Gå til innhold

Sydd eller stiftet?

Anbefalte innlegg

Jeg kom plutselig på en ting som jeg lurer på ang ks. Jeg ble sydd innvendig sist gang og var veldigf fornøyd med det. Det grodde fint og var lite vondt. Den samme legen brukte agraffer (stifter) på hun som hadde ks før meg. Samme lege, og begge ks var planlagte.

Nå lurer jeg på hvorfor de velger å sy noen og stifte andre. Kunne forstått det hvis vi hadde forskjellige krurger, da de sikkert har personlige preferanser, men... Går det an å ønske seg å bli sydd, tro? Hun andre hadde mye mer vondt i såret enn meg, men jeg aner ikke om det hadde med dette å gjøre altså!

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141750410-sydd-eller-stiftet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på, om man får ønske/velge?

Jeg har 4 lange arr, riktig nok på bena, men to av dem er sydd og to er stiftet. De som er sydd er MYE finere og smalere, har bleknet fint og jeg har ikke hatt noen problemer/ømhet i arrvevet i etterkant. De som er stiftet er fremdeles ømme, brede, røde og man kjenner at det en en "glipe" nede i underhuden. Vil utvilsomt bli sydd hvis jeg får velge selv.

Jeg vet ikke på hvilket grunnlag de velger om det skal sys eller stiftes sammen etter ks. Jeg ville bare si at jeg ble "stiftet sammen", og såret var utrolig fint etterpå (alle jordmødrene kommenterte det da de skiftet på såret!), det gjorde ikke vondt i stiftene, og arret er også veldig fint.

Bra at det gikk fint med agraffer også :) Da kan jeg sikkert la hele greia ligge og satse på at de tar det rette valget selv. Hehe. Likevel må jeg si at jeg holder en knapp på å bli sydd, siden jeg jeg har prøvd det far før. Også slipper man da å dra tilbake for å få fjernet stiftene.

Annonse

Jeg ble stiftet sist og har valgt å bli stiftet når jeg skal ha ks neste uke,arret mitt er veldig lite og de fleste som har sett det inkl jordmor har ikke sett finere arr så er fornøyd.Snakket med overlege på sykehuset som utfører ks og han sa at de syr de fleste fordi det er billigst,dyrere med stifter og blir finere arr mente han.

Tror det både er økonomiske hensyn og litt forskjellig fra lege til lege.

Da jeg tok keisersnitt ble jeg sydd "innvendig" slik at man ikke trenger å ta stingene. En annen gyn. enn de som opererte kikket på såret mitt, og han sa at han pleide ikke å gjøre det på den måten (husker ikke hva han sa han gjorde). Også tar det jo lenger tid og koster penger, sa han.

Hadde akkurat ks nr 2 nå og ble stiftet. Sist ble jeg sydd innvendig. Da jeg spurte om hvorfor forklarte legen at årsaken til at man velger den ene eller andre metoden varierer. Enkelte kirurger kan ha en personlig preferanse for det ene eller det andre, men i de fleste tilfellene blir valget tatt på operasjonsstua etter hva kirurgene vurderer som best for å få et penest mulig arr når de ser den faktiske sårflaten. På de fleste andregangs, sa legen, ble det penest å stifte fordi de da fikk sårflatene tettere sammen. Derfor valgte de det på meg og denne gangen.

Jeg hadde ikke mer vondt i såret denne gangen, og det var heller ikke vondt å fjerne stiftene. Men det tok litt lenger tid å komme seg denne gangen, fordi jeg er andregangs. Sist var det jo bare å ligge på sofaen og slappe av og amme babyen og middag kunne gjerne være brødskiver. Nå blir hvert minutt babyen sover brukt til å bygge lego og leke med førstemann så hun ikke skal føle seg forbigått +rydde bort leker som ligger strødd, pakke barnehagesekk, lage ordentlig middag til storesøster osv osv. Mitt råd er derfor: Bli på barsel så lenge som mulig :-)

Når det er sagt var jeg oppe og gikk første dagen, hadde besøk av storesøster bare timer etterpå, dusjet selv og gikk ned i resepsjonen for å møte besteforeldre andre dagen og sluttet på alt av smertestillende inkl. Paracet tre dager etterpå. KS såret merker jeg knapt. Etterrier derimot...For en kjip oppfinnelse!

Oi, det var mye bra informasjon. Da skal jeg ikke be om det ene eller det andre, men heller stole på at de kan jobben sin ;) Dumt å få en kirurg til å gjøre noe han/hun ikke er så komfortabel med, bare fordi jeg inbiller meg ting! Hehe.

Det du sier kan absolutt stemme med den dagen jeg hadde ks sist. Vi var tre stk, to førstegangs og ei som hadde sitt tredje snitt. Hun som ble stiftet hadde sitt tredje (+sterilisering), vi to andre ble sydd.

Jeg er veldig spent på hvordan den føste tida hjemme blir, ja! Storebror er ikke 2 år ennå og skal (håper jeg) få slippe å "miste" mammaen sin fullstendig til babyen. Men det begynner å demre for meg, og jeg var nok ikke i knallform de første par ukene etter forrige snitt... Bare at ting gikk så greit fordi jeg, som du sier, ikke trengte å gjøre annet enn å amme og slappe av.

Etterrier er noe ordentlig dritt, ja! Gruer meg for det heter at det ikke akkurat blir bedre for hver gang, og jeg slet sist! Godt det ikke varer så lenge.

Jeg fikk stifter både første og andre gang, Det er blitt så fint som bare det:) Etter andre ks, med tvillinger, var jeg hjemme igjen to og et halvt døgn etter operasjonen. Kjente meg faktisk bedre enn etter første... jeg ville så gjerne hjem til lillegutten på 1 1/2 som ikke skjønte hvor mamma var:)

Det som "reddet" de første mnd hos oss i forhold til storebror, var at jeg ikke ammet. Så jeg hadde tid til han. Huff, er vel å banne i kirka her inne å si at amming hadde vært ødeleggende, men sånn var det nå:)

Lykke til, bare få masse smertestillende så du kommer deg opp av senga:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...