Gå til innhold

Hvor lenge kan man være terminal?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Oldemoren til ungene ligger nå, og har vært dårlig lenge.... hvor lenge kan man være terminal før man dør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, trist å høre.

Tror det kan variere veldig fra person til person altså. Mistet akkurat min svigerfar og men ham gikk det fort. På 3 uker gikk han fra å være oppegående til å bli sengeliggende og hjelpeløs. Og så hadde han en uke som sengeliggende før han døde.

Pass på hverandre

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er trist. Men ungene hadde ikke noe kontakt med henne, da hun har ligget og vært "borte" de siste 2 årene. Hun har ikke sagt noe annet enn et ord i ny og ne det siste året. Så hun "er ikke her lenger", om man kan si det på den måten. Jeg kjente henne ikke, men har vært der på besøk noen ganger.

Samboeren min syns dette er veldig tungt, selvfølgelig...

Nå har det kommet så langt at svigermor har sitti der i hele natt, og jeg fikk nettopp beskjed om at de var ringt etter igjen fordi hun har blitt verre.

Jeg syns det er på tide at hun får hvile, nå :(

Skrevet

Det varierer veldig hvor lenge man er "syk" før man vandrer. Har selv mistet flere besteforeldre og det har tatt veldig forskjellig tid fra de begynte å bli syke og til det hele var over

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hva mener du med "syk"?

Oldemoren her har vært "borte" i 3 år, og har nå blitt terminal... sist jeg satt hos en terminal person ifb jobb, så tok det bare 2 dager før han døde...

Skrevet

Aldri lett å si..

Det kan gå lenge, det kan skje fort..

Håper for hennes del at ho slipper snart.. Skjønner det er tungt for dere rundt..

Klem

Skrevet

Da mener jeg alderdom eller sykdom som følge av alderdom. Når vi først fikk telefn om at nå er det ikke lenge igjen så gikk det fort

Skrevet

Siden de har ringt etter de igjen, vil jeg anta at det kan gå fort.. Og selvom det er trist og vondt for de nærmeste, får vi håpe hun får hvile nå.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, vi får håpe det for hennes del. Hun rakk og fylle 90 da, så hennes premie for et godt og langt liv bør være å få vandre nå. Det er nok det hun hadde ønsket selv også :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Okey :) Tenkte kanskje du mente syk som i sykdom relatert til noe annet :) Hun hadde fått lungebetennelse i påsken, og siden det har det gått nedover. Håper ikke hun må kjempe en lang kamp, men at kroppen godtar at dette er siste rest, og at hun sovner stille og fredelig inn.

Skrevet

Når man snakker om terminalfasen, vil jeg tro at vi snakker max uker.

De tilfellene jeg har vært borti er det alt fra 1-10 dager.

Skrevet

De pasientene jeg har vært borit som har vært terminale har som regel dødd innen en uke. Særlig de som i utgangspunktet er gamle.

Har også opplevd pasienter som betegnes som terminale som har holdt seg fast i livet oppimot et par uker, men dette er da gjerne unge folk med et relativt sterkt hjerte som kjemper seg videre.

På generelt grunnlag vil jeg si at det stort sett er snakk om dager.

Skrevet

Som oftest er det bare snakk om dager.

Skrevet

Uff, ikke et hyggelig svar fra meg...Men jeg har opplevd over tre uker på avd jeg jobbet på. Men det er sjeldent.

Håper det vil gå bra for dere!

Gode tanker sendes over fra meg..

Skrevet

det spiller jo også inn om man klarer å få i seg næring og væske. I mange tilfeller slutter nyrene å fungere etterhvert, og da går det som regel fort..

Skrevet

Ok, så de har ringt og fortalt at hu er verre. Da tror jeg det går fort. Fra vi ble ringt etter og til han døde gikk det i underkant av 5timer...

Og det er noe av det verste jeg har vært med på. Sitte og vente på at en du er glad i skal dø...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hun har ikke tatt til seg næring hverken i mat eller drikke det siste døgnet, så det er vel ikke så lenge igjen, desverre :(

Huff, syns det er så grusomt at man bare skal visne hen når man er så gammel og svak. Håper bare hun ikke forstår hva som skjer, og at det går fort.

Takker for svar

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og der takket oldemor for seg. Hun sovnet stille inn, med alle sine nære rundt :)

Skrevet

Deilig for ho at ho nå får fred, og hadde sine kjære rundt seg den siste tiden..

Tenker på dere..

Klem

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk for det :)

Som nevnt tidligere her kjente jeg henne ikke. Samboer og jeg har bare vært sammen i 4 år, og hun har vel vært "borte" omtrent like lenge. Nå dro samboeren min på butikken, og jeg sitter her og tuter og gråter. Jaja, det skal ikke være så enkelt.

Leit for ungene at de ikke får kjenne oldemoren sin :(

Skrevet

Når en pasient betegnes som terminal så går det som regel max 10 dager. Har hun først kommet inn i terminal fase får man nesten håpe det går fort.

Trist for deg og dine

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk for svar. Da vet jeg det til siden. Nå har hun sovnet inn, og slapp heldigvis å ligge lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...