Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Di skal komme hjem til oss neste uke på hjemmebesøk..... Skjønner ikke helt hvorfor har ingenting å være redd for. Allikevel er tvilen der....hva skjer på et slik hjemmebesøk?
Gjest ->>- Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Det kommer litt an på grunnen til hjemmebesøket, men som oftest ikke noe annet enn at dere setter dere ned og snakker litt sammen.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Er helt vanlig i en undersøkelsessak at bv.tj kommer på hjemmebesøk, er standardprosedyre hos de fleste kontorer. De vil gjerne snakke med deg/dere på hjemmebane. Både fordi de fleste slapper av mer hjemme enn på et kontor, og fordi det er nyttig i fht å få et helhetsinntrykk av familien/foreldrene. De har sikkert noen spørsmål de gjerne vil stille, og så vil de gjerne bli kjent med deg/dere og barna/et - og så kan du/dere stille spørsmål. Ikke så rart dersom du er litt nervøs, men det er de vant til. Hvis du klarer å fokusere på at de er der fordi de ønsker å hjelpe, hvis dere trenger det, så blir kanskje litt mindre skummelt...? Lykke til:o)
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Er det normalt at barnevernet kommer på besøk? vi har aldri hatt besøk av dem. Eller er det jeg som har missforstått at du mener helsesøsteren fra helsestasjonen hvor du skal ta med barnet på kontroll?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Det er ikke normalt å få hjemmebesøk av barnevernet. Det er heller ingen bagatell. Jeg fatter ikke at folk kan anse en offentlig inspeksjon av sitt hjem som en ubetydelig greie.
neelie Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Barne vernet har ingen grunn til å komme hjem til deg så lenge det ikke finnes en grunn da. Om du ikke ønsker at de skal komme, så har du faktiskt lov å si nei. De har heller ikke lov å komme uanmeldt. Eller lov har de vel, men du kan faktiskt si ifra om at du ikke vill ha de der For så lenge det ikke finnes grunn til bekymring eller at du selv har vært under barnevernets øyner fra før av, så har de ingenting hos deg å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Vil nå annbefale deg å samarbeide i stede for å stenge de ute.
Gjest Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 Jeg vil anbefale deg å finne ut av hvorfor de banker på din dør. Så kan du vurdere hva du gjør.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 D er ekskonen hans som har sendt bekymringsmelding om oss til dem. Di har vert bitre venner lenge å d plager meg at d går ut over oss alle sammen. Di har ikke barn sammen. Når hun fikk vite at nr2 var på vei tror jeg d klikket for henne. Di har begynt en undersøkelse sak som vi kunne nekte på men ser ikke vitsen med det. Tror bare d hadde gjort ting værre. Di ringte å spurte om di kunne komme tror vi kommer lengst med a samarbeide med dem. HI
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Er BV hjemme hos alle i dette forumet eller ? Har det blitt dagligdags prosedyre og befare alle familie i norges land? Synes ikke jeg leser om annet her inne !
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #12 Skrevet 20. april 2010 Må korrigere anonym litt over her...Barnevernet har lov til å komme uanmeldt,men det skal være skjellig grunn til det..
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 Alvorligheten av det kommer an på hvorfor de ønsker å komme hjem til deg. Noen ganger kan barnevernet tilby hjemmebesøk som en service fordi det for enkelte kan bli tungvint å møte på kontoret og kanskje føler de seg mer komfortable hjemme. Andre ganger insisterer barnevernet på hjemmebesøk som et ledd i undersøkelsen. Sistnevnte er ikke vanlig og kun fast prosedyre der det foreligger mistanke om alvorlig omsorgssvikt, som feks mishandling, overgrep mm. Da ønsker de også å involvere barna i samtalen.
bitthen Skrevet 20. april 2010 #14 Skrevet 20. april 2010 FEIL, neelie. Viser til lov om barneverntjenester § 4-3, 3. ledd: "Foreldrene eller den barnet bor hos, kan ikke motsette seg at en undersøkelse som nevnt i første ledd blir gjennomført ved besøk i hjemmet." Du kan ikke motsette deg hjemmebesøk, og det er HELT VANLIG som ledd i en undersøkelse. Anbefaler deg på det sterkeste å samarbeide med barneverntjenesten. Ikke bekymre deg, dette går bra!
bitthen Skrevet 20. april 2010 #15 Skrevet 20. april 2010 Javel?? Vanlig prosedyre på kontoret jeg jobbet er å foreta hjemmebesøk som et ledd i undersøkelsen. (Føret samtale på kontoret med gjennomgang av melding, så hjemmebesøk) Samme om det er en alvorlig sak eller ikke - så lenge den er gått til undersøkelse. Unødvendig å skremme Hi på denne måten synes jeg.
