Gå til innhold

Fortvilet over 3 åringen min :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har selvfølgelig kommet i trassalderen!

Han er grinete hele tiden, og sier jeg vil jeg vil jeg vil, hele tiden, eller omvendt, jeg vil ikke.. Han er også begynt å si at vi SKAL! Det er forferdelig provoserende!

Jeg kan gi ett eksempel fra igår!

Jeg hentet han i barnehagen og han var i strålende humør! Så gikk meg og han å handlet, mens vi ventet på pappaen. Selvfølgelig sovnet han i bilen, og når vi da kommer hjem, så blir han kjempe sint og vil være i bilen, med selen på osv for han vil sove mer! han hyler og skriker og griner pga det.. Er bare de siste ukene han har vært sånn!

Så kommer vi inn, og han skal selvfølgelig bli behandlet som en konge. Jeg legger han ned på sofaen, sånn at han kan få våkne skikkelig, men han var ikke fornøyd med hvordan puten låg, og kastet den på gulvet.. han begynte igjen å sutre om at JEG måtte ta dne opp igjen og fikse den sånn som han skulle ha den.. Nei, det kunne han gjøre selv sa jeg, for jeg holdt på med middagen.,

Etter en liten stund ble det rolig fra hans side og min mann satte seg ned forran pcen og begynte å se på ett spill trailer, mens minsten satt på fanget.. Så var det middag, og jeg gjorde klart fatet til minsten.. Så stoppet min mann filmen, som varte mye lengre enn han hadde trodd, og da begynte selvfølgelig minsten å hyyyyle igjen! Meg og min mann satt med bordet og prøvde å roe han ned, mens minsten låg på gulvet og skrek "JEG VIL IKKE JEG VIL IKKE JEG VIL IKKE!!"

Til slutt begynte vi å ignorere han, og da ble han enda mer aggresiv! Da begynte han å skrike igjen, og kom bort til bordet og begynte å irritere! Vi måtte løfte han opp på stolen, for han klarte det ikke, og han skulle fikse maten sin selv osv! Vi sa han klarte å klatre opp selv. Og IGJEN! HYYYLING, så begynte han å slå min mann! Da sa han " NO SLUTTER DU!" Så igjen hyling og skriking og grining.. Vi ignorerte han igjen, og han kom krypende og ville spise middag på fanget mitt, som er høygravid, og jeg sa jeg skulle spise ferdig først! Han ble helt Rabiat! :/

Han fikk da komme opp på fanget og spise middag der, når jeg var "ferdig"..

Føler meg litt misslykket.. for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Jeg prøver å ikke la han få viljen sin hele tiden, spesielt når han oppfører seg sånn! Han pleier ofte å oppføre seg sånn rundt middagstid :(

Hva skal jeg gjøre? Er så fortvilet og lei meg :(

Beklager mulige feil og masse mas!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 åringen min er helt lik din. Er pyton. Har bare lyst til å grine jeg å. Orker ikke dra på butikken eller biblioteket, vet det ender opp i ett h...... Begynner seriøst å tvile på meg selv jeg å. Inatt har han skreket på bestemor i timesvis mens jeg desperat prøvdea å roe han ned. Mannen sku på jobb 6,så han smelte igjen døra. Jeg ser heller ingen ende på dette! Var ikke mye hjelp å få av meg da.. Men felles skjebne,felles trøst.

Skrevet

Bra jeg ikke er alene! Men er jo full i hormoner og.. men likevel! Er det noe vi kan gjøre? Han skal ikke få dessert etter middag heller! syns det er pyton!

Skrevet

Har dere prøvd å sette ham i time out? Det pleier ofte å hjelpe her. Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver, jeg er også meget gravid og blir fortere sliten og lei av denne trassen.

Skrevet

Jeg prøver, men han er umulig.. Tar han inn på rommet og lukker døren, men han kommer bare skrikende ut igjen!

Skrevet

Jeg er ikke den som foreslo time out over her, men er enig i det. Det gjelder å være KONSEKVENT. 1 gangen vil det nok ta lang tid, men det er verdt det!

Finn et sted der han skal sitte, i trappa eller andre steder der han ikke er sammen med dere, forklar hvorfor han sitter der og at han får spise sammen med dere når han er klart for det. Begynn å spis mat uten han.

Følger han etter dere, setter dere han tilbake. Uten et ord, ikke vær sint, men bestemt.

Når han har roet seg skal han si unnskyld og gi en klem. Først da kan han få sette seg ved bordet og spise.

Skrevet

Det var ingen dum ide :)

TUSEN TAKK FOR SVAR <3

Skrevet

men må ærlig innrømme at jeg føler meg så stygg når jeg drar han bestemt med meg innpå rommet og han skriker VIL IKKE VIL IKKE VIL IKKE! :(

*slemme mamma*

*dumme deg*

æsj! ondt inni meg!

hi

Skrevet

Har dere ikke et annet sted enn rommet hans å utføre time out på? Man skal visstnok ikke bruke rommet til avstraffelser for å hindre et negativt forhold til sitt eget rom. Vi pleier å sette gutten vår i trappa når han har time out.

Skrevet

Har en som blir fire i høst, og vi har hatt maaange dager og episoder som denne. Spesielt når han er trøtt og sliten skal det ingen ting til før det setter i gang.

Vi er helt konsekvente; gir ham en advarsel a la "nå kan du bestemme deg for å være snill og sitte her og spise middag, blir det mer skriking så får du sitte på badet..."

Stopper han ikke da bærer vi ham inn på badet, og sier at han kan komme tilbake å spise/se på tv/leke eller hva vi nå holdt på med, når han kan oppføre seg ordentlig, og ikke skriker mere.

Mange ganger kommer han tilbake og sier at nå skal han være snill, men klarer ikke å gjennomføre, og begynner å trasse på nytt. Da bærer det rett tilbake på badet, og sånn kan vi godt holde på en stund.

Den gode nyheten er at han oftere og oftere innser at det ikke er noen vits i å trasse og skrike, og oppfører seg ordentlig ved første advarsel, så vi ser at dette fungerer på lang sikt:)

Anbefaler gangen eller badet el.l. i stedet for rommet. Rommet skal han jo leke og sove på, og forbinde med koselige aktiviteter:)

Skrevet

Vi bruker tlf benken i gangen. Der er det ingen leker i nærheten. Men ikke akuratt kos å spise mens han hyler som om han blir torturert.

Skrevet

Barn skal få lov til å trasse litt!!

Skrevet

Vi har bare en liten leilighet, så alternativet er våres soverom! Badet må vi venne han til, siden vi også sliter med å lære han å gå på do! men skjønner det med soverommet hans!

HI

Skrevet

Velkjent greie det der. Dere må ha noen regler for han! Vår 3 åring får gjerne bli sinna, han kan hyle så høyt han bare gidder, men jeg ber han gå ut og skrike fra seg på trærne så vi andre slipper å miste hørselen... Videre får han ikke sitte ved bordet med en slik oppførsel! Han får gå ut i stua å surmule og komme tilbake når han er ferdig. Til sist får han seg en tur i trappa om han ikke hører ove hode og slår oss osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...