snart-mamma-igjen Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Dette har egentlig ikke så mye å gjøre på et gravid-forum, men... Datteren min har mørkt hår på leggene pga utenlandske gener og plages tydeligvis av det i disse vårdager med shorts og skjørt, for venninnene er blonde og da synes hårene mindre. Jeg har lagt merke til at hun har lånt pappas barberhøvel i det siste, og både han og jeg er litt bekymret for det. Vi synes det er altfor tidlig for en 10-åring å begynne å tenke på sånt, og lurer også på det medisinske aspektet: er ikke huden hennes for følsom? Samtidig er det kanskje ikke så direkte farlig om hun gjør det (evt. med vår hjelp, av sikkerhetshensyn) hvis hun virkelig plages av å være "annerledes" og er redd for å bli mobbet? Må huske på at selv i så ung alder blir dagens jenter bombardert med bilder av hvordan kvinnen skal se ut, til tross for at det jo er mange år før de selv blir regnet som kvinner... Noen som har synspunkter, evt. erfaringer med denne problemstillingen?
Ruttetutt ヅ Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Om det er et virkelig stort problem for henne, ville jeg ha prøvd å kontakte hudpleier eller noen som kan fjerne hårene permanent.
Voyeur Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Herregud Tåa, hun er 10 år, litt tidlig å dra in permanent hårfjerning:P 10 år er nok sikkert ikke så uvanelig med tanke på dagens motebilde. Du burde heller lære datteren din å barebere seg på en ordentlig måte, si at hun ikke skal barebere lårene feks, og kjøpe henne egne barbersaker. Egen høvel, eget skum etc. Også si til henne at hun ikke må gjøre det for ofte, barebere med hårene, smøre seg etterpå etc. Hårfjerningskrem er jo kanskje også et alternativ, og mer skånsomt (?). Hårene blir ihvertfall borte lengre enn ved barnbering. Forklar henne hva du syns, at det er for tidlig, og at noen har mørke hår og noen har lyse. Isteden for at hun føler at hun må gjemme seg bort, fordi hun er flau og fordi hun føler skam, burde dere ha litt åpenhet rundt det.
snart-mamma-igjen Skrevet 21. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2010 Takk for gode tips Voyeur!
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Vel, mulig jeg ikke er en helt typisk mamma, men jeg tenker at når barn begynner og interessere seg for sånnt/ plages av og ha hår på ullike steder eller noe sånnt, så er det bedre og lære dem om alternativene som finnes og hvordan fjærne håret på en bra måte som ikke er skadelig. La dem få en bra barberhøvel, evt hårfjærningskrem el. Epilator er også en mulighet, men det gjør som kjennt ganske vondt de første gangene, og om man venter for lenge mellom hver gang slik at det kommer mye hår. Men gir et langvarig bra resultat da. Om det var min datter hadde jeg satt meg ned med henne, fortalt om hvilken alternativer som finnes, fordeler og ulemper med de ulike, resultatets varighet og sånn, og latt henne få være med og finne en løsning som passer for henne. Så lenge dette er noe som plager henne vil jeg tro hun får det bedre med seg selv, og bedre sosialt siden hun da slipper og føle at hun bør dekke til leggene, prøve og skjule dem etc. Alternativet kan ellers bli billige engangshøvler fra feks nille som brukes til de blir sløve og man kutter seg selv fordi det er det man har råd til på eget budsjett... At man ikke tørr og gå med lite tøy på sommeren og sånn.
stripete sjiraff Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Jeg forstår at du er litt skeptisk, en 10-åring er jo bare et barn! Men vi kommer ikke utenom at de er opptatt av hvordan de ser ut, og det er sikkert ikke gøy å skille seg ut. Jeg synes du skal snakke med henne om det, og lære henne hvordan hun barberer seg på en god og trygg måte, og kjøp produkter som er trygge. Hun vil sikkert sette stor pris på at du viser forståelse for at hun synes dette er et problem. Selv hadde jeg enorme komplekser for utstående ører da jeg var mindre. De voksne syntes selvfølgelig det bare var sjarmerende, men det var IKKE kult å skille seg ut sånn. Etter flere år med null forståelse hjemme var det til slutt helsesøster på ungdomsskolen som sa at jeg kunne søke om operasjon om jeg var veldig plaget med det, og slik ble det. Da forstod mamma hvor viktig dette faktisk var for meg, og hvor plaget jeg hadde vært, og hun har flere ganger sagt hvor mye hun angrer på at hun ikke tok mine problemer alvorlig, men bare avfeide det som barnslig "tull". Poenget mitt er at om dattera di har bestemt seg for å barbere leggene, så kommer hun til å gjøre det. Og da er det bedre at hun møter forståelse og får råd fra deg, enn at hun må gjøre det i smug. Lykke til :-)
snart-mamma-igjen Skrevet 21. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2010 Takk takk - mange gode poenger!
Frk Marge Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 Er enig med de andre over her jeg. leggene barberte jeg ikke når jeg var s ung, men jeg har faktisk aldri latt håret under armene gro... brukte mammas hårfjerningskrem fra den dagen jeg så anntydning til fjon under der... Vil kanskje faktisk anbefale deg å snakke med henne og la henne prøve ut en hårfjerningskrem istedenfor å barbere. Det er jo mye lettere for henne og varer mye lenger også. Samtidig er de hårene som vokser ut igjen mye mindre stive fordi de ikke er kuttet tvert av og blir ikke ubehagelig nr det begynner å vokse ut, ikke fullt så påfallende heller Lykke til med jente i puberteten
påtjukken Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 må bare si at eg begynte å barbere leggene da eg var 11 år.. har ikkje tatt noe skade av det:) ellers er eg enig med dei over her.. gi ho tips osv.. la ho prøve andre ting.. for å stoppe ho når ho først er begynt tror eg er umulig.. alle vet jo hvor behaglig det er med nybarberte legger.. og jenter begynner jo bare tidligere og tidligere å tenke kropp osv.. men siden ho begynner tidlig og har mørke hår fra før så bør ho kanskje heller bruke hårfjerningskrem så hårene ikkje blir hardere og mørkere.. masse lykke til med jente i puberteten:)
FruBoger fødeklar Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 nei herregud, en 10åring skal ikke være så kroppsfiksert! nyte barndommen og ikke tenke på sånt! for noe tull! fikk sjokk nå mitt tantebarn på 8 sa hun ikke ville spise for hun ville ikke bli feit, hun er syltynn.. det var ikke populært å spise på skolen og de andre sa de ville bli tynne..herregud,fikk helt sjokk. De skal så absolutt ikke trenge tenke på sånne ting, de får nok av det i tenårene og videre oppover!
stripete sjiraff Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Men hva skal man da gjøre med en 10-åring som allerede har begynt å barbere leggene? Si at hun er unormal? Nekte henne å gjøre det (med det resultat at hun gjør det likevel, bare i smug eller hos venner)? Straffe henne eller kjefte på henne når hun har gjort det? Jeg skulle ønske at barn fikk være barn og ikke tenke på slike ting så lenge som mulig, men det er om å gjøre å reagere fornuftig når det likevel ikke er tilfellet. Og jeg mener det er svært stor forskjell på å ønske å barbere leggene sine (noe som ikke er farlig, og de aller fleste tenåringer og voksne gjør det) og å ikke ville spise (noe som er helseskadelig, og ikke vil være fornuftig verken nå eller noen sinne senere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå