*Rutletutt* Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Har mange tanker rundt dette, i og med at eldstemann blir skolegutt til høsten. Han er født i desember, så blir jo en av de yngste i klassen. I tillegg skal han gå på en liten skole, med bare 7 elever som skal begynne i første klasse, og alle disse er gutter...på toppen av det hele er det ingen av dem han kjenner fra før, da vi skal flytte. Syns det er en skremmende tanke og er livredd for at han skal falle utenfor, ikke trives og i verste fall bli mobbet. Hjelpe meg, jeg hadde aldri trodd at mammahjertet mitt kunne få så vondt av noe som ikke har skjedd engang;-/ Han var i bursdagsbesøk til en av ungene i bhg i går, og da så jeg at en av dem han skal begynne i klasse med var der (jeg så at moren hans hentet ham, og hun var på infomøtet på skolen). Så jeg sa det til gutten min, at han skulle begynne i klasse med han gutten der. Da sa han at det var dumt, for han var ikke noe grei med ham...han ville ikke leke mad ham eller noe visstnok...og da var jo tankekjøret der for fullt:-( Det jeg er redd for er jo at disse 6 andre guttene, som bor på samme sted sånn ca, skal kjenne hvernadre godt fra før og så kommer vår gutt til å bli utenfor. Unger kan være grusomme når det kommer til sånt, og jeg håper bare jeg bekymrer meg unødig...uff...mange tanker om dette for tiden:-) Hvordan syns dere skolestarten gikk for deres små? Er mye som vil forandre seg fra hvordan han er vant til å ha det i hverdagen i bhg også, så mye nytt for en liten kar...er redd det kan bli vanskelig for ham:-(
Gjest Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Huff, har begynt å tenke kraftig på skolestart for min desembergutt i august også :-S Tror nok det går bra uansett. Min skal gå på en stor skole, men ikke sammen med noen fra bhg for de skal alle på en annen skole.
*Rutletutt* Skrevet 21. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2010 Uff, ja - det er ikke så lett:-( Hadde aldri trodd at dette var noe jeg skulle bekymre meg så mye for...men sånn er det vel å være mamma;-) Satt på sengen hans i går og så på ham etter han hadde sovnet, og måtte bare legge meg ned litt med ham og kose..."lille" store gutten min som snart skal "ut i den store verden"....er skummelt;-/
Monajenten Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Min datter er også desemberbarn og for henne har det gått veldig fint. Hun er veldig flink faglig om man kan si det om et så lite barn, men sliter en del med konsentrasjonen. Hun går i klasse med et par fra bhg, og har tre-fire stk hun leker mest med. Hun trives for det meste, men er litt lei seg fordi hun er så liten (lav) i forhold til mange av de andre. Jeg skjønner bekymringene dine, men du får bare krysse fingrene for at det går bra. Noen barn sliter litt med skolestarten fordi det er en helt annen hverdag enn bhg, uavhengig av om de kjenner noen fra før. Jeg merker på datteren min at hun av og til skulle ønske hun gikk i bhg fortsatt, men det er fordi at de hun er bestevenner med, fortsatt går i bhg (født i 2004.) Hvis du er så bekymret ville jeg tatt det opp med den kommende læreren. På skolen her er de ihvertfall veldig flink til å se den enkeltes behov, og gjør mye for å inkludere alle sammen. Det er jo særlig viktig i såpass små klasser. Dere kan ikke invitere alle guttene hjem til dere da? Et slags pysjamasparty eller noe, nesten bursdagsfeiring uten gaver? Da får jo guttene en sjans til å bli kjent med hverandre før skolestart, og det gjør det gjerne litt lettere for ham.
*Rutletutt* Skrevet 21. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2010 Takk for svar:-) Godt å høre at hun klarer seg fint:-) Jeg tror heller ikke gutten vår vil ha noen store problemer faglig sett, han er ganske flink og syns det er kjekt å ha førskolegruppe i bhg og er veldig oppatatt av å lære seg om tall/matte og bokstaver/lesing/skriving. Er mest bekymret for konsentrasjonen;-) De har ikke fått kontaktlærer enda, var rektor som hadde infomøtet. De skal jo på førskoledag i mai en gang, så da vil vi jo se litt mer hvordan kjemien og forholdet guttene mellom er. Har tenkt på det du skriver, om å forsøke å få til et slags møte/samling med guttene, men foreløpig har jeg ingen måte å kontakte foreldrene på (skolen kan kanskje hjelpe meg der...?) og snart skal vi flytte til en liten (midlertidig) kjellerleilighet, så har ikke all verdens plass til besøk av noe slag føler jeg (men det kanskje fordi vi er bortskjemt med god plass nå;-)). Kanskje noen av guttene bor i gangavstand eller i nærheten der vi skal flytte, og de kan møtes da? Jeg håper det, da kan han kanskje bli venner med en eller noen av dem før skolestart.
3småtroll♥ Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Skjønner at tankene kommer, men du kan nok slappe av;) da datteren vår begynte på skolen (går i 2. klasse nå) så hadde vi også flyttet til nytt sted og hun kjente heller ingen. Nå var det 26 stk i klassen hennes da.... Det gikk veldig fint for vår jente hvertfall! De hadde 1 "bli kjent dag" på våren en gang og det var det hele før de begynte på skolen. Den dagen ble hun kjent med en jente som hun klaffet fint med. Hele sommerern snakket hun om den jenta og om hvor gøy det skulle bli å begynne på skolen:) Det eneste vi fikk litt dårlig erfaring med var at vi voksne rundt henne maste veldig om at hun skulle bli skolejente... Alle sa jo at hun hadde blitt så stor og at det skulle bli såååå spennende å begynne på skolen.. Da den store dagen kom hadde jo vi dyttet så mye forventninger på den jenta at hun fikk litt panikk stakkars:( Da hun skulle opp å hilse på læreren måtte jeg være med å holde henne i hånden- lille tøffe jenta vår ble jo helt satt ut stakkars:) Og etter en liten stund som "stor skolejente" oppdaget hun jo at hun faktisk ikke var så stor som alle skulle ha det til- hun var jo bare 5,5 år og minste på skolen faktisk! He-he, men ellers opplevde både vi og henne skolestarten som fin, trygg og en god opplevelse. Hun har nå mange venner i klassen og har ofte med venner hjem:)
*Rutletutt* Skrevet 21. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2010 Godt å lese at det gikk såpass fint med jenta deres:-) Kanskje vi skal være litt mer obs på det å snakke så mye om at han skal bli stor skolegutt ol...vi er kanskje litt for mye på det for tiden;-) Tenkte bare at han skulle være forberedt..men skjønner jo at det kan bli for mye også;-) Kusinen hans går på samme skolen, men ett klassetrinn over, så han gleder seg til å gå på samme skole som henne da. Han har også en fetter (som snart er ti år) som går på samme skole, så han har i allefall de som kjente fjes i skolegården når han begynner. Jeg hadde jo en veldig god opplevelse av skolestart selv, så er ingen egne negative opplevelser knyttet til disse bekymringene. Håper bare han koser seg like mye som jeg gjorde på skolen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå