt etter KS? Jeg ble ikke det sist gang, pappaen hadde ferie så det var jo greit sånn. Men ville jo heller brukt av permisjonen hans om vi kunne.. Regner med omsorgspermisjonen går av fedrekvoten? Og hvor på NAV står dette greit forklart? Link mottas med stor takk;)

Jeg hr hatt to KS tidligere, og skal snart ha mitt tredje. Jeg har ikke hørt om dette før.

Når jeg går inn på NAV og leser om omsorgspenger, står det følgende: "Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk". Det står ingenting om at far automatisk har rett til to uker omsorgspermisjon dersom barnet blir forløst med keisersnitt.

Slik jeg forstår det, er dette snakk om de 10 (15 om man har flere enn ett barn) dagene pr forelder man kan være hjemme pr år med sykt barn, eller om barnepasser er syk. Ikke noe man søker om, men som arbeidsgiver dekker. Slik jeg forstår det er det heller ikke noe man automatisk får/kan planlegge i forkant, fordi mor har tatt KS, men at man kan benytte seg av denne ordningen ovenfor arbeidsgiver dersom mor er såpass dårlig etter keisersnittet at hun ikke kan ta seg av barnet. Altså om du blir så dårlig, kan far der og da melde fra at han blir hjemme fra en til ti arbeidsdager for å ta seg av barnet, fordi du ikke er i stand til det.

Jeg har ikke vært så helsemessig redusert etter noen av keisersnittene mine (har hatt ett hastesnitt og ett planlagt) at jeg ikke har klart å ta meg av barnet etter fødselen. Vi har også vært så heldig at fars arbeidsgiver gir pappapermisjon med lønn i to uker etter fødselen. Alle pappaer har rett på to uker pappapermisjon etter arbeidsmiljøloven (søkes arbeidsgiver), men det varierer fra sted til sted om dette er med eller uten lønn.

Jeg fikk imidlertid gjentakende og kraftig brystbetennelse etter andremann, og var i to uker så dårlig at jeg ikke kunne ta meg av barnet. Legen min sykmeldte da meg, og vi sendte søknad til NAV med legens anbefaling om at far måtte overta foreldrepermisjonen i disse to ukene, selv om de første seks ukene etter fødsel egentlig er forbeholdt mor. Dette ble innvilget for vår del. Dette kan kanskje være et alternativ å ha i bakhånd, dersom du blir så dårlig at du ikke klarer å ta deg av barnet? Men dette også må tas der og da, kan ikke planlegges i forkant, før man vet om du faktisk blir såpas dårlig..

Lykke til i allefall..

Annonse

Alle som er offentlig ansatt har krav på 2 uker omsorgspermisjon med lønn i forbindelse med fødsel. Det er disse ukene Nav refererer til så de gir ikke far noe mer permisjon pga ks. Du har vanlig svangerskapspermisjon når far har omsorgspermisjon. Disse ukene må taes ut 2 uker før termindato eller 2 uker rett etter fødsel. Far tok ut disse ukene før termin sist gang siden jeg hadde termin rett rundt skoleferiens begynnelse. Da hadde jo han ferie likevel og ved å studere regelverket fant vi ut at han hadde krav på å ta de ut 2 uker før termindato....

Alle fedre i jobb har krav på to uker omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel. Dette er regulert i Arbeidsmiljøloven.

Er han offentlig ansatt får han lønn i permisjonstida. Er han privat ansatt, er det opp til arbeidsgiver om de gir lønn eller ikke. Som regel er dette regulert i lokale tariffavtaler.

Denne omsorgspermisjonen innvirker ikke verken på mors foreldrepermisjon eller pappakvoten. De kommer i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...