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. april 2010 #16 Skrevet 20. april 2010 Skjønner. Ja, da er det nok best å samarbeide. BV må jo følge opp om de får mld og det er så klart bra. Om man gjør motstand så virker det jo som om man har noe å skjule. De ser det nok etter å ha vært der at de ikke er noe og at eksen er litt sprø.
bitthen Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 Det er en del sjikanøse meldinger ute å går både fra ekser og fra stemødre..
neelie Skrevet 20. april 2010 #18 Skrevet 20. april 2010 Mente aldrig at man IKKE skal samarbeide med dem, såklart kan det gjøre ting værre. MEN, som jeg skrev, OM det ikke finnes noen grunn eller bekymring for det, så kan du si ifra. Som HI nå da skrev at det hadde blitt sendt bekymringsvarsel til dem, da blir det jo igjen en annen sak. Å samarbeide med de er det beste i en sånn situasjon da, bare man og er forsiktig. har man fått de inna før døra, så er de ikke så enkle å få vekk igjen uansett hvor bra du har det. Stå på HI, det går bra Så lenge det ikke finnes noe å skjule så ordner sånt seg!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #19 Skrevet 21. april 2010 "Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig." http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-004.html#4-3 Man foretar ikke hjemmebesøk med mindre det er å anse som helt nødvendig. Det vanligste er å ha en samtale med begge foreldre og barnehage/skole. Overhodet ikke meningen å skremme HI. Hvordan barnevernet ser på saken i utgangspunktet, er jo helt irrelevant egentlig og ingenting å bekymre seg for, så lenge det fraviker den faktiske situasjonen. Forøvrig så kan HI be om at barnevernet dropper hjemmebesøket i første omgang før de har undersøkt om det er nødvendig ved å snakke med skole/barnehage først. Det er ikke ønskelig å blande inn barna med mindre det er nødvendig. Det hadde jeg bedt om. Du kan argumentere med at du vil skjerme barna og at barnevernet ivaretar taushetsplikten sin så langt det går. Det er vanskelig å stoppe unødvendig informasjonsspredning hvis barna skal involveres.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #20 Skrevet 21. april 2010 "har man fått de inna før døra, så er de ikke så enkle å få vekk igjen uansett hvor bra du har det." Hva er det du snakker om nå egentlig? Jeg har fått barnevernet inn døra to ganger i forskjellige saker, og det var tull begge gangene. Så vidt jeg vet ønsker ikke barnevernet å ha noe med meg og min familie å gjøre ) De har alt for mye å gjøre i barnevernet til at de gidder å fotfølge folk der det ikke er nødvendig.
bitthen Skrevet 21. april 2010 #21 Skrevet 21. april 2010 Barna deltar jo nødvendigvis ikke på hjemmebesøket! Nødvendigheten av dette vurderes jo fra sak til sak, og det er mye som kan avdekkes om barna ikke er tilstede. Som sagt er hjemmebesøk vanlig prosedyre i en undersøkelse. Det skjer faktisk at det ikke fremkommer noe informasjon fra skole/bhg som skulle tilsi bekymring, og man får ikke nødvendigvis så mye inntrykk av situasjonen ved en kontorsamtale med foreldrene. Det er særlige ting barneverntjenesten ser på ved et hjemmebesøk som man ikke kan se på kontoret. Selv om en undersøkelse ikke skal gjøres mer omfattende enn formålet tilsier, skal en sak undersøkes skikkelig. Man får ikke undersøkt en sak skikkelig med en samtale med foreldrene på kontoret og en henvendelse til skole/bhg. Man er avhengig av å gjennomføre et hjemmebesøk. Jeg snakker av erfaring her. Man må huske at foreldre og barn er kjempeflinke å holde fasaden. Å drive undersøkelse uten hjemmebesøk er dårlig og slett arbeid. Og foreldre kan ikke motsette seg hjemmebesøk i undersøkelsesfasen. Slik er det.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #22 Skrevet 21. april 2010 Jeg har vært gjennom to barnevernssaker uten å ha hatt hjemmebesøk en eneste gang. Og jeg har ikke motsatt meg hjemmebesøk, det er barnevernet som har besluttet at det ikke har vært nødvendig ved nærmere ettersyn.
bitthen Skrevet 21. april 2010 #23 Skrevet 21. april 2010 Da vil jeg si det er slett arbeid av barneverntjenesten i din kommune.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå