Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 I dag våknet jeg med en intens kløe på puppene og så har det bredt seg ned over hele magen og på leggene og litt på armene utover dagen. Det er røde svake prikker men det kryr av de og de kløøøøøøøøør! har ikke spist noe annerledes og heller ikke byttet vaskemiddel (bruker neutral vaskemiddel). Så kom jeg til å tenke på om dette kan være svangerskapskløe,.,,, Noen som vet? Er forresten 20+5 i dag.... Setter STOR pris på tilbakemelding og evt råd om jeg bør oppsøke lege eller om jeg skal se det an litt. Klem
IreneSofie Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Hadde det på samme måte i 2. trimester, helt til jeg dro til Thailand (uke 25-26) da smurte jeg meg med solkrem og aloe vera-krem hver dag, og så stoppet kløen etter et par dager. Tror altså ikke at det hadde noe med klimaet å gjøre (eller jo litt siden kulde gir ekstra tørr hud), men mest pga det at jeg var flink til å smøre meg. Huden tørker lettere ut når en er gravid, og den trenger tilført fuktighet. Tørr hud = kløende hud. Så mitt tips til deg, er det å være flink med å smøre deg godt inn, gjerne med fet krem: body butter e.l. Dersom ikke plagene går over innen en uke, ville jeg oppsøkt lege.. Lykke til:)
Tullball Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Hvis ikke det går over (med fuktighetskrem etc) så burde du be om en leverprøve hos legen. Svangerskalpskløe kan være tegn på at det er noe galt med leveren.....
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Dersom du begynner å klø inne i hendene eller under føttene må du reise til legen og få tatt noen blodprøver for da kan du ha forhøyede verdier. Ellers skal det ikke være farlig, men j... ubehagelig. Prøv aloe vera som ei over her foreslår, men blir det for ille tar du deg uansett en tur til legen og hører hva du kan gjøre.
LittLykkelig Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Min gikk over da jeg begynte å smøre meg med HTH bodylotion.. Den er helt fantastisk, huden ble skikkelig myk av den. Tror svangerskapskløen bruker å gi seg etterhvert uansett, men er som du sa veldig ubehagelig. Jeg sov nesten ikke om natta. Men prøv den kremen, den er billig i tillegg. Den svir sikkert de første gangene, særlig hvis huden er litt sår og tørr. Fås kjøpt på apoteket
Pinnus Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Jeg brukte babyolje selv, fungerte veldig godt. Hadde det bare et par uker i 2.tri så forsvant det av seg selv Brukte xcylocain på puppene da de klødde som verst.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 20. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2010 Tuuuuuuuuuuuuusen takk for mange gode svar og tips!!!!! Har brukt babyolje og sebamed dusjolje, men det har tydeligvis ikke vært nok. Så i kveld sauset jeg inn kroppen med aco-krem som jeg så var anbefalt av apotek 1 og det hjalp litt i alle fall. men nå begynner kløen å vende tilbake igjen....... Har klødd bittelitt i hendene og under føttene i kveld, men det er sikkert bare psykisk for jeg synes det klør overalt når jeg ser røde prikker...... Skal se det an noen dager da og så får jeg bare ringe legen hvis det ikke gir seg. Igjen; tusen hjertelig takk for gode svar! Klem
nr13imagen Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 Prøv magnesium tabl. Jeg tar to om dagen , og kløen forsvant fra dag 1
Mamma te Mini Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Jeg har klødd MYE under føttene over lengre tid, og har et rødlig utslett... Er dette ekstra farlig da?? Ble bekymret jeg nå.. Har smurt med aloe vera så langt og bare prøvd å leve med det..
Ladycaliente Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 Kom deg til lege og ta blodprøver for sikkerhetsskyld. Jeg ringte bare legen for å høre om det var noe jeg kunne ta for kløen, de ba meg komme inn og ta blodprøver. Det viste seg at jeg hadde såpass forhøyede leververdier at jeg måtte bli satt igang med det samme. Bedre å sjekke det opp enn å ikke gjøre det
foxie Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 var veldig plaget av svangerskapskløe sist, og fikk anbefalt av min lege å kjøpe en reisesyke tablett som het marzine.Den er reseptfri, og kan taes av gravide.Inneholder antihistaminer som hjelper mot kløe.Men sjekk med legen din først.
Mamma te Mini Skrevet 22. april 2010 #12 Skrevet 22. april 2010 Da har jeg i alle fall fått bestilt en legetime imorgen... Ble litt bekymra da jeg leste på internett, synes det er merkelig at det ikke er gitt noe informasjon om dette.. Hvis faren er så stor burde det vært opplyst bedre! Jeg var rundt 25 uker da det begynte og er "bare" 29 uker nå, så regner med det går bra men kjenner jeg sliter litt med å fokusere på jobben akkurat nå..
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 22. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for gode svar damer:) For min del har kløen i hendne og under føttene nesten forsvunnet etter INTENSIV smøring med kremer og dusjoljer. Det klør dog litt på magen og leggene og puppene ennå, men det kan virke som hos meg er det tørr hud eller noe..... Men enig i at dersom det klør under føttene og i hendene så skal man ta det på alvor.
libe81 Skrevet 24. april 2010 #14 Skrevet 24. april 2010 Hei. Ei venninne av meg hadde svangerskapskløe. Hun holdt på å bli gal! Skulle bare si at hun hadde det med begge barna sine, og de ble født to og nesten fire uker før termin. Skal visstnok være en "risiko" å føde litt for tidlig hvis man får dette.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 Bra at du får reist og tatt blodprøvene. DU har vel alt gjort det vil jeg tro nå? Selv spurte jeg bare i forbifarten legen sist om hvordan jeg kunne vite om det var slik kløe som de fleste har eller om det er svangerskapskløe som ikke er bra. Hadde egentlig ikke tenkt å spørre i det hele tatt siden jeg hadde gravide venniner som faktisk klødde mye mere enn meg... Han ville da ta blodprøver siden jeg klødde litt under bena og inne i henda. Det viste seg jo som sagt at jeg hadde både forhøyede leververdier og gallesyreverdier. Jeg har nå også klødd litt under bena og såvidt inne i henda og tatt nye blodprøver for å sjekke ut dette. Jeg er selv bare i uke 29 så håper jo at verdiene viser seg å være fine! Men dersom de er positive så vet jeg at det finnes medisiner som funker mot dette og som kan senke verdiene såpass at man kan gå med det en stund før de evt må gjøre noe
Mamma te Mini Skrevet 25. april 2010 #16 Skrevet 25. april 2010 Jeg var og fikk tatt blodprøver på fredag. Men sent på fredag ringte legen og sa at jeg måtte komme inn og ta en til, det var visst noe hun hadde glemt.. Det virket ikke som hun hadde så mye kjennskap til svangerskapskløe annet enn at det var viktig å ta blodprøve, men jeg er glad hun i allefall tok meg seriøst. Jeg er ikke typen som springer til legen for frivillig å ta sprøyter! Men det var godt å få det gjort, nå har jeg i alle fall gjort det jeg kan, så satser jeg på at jeg bare er overnervøs og at alt går bra!
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 25. april 2010 #17 Skrevet 25. april 2010 vær obs på at du må ta blodprøve på fastende mage..... Tror det er gallesyren som skal testet på fastende mage.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 25. april 2010 Forfatter #18 Skrevet 25. april 2010 Jeg var hos en vikarierende lege på fredag og uten at han sjekket noe som helst, ingen blodprøver eller sjekk på kroppen min, så konkluderte han med at det sikkert var allergi fordi det hadde roet seg littegranne. Jeg synes dette var UTROLIG sløvt av legen å konkludere slik uten å sjekke meg, men det gir seg mer og mer og hvis det blusser opp igjen så ringer jeg legen min og håper hun er på jobb da for å få tatt blodprøve. Jeg snakket med JM på fredag like før jeg skulle til legen og hun mente også at jeg burde ta de blodprøvene for å være på den sikre siden, men at så tidlig i svangerskapet som jeg er (21 uker på vei) så er det ikke vanlig med den farlige kløen. Derfor gadd jeg ikke å gnåle på han vikarlegen, men jeg er ikke spesielt limponert akkurat. Ble sendt hjem med en resept på Cetirisin tror jeg det het (samme som Zyrtec), men jeg gidder ikke å hente ut de tablettene for jeg vet jo at dette er ikke allergi.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå