Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Ble så fascinert når jeg leste gjennom tråden hvor folk "skrøt" av alt de gjorde som ikke hysteriske Dib-mammaer ville ha gjort. Jeg er nok en midt-i-mellom mamma som prøver å gjøre mitt beste. Men ble overrasket over hvor mange som gir ungene brus (ikke dømmende, bare overrasket). Tok en liten spørrerunde ved kaffemaskinen istad (for jeg er på jobb og kjeder meg og surfer på nettet, huff og huff) og der var det nesten ingen som drakk brus i det hele tatt. Som regel kun til bursdager og høytider eller ved andre spesielle anledninger. Og sånn er jeg og. Gutten min på to har aldri smakt brus, men vi drikker jo aldri brus. Han har smakt både saft og annet, men brus??? Jeg har selv høy utdannelse og samme har kollegaene mine (som også er småbarnsforeldre) ved kaffemaskinen. Er det vanligere å drikke brus i "andre miljøer"? Huff nå hørtes jeg overlegen ut, men er bare nysgjerrig altså. Og hvorfor gi ett-åringen brus, er det noe h*n har lyst på?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Jeg har ingen utdannelse, og drikker ikke brus og gir heller ikke barnet vårt brus. Min mann derimot som er veldig høyt utdannet han drikker 1,5L brus i uka og spiser godteri hver dag.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Jeg har ingen utdanning utover vanlig videregående skole, mens mannen min har 4 års høyere utdanning. Her hjemme drikker vi brus på fredag og lørdag kveld, aldri i ukedagene. Men jeg vet mannen min er i brusautomaten på jobb av og til, så han drikker nok litt brus i ukedagene også. Ungene kan også får brus i helgene, men hverken 3-åringen eller 6-åringen liker det, det beste de får er blåbærsaft.. 1-åringen har naturlig nok ikke smakt brus enda.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Drikker sjelden brus, syns ikke det er så kjempegodt egentlig... Men drikker om jeg får det servert, og så kjøper vi kanskje en brus i ny og ne. Vil si vi kanskje kjøper brus 4 ganger i året til oss selv, og så handler vi inn om vi skal ha bursdag, middagsbesøk osv.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Hahaha, "i andre miljøer"? Ja, du hørtes veldig overlegen ut! Vi drikker ikke mye brus akkurat, kjøper kanskej en stor brus til helgen, men er ikke alltid vi drikker den, tipper at jeg drikker 0,5l brus/farris i løpet av en uke.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Vi kjøper brus i jula og til barnas bursdager, Aldri ellers! Men vis vi blir tilbutt brus borte er jeg ikke så firkanta at jeg sier nei. Jeg er utdannet førskolelærer hvis du mener det har noe med saken å gjøre....
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Jeg har høyere utdannelse og drikker brus daglig Så mulig jeg befinner meg i et annet miljø enn deg på et høyere plan :-p Ser jo at de med en vanlig høyskoleutdannelse ikke drikker brus nemlig (og for de som ikke skjønte det, det var sarkastisk ment)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 HI her; hehe, jeg høres ut som en grusom person ;-) "I andre miljøer", så tåpelig å skrive... Mente ikke å si at jeg tror man må ha lite med utdannelse for å drikke brus altså (har vært stordrikker selv før), men ble bare så overrasket at ingen på jobben drakk noe særlig med brus så ble jeg bare nysgjerrig over om det var noen sammenheng. Men den andre tråden var det vel fritt frem å svare for de som faktisk gir ungene en del brus og derfor var det så mange av dem. Jaggu godt jeg er anonym når jeg først skal framstå som en overlegen prippen dame ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Dette med brus er jo også en smakssak. Jeg kjenner flere som rett og slett ikke liker kullsyre og ikke drikker det av den grunn. Det betyr ikke at de er noe sunnere enn de som liker brus. Saft er ikke så bra det heller. Jeg har nylig sluttet å drikke brus fordi jeg ammer og vil ha et sunnere kosthold for babyen sin del. Etter at jeg gikk over til vann har faktisk ikke lyst på brus lenger. Veldig deilig, egentlig.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 Å sette dette i et "miljø" blir jo helt feil... Jeg har selv yrkesfaglig utdannelse og svennebrev, bestevenninna mi har bachelorgrad i økonomi. Ei annen venninne har doktorgrad innen IT. Og alle vi 3 drikker ca 2-3 liter brus pr dag. Klart ingen ved kaffemaskina kommer til å innrømme sånt, er jo blitt tabu omtrent som røyk. Jeg antar at de utdannede kaffemaskin menneskene heller ikke røyker. Merkelig at de drikker kaffe da!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 Og min 2-åring liker ikke brus. Han har smakt det, men kaller det "blæ." 10:19.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #12 Skrevet 21. april 2010 Drikker aldri brus lenger. Drakk en del pepsi max før, sluttet da jeg ble gravid. Vanlig brus har jeg ikke drukket siden jeg var tolv, tror jeg, hehe. Så ingen grunn til å introdusere barnet for brus før det ble en "naturlig" etterspørsel. Heldigvis for oss liker h*n ikke brus (er fem år nå), men foretrekker vann (eller eplejuice når det skal være litt "kos").
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #13 Skrevet 21. april 2010 HI her; Det ER faktisk ingen som røyker. Vi er førti stykker som har teambulding en gang i året og det er kun jeg og en annen som festrøyker (og vi har et veldig åpent miljø). De 38 andre røyker ikke nei... Og så tok vi en opptelling og fant ut at av de 38 så er 14 med på Birkebeineren så sunnheten på avdelingen er vel litt over snittet, hehe. Men kaffe det drikker vi til den store gullmedalje. Og du har helt rett, er jo ikke noe sunt det heller ;-) Men 2-3 liter brud HVER dag, det er jo sykt mye....
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #14 Skrevet 21. april 2010 Jeg drikker brus stort sett hver dag. Fordi jeg kan! Det er ikke dermed sagt at barnet mitt får dette hver dag, men det hender vi drikkerr brus til middag, midt i uka, om det passer seg sånn.
prekæs Skrevet 21. april 2010 #15 Skrevet 21. april 2010 Hver dag, til middag. Minsten drikker oftest saft, men brus innimellom han og.(Altså. Til middag)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #16 Skrevet 21. april 2010 Ulykkelig avhengig av Pepsi Max - og røyk. Jeg drikker et par halvlitere på jobb hver dag + 3-4 hjemme, så det blir fort halvannen liter om dagen. Til middag drikker jeg imidlertid vann, for jeg lar ikke ungene drikke brus annet enn på helg eller når det er noe ekstra. Har funnet ut at jeg er både avhengig av koffeinen og kullsyren, hverken Fanta (feks) eller kaffe kan erstatte Pepsi Max - eller kanskje det er e-stoffene som er avhengighetsskapende... Aner ikke, men det er like vanskelig å slutte med brus som med røyk, får abstinenser. Ville gjerne sluttet, det er dyrt også! Jeg ser ikke at utdanning har noe med saken å gjøre, så det gidder jeg ikke nevne. Men jeg er iallefall langt fra noen sosialklient, hvis det var bildet som hang fast ved brusdrikkende mennesker i Norge
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #17 Skrevet 21. april 2010 Jeg drikker stort sett et glass pepsi max om dagen, noen ganger mer, noen ganger mindre. Annen brus drikker jeg sjelden. Jeg er utdannet jurist. Mannen min som har doktorgrad og er forsker på Universitetet drikker sjelden brus - fire ganger i året kanskje. Datteren vår på 1 1/2 har fått smake brus ved et par anledninger. Fordi vi drakk brus og hun var veldig nysjerrig på hva vi hadde i glasset... tror hun synes det var litt spennende med kullsyren! Så hun har fått litt farris når vi drikker det - og da ler hun høyt og synes det er veldig morsomt! Hun kommer ikke til å få servert brus før hun spør om det selv. Sjelden hun får saft også... Stort sett får hun vann, melk, jus eller smoothie å drikke.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #18 Skrevet 21. april 2010 HI her; til mitt forsvar: "Personer med kortere utdanning blir i større grad røykere, og de har en mer usunn livsstil enn personer med lang utdanning. Slike sammenhenger forklares delvis ut fra at barn tar etter foreldrene sine både når det gjelder utdannelse og livsstil." Utdrag fra: http://sinnetshelse.no/artikler/ungdom_helse.htm Men mener ikke og ømmer som sagt, er bare nysgjerrig :-)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #19 Skrevet 21. april 2010 Jeg drikker aldri brus. Synes det er søtt og ekkelt. Blir bare mer tørst av brus, jeg... Mannen kjøper seg en Cola i ny & ne. To åringen har aldri smakt - fordi vi aldri har det.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #20 Skrevet 21. april 2010 Jeg er intensivsykepleier og mannen min er lege (så vi tilhører det "brusmiljøet" du snakker om...), og vi drikker (desverre) minst en boks pepsi max hver daglig, i tillegg til en god del farris. Fysj og fy. Mannen min er godt trent, det er desverre ikke jeg etter svangerskapet (ikke det at det er så mange kg igjen, men mer dvask). Uansett, denne brusdrikkingen er en uvane som vi sikkert bør komme oss ut av, men jeg tror ikke det har noe med utdanning å gjøre. Folk drikker brus om de synes det er godt selv om de vet de ikke bør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå