*SJ* Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Er ei bekymra mor som trenger å høre andres erfaring med dette. Har ei jente på snart 16 mnd. Hun har ingen ord inne enda, kun babyspråk. Hun klarer ikke gå, stå ved hjelp, gå ved hjelp, krappe, sette seg opp i sittene, spise og drikke selv. hun lærte seg først å sitte da hun nesten var et år. Hun er veldig "med", god øyekontakt og helt fin slik. begynt hos fysio no og skal på utredning etterhvert. Noen med erfaring?? Kjenner jeg begynner å bli veldig bekymret. Syntes det er litt rart... Hilsen ei undrene mor.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Hei! Jeg har ikke så veldig mye erfaring på dette området, men det at en jente på 16 mnd ikke sier noen ord enda er vel helt normalt. Det er noen på den alderen som har ord, men det er også mange som ikke har det. Begge deler er helt normalt. Min gutt på 19 mnd har såvidt det er begynt å si 2-3 ord (som bare vi foreldrene kan tyde). Håper det hjalp litt
yasmina Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Min eldste var ikke blandt de kjappeste og sa ikke noe forstaaleig da han var 16 mnd. Begynte aa gaa da han var akkurat 16 mnd. Er ikke unormalt det. Er innenfor normalen hvis en gaar innen 18 - 20 mnd. Kan jo fortelle at lillegutt som ikke var saa kjapp svoemte som 3 aaring og leser naa som han er 5 saa det trenger ikke bety at det blir slik fremover.
*SJ* Skrevet 21. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2010 takk for svar begge to Fysio sier det vil ta tid før hun går siden hun enda ikke krabber. håper bare det ikke er noe galt.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Her er gutten på snart 2 år sen grovmotorisk , men helt normal språklig. Og det er helt normalt å ikke si så mye før 18 måneder. Rundt 18 måneder bør en ha bra forståelse og si ett par ord.
Slæsh84 Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 Hei! Jeg vet at jeg var 17mnd når jeg begyyne å gå og min lillesøster var 18mnd, det er sent har jeg hørt.. Jeg var sen i ord,men sang før jeg snakke;) Selv har jeg en jente som blir 2år i mai..Hun hadde kolikk og kiss i 5mnd,men er heldiggvis helt frisk etter behandlingen.. Hun har alltid tatt ting med ro,bare ligger der,eller helst på fang opptil 1år.. Hun satt seg på rumpa for 1gang da hun var 1år, begynte å krabbe og reise seg når hun var 13mnd. Så krabbingen var sen.. Gikk da hun var 15mnd,så hun gjor mange ting på noen få mnd. Hun har nå flere ord,men det har kommet i det siste. Så er ikke kjempe rask her.. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Noen er sene mens andre er tidlige, sånn er det jo bare. Det viktigste er at du ser dette og er bevist på det. Jeg syntes at det er bra du har tatt kontakt med fysioterapaut så får du jo noen profesjonelle til å hjelpe deg. Det som er skremmende er at det er utrolig mange mødre som er redde for å innse at barne ikke kan det som er forventet og dermed heller ikke får hjelp. Går barnet i bhg? Der får dere vel litt hjelp? Husk at det ikke er så farlig om barnet ikke kan alt selv om det føles slik når det er så stor vekt på det i samtaler med venner osv. Du skal se at hun både lærer å gå, prate og drikke selv:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Få fortgang på utredningen, slik at dere fortest mulig kommer i gang med evt trening, undersøkelser etc, og dersom det viser seg at hun bare er sen, kan du puste lettet ut, men for enkelte sykdommer etc er det viktig å begynne utredning, det kan ta tid. Dere kan evt søke om støtte til ekstra hjelp i barnehagen. Jeg kjenner desverre noen med barn som viste seg å ikke bare være treg i utviklingen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå