Minimo <3 Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Han har selvfølgelig kommet i trassalderen! Han er grinete hele tiden, og sier jeg vil jeg vil jeg vil, hele tiden, eller omvendt, jeg vil ikke.. Han er også begynt å si at vi SKAL! Det er forferdelig provoserende! Jeg kan gi ett eksempel fra igår! Jeg hentet han i barnehagen og han var i strålende humør! Så gikk meg og han å handlet, mens vi ventet på pappaen. Selvfølgelig sovnet han i bilen, og når vi da kommer hjem, så blir han kjempe sint og vil være i bilen, med selen på osv for han vil sove mer! han hyler og skriker og griner pga det.. Er bare de siste ukene han har vært sånn! Så kommer vi inn, og han skal selvfølgelig bli behandlet som en konge. Jeg legger han ned på sofaen, sånn at han kan få våkne skikkelig, men han var ikke fornøyd med hvordan puten låg, og kastet den på gulvet.. han begynte igjen å sutre om at JEG måtte ta dne opp igjen og fikse den sånn som han skulle ha den.. Nei, det kunne han gjøre selv sa jeg, for jeg holdt på med middagen., Etter en liten stund ble det rolig fra hans side og min mann satte seg ned forran pcen og begynte å se på ett spill trailer, mens minsten satt på fanget.. Så var det middag, og jeg gjorde klart fatet til minsten.. Så stoppet min mann filmen, som varte mye lengre enn han hadde trodd, og da begynte selvfølgelig minsten å hyyyyle igjen! Meg og min mann satt med bordet og prøvde å roe han ned, mens minsten låg på gulvet og skrek "JEG VIL IKKE JEG VIL IKKE JEG VIL IKKE!!" Til slutt begynte vi å ignorere han, og da ble han enda mer aggresiv! Da begynte han å skrike igjen, og kom bort til bordet og begynte å irritere! Vi måtte løfte han opp på stolen, for han klarte det ikke, og han skulle fikse maten sin selv osv! Vi sa han klarte å klatre opp selv. Og IGJEN! HYYYLING, så begynte han å slå min mann! Da sa han " NO SLUTTER DU!" Så igjen hyling og skriking og grining.. Vi ignorerte han igjen, og han kom krypende og ville spise middag på fanget mitt, som er høygravid, og jeg sa jeg skulle spise ferdig først! Han ble helt Rabiat! :/ Han fikk da komme opp på fanget og spise middag der, når jeg var "ferdig".. Føler meg litt misslykket.. for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Jeg prøver å ikke la han få viljen sin hele tiden, spesielt når han oppfører seg sånn! Han pleier ofte å oppføre seg sånn rundt middagstid Hva skal jeg gjøre? Er så fortvilet og lei meg Beklager mulige feil og masse mas!
Supermamma;-) Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Hei Minimo! Følte bare sånn med deg da jeg leste innlegget at jeg tenkte jeg kunne prøve meg på noen tanker..;-) For det første er alt dette som du beskriver heeeelt normalt og sikkert velkjent for alle som har eller har hatt barn i samme alder! Jeg har selv nå nummer to på vei inn i denne alderen og kjenner at det er bare å begynne å grave dyyypt i meg selv for å prøve å samle opp mest mulig tålmodighet og utholdenhet for alt som er i vente.. Jeg synes alikevel det er lettere med andremann. Ikke minst fordi jeg har forsonet meg med at dette er en fase ALLE må igjennom, men også fordi jeg VET at dette er noe som går over. Når de ligger der og hyler og sparker rundt seg og er på sitt aller minst sjarmerende, kan jeg love deg at dette ikke har noe som helst med hvordan de vil bli som små mennesker senere i livet å gjøre! De holder stadig på å lære seg sine grunnleggende sosiale ferdigheter, bland annet gjennom "trass" perioder som denne. Og samme hvor frustrerte og slitne vi voksne blir - forsøk å tenke på at dette er tusen ganger værre for barnet.. De kan jo ikke noe for det! Det er desverre bare en del av utviklingen deres som de må igjennom.. Alle barn er ulike, men mitt beste råd må kanskje være å forsøke å være tålmodig og empatisk med barnet, aksepter at dette er en fase han må igjennom og at den er tøff for ham også. Vær konsekvent og tydelig med de grensene som er viktige for dere, og la resten heller vente til senere. Gi ham masse kjærlighet og bekreftelse, også når han er sinna. Og gi masse ros de gangene han faktisk klarer å oppføre seg fint, fx ved måltider o.l. Husk at han trenger hjelp med å komme igjennom dette! Masse lykke til! ;-)
Minimo <3 Skrevet 21. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for svar Vi pleier alltid å rose han når han gjør noe bra eller riktig Da får han skryt og kos! Jeg pleier også å vente en stund før han får den kosen han fortjener nåe han oppfører seg sånn! Vetsje om det er riktig eller ikke.. men skal prøve å få han til å forstå at det ikke er sånn det fungerer.. selvom det er en fase.. Har liksom ikke lyst å "knekke" da, fordi han er trass, men være bestemt på det som blir sagt og gjort, og heller gjennomføre det jeg har sagt og lovet! Er liksom ikke så enkelt heller, når jeg sliter med bekkenløsning, er stor og tung osv.. og mannen jobber ræven av seg.. er ikke helt enkelt å vite hvordan man skal oppdra det første barnet, men som du sier, jeg er mer innstilt på hva jeg hvertfall skal gjøre med nestemann og hva jeg HVERTFALL ikke skal gjøre Tusen takk for svar igjen
SpongeBob Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Høres ut som min treåring du beskriver, skal bli storebror og er stresset av det (leker "baby" og at han er inne i magen osv) og har ufattelig kort lunte for tiden. I går kveld var jeg alene med dem, og la merke til det sjarmerende nye trekket at når det er noe han vil/ikke vil stiller han seg rett opp og ned på gulvet og HYLER. Gjett hva det gjør med sliten og gravid mammas tålmodighet? Huff. Jeg satser på at det skal hjelpe med mer søvn (til ham og meg), mye telling til ti og lengre om nødvendig og ikke minst være konsekvent. Ikke gi etter bare for å få ham til å holde opp, det er jo ikke rettferdig mot storebroren heller! Men fy pokker så uspiselige de små kan være når de er i det feile hjørnet...
Sillia Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Her er et annet perspektiv på "trassalder", uttalt av Jesper Juul. Av egne erfaringer hjelper det veldig å ta barna på alvor, la dem få rom til å vokse og bestemme, la dem få erfare å "vinne" avogtil... http://www.tv2.no/gmn/nettprat/trassalder-finnes-ikke-2974033.html
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Hoho...ja er det ikke gøy når de slår seg vrange. Jeg tror jeg har lest alt som er å lese om trassalder og hvordan takle det. Og jeg har fort funnet ut at dette funker hvertfall for min unge. Ikke gape tilbake!! Snakke rolig, sette seg gjerne på huk for å komme "ned" på demmes nivå. Forklare at det er mamma og pappa som bestemmer, og at du forstår at han gjerne vil være med og bestemme, men akkurat nå så må mamma og pappa bestemme dette. Masse klemmer og koser og skryt "du er vakker og flink" kommentarer osv. Ha en liten samtale hver kveld om oppførsel. Fortelle i dag har du vært en utrolig flink gutt! Klart å kle på seg og rydde rommet, og nå begynner du og bli en stor og flink gutt. Spøre om han gleder sg til lillesøster kommer, og at jeg håper han vil hjelpe meg litt, for ho trenger en storebror som kan passe på ho. Forklare litt i forkant av et gjøremål, skal vi i butikken forklare hva man skal gjøre der. Sitter han mitt i en lek så si i fra i litt god tid så han rekker avslutte leken. Stille inn hjernen på nytt gjøremål aktig. Og hvis han slår seg vrang så får det konsekvenser. Sitte i bilen, ikke se film osv. Finne ut hva som han setter pris på. For da kan han velge og høre på hva vi har bestemt eller la være og høre, men da får han ikke gjøre det han vil aktig ( hørtes veldig slemmere ut, enn det det er egentlig) Får alltid velge mellom 2 ting, genser, bukser, sko, pålegg osv. Viktig at han føler at han får bestemme litt også. Velge litt fighter er jo også viktig. Vil han ikke ha middag, så blir det heller ikke dessert, men vil han ikke ha mat så får han uansett ikke noe annet. Det er nå det er måltid, dette er hva vi har, (så fremst vi ikke har laget noe jeg vet han ikke liker) Men jeg tvinger han aldri til og spise. Og slår han seg vrang så får han gjøre det, bare lukker øra og spiser og later som ikke noe. Bare noe av det vi følger hvertfall.
bullebull&gullegull Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Nå har ikke min 2 åring nådd trassen enda. Men her har vi begynt med time out på trappa og det fungerer veldig bra på dårlig oppførsel. Da mener jeg sånn type slå og bite oppførsel. Han har og fått timeout et par ganger når det lyser trass og faen av øynene hans. Så får han et minutt til å roe seg på. Han sitter ikke mer enn 1 minutt og han sitter i trappa på rommet sitt med åpen dør mens vi er rett utenfor. Prater med han når han får timeout og forklarer hvorfor. Prater igjen med han når jeg kommer tilbake og forklarer på nytt hvorfor han fikk timeout og at nå er vi ferdig med det. Da får jeg unnskyldklem og vi koser litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå