Tipp topp Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Leste akuratt en artikkel om kostnader ved konfirmasjon som sjokkerte meg litt. Er prisene i eksemplet virkelig vanlig: Gave fra foreldre, kr 8000,- Klær og sko, kr 6000,- (gutter 2800, jenter 9800) Mat og drikke, kr 8300,- Leie av lokalet, kr 1500,- Totalt kr 23 800,- I tilfelle får vi bare begynne å spare, men er det virkelig noen som bruker nesten 10 000 kr på klær og sko til konfirmasjon for jente? (Med mindre vi snakker bunad, men denne er vel da oftest gave og ikke klær)
prekæs Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Høres ut som ett greit budsjett, bortsett fra at jeg ikke helt skjønner hvordan man får til å kjøpe klær for 9800 til jente uten å kjøpe bunad. Da ut fra min jentes klesbudsjett, mulig andre 15 åringer bruker kjoler i 8-10 tusen kr klassen. Vår datter fikk bunad som det var naturlig å bruke på konfirmasjonen. Kombinert gave og klær mao.
Gjest Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Synes det hørtes helt normalt ut jeg, faktisk. Snittet for jenter er vel såpass mye høyere enn for gutter nettopp fordi mange flere jenter velger bunad. Om alle hadde valgt en vanlig kjole ville jo snittet blitt omtrent som gutta sitt. En bunad koster jo gjerne 20.000 og da dekkes det jo av både klær og gave-posten på dette budsjettet. Og når det gjelder mat og drikke, så synes jeg 8300 nesten høres litt lite ut. I hvertfall om man er i et lokale som står for servering. (bestiller man fra catering og kjøper drikken på butikken er vel prisen mer korrekt), men igjen det er jo også et snitt mellom de som lager alt selv og har få gjester, og de som spiser ute på et dyrt sted med mange gjester. Vi må nok starte sparingen tidlig, ja ... for vi har konfirmasjon to år på rad. Men satser på at endel lån o.l. blir betalt ned de neste 12 årene, så vi har litt bedre råd da enn nå ;-)
Tipp topp Skrevet 21. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2010 Oj, skjønner at tidene har forandret seg. Hadde aldri sett for meg at en konfirmasjon skulle komme opp i slike summer. Heldigvis lenge til da de kun er 5 og 3 år.
Jentemammaen Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Syns ikke dette var avskrekkende. Mange år siden jeg konfirmerte meg, men bare bunaden kostet da 30.000... Men da fikk jeg ikke gave utenom i tillegg altså.. Så akkurat litt på lokale og catering til en anledning vi skal feire, og kom opp i ca 10.000 for 30 mennesker, uten drikkevarer, så jeg er redd vi må begynne å spare, vi som har to jenter og alt.. ;-) Billigere med gutter, de får jo sjelden bunad til konfirmasjonen.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Shiiiit! Her er hva mamma betalte for min konfirmasjon; Mat: 4500 kr (koldtbord fra Meny, til 28 gjester) Drikke: 300 kr (kasser fra Meny) Lokale: 800 kr Kjole: 400 kr Gave: 5000 kr
GuttemammaX3 Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Selv om jeg og mine søsken er en del over konfirmasjonsalder alle sammen har totalsummen vært høyere enn det som er anslått her. Vi har alle tre fått bunad til ca 30.000,- som gave og antrekk for dagen. Lokalet har man vel ikke betalt så mye for, lånt gjennom jobben til en av foreldrene våre. Mat, drikke, kaker og diverse pynt til rundt 40 gjester koster jo en del det også, så budsjettet har vel lagt på i underkant av 40.000 pr konfirmasjon.
Panterjenta85 Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 i alle dager. Dette er jo helt villt!! Her blir det bunad i gave og antrekk om hun ønsker seg det. Men det skal ikke lønne seg å velge å få penger i stedet. Derfor vil ikke pengegaven bli like mye som det vi ville lagt i en bunad. Og så blir det nok til at mor og far står på kjøkkenet noen dager i forveien og lager koldtbord. Og så leie et lokale og stå for pynting og slikt selv. Med mindre vi er så tøffe å ha det hjemme da... Huff.. ja man må bare begynne å spare. Det blir bare dyrere og dyrere dess eldre de blir.. Tenk så mange turer, fester, aktiviteter og andre ting som skal betales for.. Bare tenk bryllupet! hehe... skjønner ikke at mamma og pappa har hatt sjans til å betale for fire jenter jeg asså... Nei her må det spares!
Mockanin Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Har konfirmasjon i helgen og har brukt ca. dette på den Gave fra foreldrene, kr. 5000,- Klær og sko, kr. 2000,- Mat og drikke, kr. 3500,- Dekor til bordet (duker, blomster etc) ca 600 kr. Totalt 16 500,- Dyrt blir det og jeg har forsøkt etter beste evne å gjøre det så bilig som mulig. Vi har selskapet hjemme, men skulle vi leid lokaler hadde det blitt ca. 2500 kr. i tillegg. Hadde heldigvis lagt av en del penger til dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå