Gå til innhold

Hvilke tegn viser babyen din på at den er sulten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at bl.a. å smatte, suge på hendene, sprelle med armer og bein osv.. er typiske tegn på at babyen er sulten. Babyen min derimot er umulig å lese, syns jeg da! Er det andre tegn jeg overser?

Hun spreller med armer og bein dagen lang og spiser på hånda si hele tiden, også rett etter at hun har fått mat. Hun er ikke spesielt interessert i flaska når jeg tilbyr henne mat, syns det er mest moro å leke med den. MEN, sur er hun, hele tiden, og når jeg endelig får lurt i henne mat spiser hun godt. Kunne tenkt meg noen tydelige tegn, slik at jeg kan være litt føre var. Blir så lei av den sutringa hele tiden! Hun spiser med 3-4 timers mellomrom, stort sett. Det er vanskelig å skille denne skrikingen hennes, kun når hun har vondt skiller den seg ut. Ellers griner hun når hun blir lagt på gulvet, når hun er sulten, osv... :P (Ja, jeg har en sur unge, ingen tvil om det..hehe)

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian
Skrevet

Hvor gammel er hun? Kan det hende hun sutrer fordi hun er trøtt?

Jeg gir mat etter klokka. Min gutt har også alltid vært litt vanskelig å lese (det var lettere når han var nyfødt og sov døgnet rundt, da visste jeg at han våknet fordi han var sulten), så det er lettere å gjøre det sånn. Hvis jeg skal vente med å gi mat til han skriker av sult, er han så ihjelsultet at han ikke vil ha fast føde, hehe. Så når jeg lærte hvor lang tid det går mellom hvert måltid, ble det lettere å være føre var.

Jeg har lært at når babyen sutrer for et eller annet må man se på alle faktorer (søvn, mat, kos og nærhet osv osv), ikke bare gå ut fra at han/hun er sulten...

Skrevet

Hun er 4 mnd og får bare mme enda.

Kos og nærhet får hun masse av, er stort sett i armene på en av oss foreldre hele tiden :P (og det er jo fordi hun gråter endel enda, men også bare for å kose). Hun viser tydelige tegn når hun er trøtt, gnir seg i øynene og legger hodet på skakke! Skifte bleie gjør jeg også ofte..

Tidligere i dag gikk det 4 timer mellom de første måltidene og da prøvde jeg å gi henne mat, kun fordi det nettopp hadde gått så lang tid. Hun spiste litt, tok en pause og spiste litt mer. (ca 120 ml tilsammen.) Så var hun blid og fornøyd i en liten halvtime, før hun begynte å sutre/skrike igjen. Prøvde med bytte av bleie, kos og legging, men ingenting hjalp. Deretter forsøkte jeg med mer mat og da drakk hun en god del til.. Deretter sloknet hun og har sovet siden :) Men, hun viser jo egentlig tegn til at hun er mett. Slipper flasken selv, snur seg vekk når jeg forsøker å gi mer, men er jo tydeligvis ikke helt mett likevel.. Hun er vanskelig å skjønne seg på, rett og slett..hehe

Skrevet

En del av de tegnene gjelder når de er nyfødte. Når de blir eldre stapper de jo alt i munnen og spreller hele tiden uansett.

Vi har kommet inn i en rytme som gjør at han får mat med 3,5 timers mellomrom. Da blir det 4 måltider pr dag. Jeg venter ikke på at han skal vise sulttegn som å begynne å sutre, men gir han flaska fordi jeg vet han er sulten. Blir han grinete mellom disse tidene er det som regel noe annet, som at han er trøtt eller at det er noe som plager han.

Skrevet

Ja, det samme gjør jeg.. Prøver å unngå at hun blir for sulten, så gir mat med ca 3 timers mellomrom. Men, nå for tiden er det visst mer morsomt å leke med flasken enn å spise innholdet, så hun blir jo aldri ferdig med måltidet :) Hun viser veldig interesse for vår mat, men har forsøkt med litt banan/avokadomos og grøt uten særlig hell. Hun elsker det, men det gjør ikke magen hennes. Kanskje hun spiser mer og blir ordentlig mett når vi starter opp med mat som virker mer interessant for henne. Tør ikke forsøke på en stund enda, da vi endelig har funnet en fin balanse på avføringen hennes. Skjønner jo at hun kan bli lei av melk også, spesielt når hun viser sånn interesse for annen mat:)

Skrevet

Det som du skriver litt lengere opp om, at du gir henne litt innimellom ved ca 4 timers mellerom.

Jeg hadde samme greia som du. Jeg trodde også mi var sulten stort sett hele tiden. Men, det jeg fandt ut i ettertid, var jo det at hun egentlig fikk for mye. Magen blir oppblåst, og det blir for babyene som om de er sultne. Men, de er ikke det. Da går det utover magen og det blir bare vondt for de.

Jeg begynte på den tiden å gi maisgrøt i flaske. Det var en stor popularitet. Kanskje du skal prøve det. Begynn å gi på kvelden, etter en stund kan du gi på dagen også.

Skrevet

Hei!

Vet ikke hvor gammel babyen din er, men jeg kjenner meg veldig igjen slik det var for meg og min baby de første ukene. Nå er hun to mnd, og jeg har funnet ut at hun trenger god tid til å la maten synke og rape (som regel minst en gang) hver gang hun har fått pupp. Jeg går rundt med henne en god stund (10-15 min) og gjerne i trappa for å få opp rapen. Da blir hun fornøyd og faller til ro og sovner ca en time etter at hun våknet. Legger jeg henne ned for tidlig, er hun veldig urolig i kroppen og sutrer/gråter. Da må jeg ta henne opp litt (og det er ikke alltid hun raper mer eller gulper, men bare må få magen i sjakk). Mulig dette ikke gjelder for deg, men kanskje andre har nytte av mine erfaringer...?

Skrevet

Har forsøkt med maisgrøt, men hun gulpet bare ekstra mye samt ble skikkelig hard i magen. Hun sliter veldig med magen, så vi må være ekstremt forsiktige med hva vi gir henne. To skjeer tynn maisgrøt var nok til at hun slet skikkelig når hun skulle bæsje.

Hun spiser sjelden oftere enn hver tredje time, det er bare hvis jeg må sjekke om hun fortsatt er mer sulten.. Hun legger på seg ca 150 gram i uka (gjorde det også da hun kun fikk mm), så jeg tror ikke hun får for mye heller...Jaja, vi får bare se hvordan det går :)

Skrevet

Kanskje det er på tide å bytte smukk på tåteflaska? Min lille trengte et ekstra hull i flaska, så gikk spisingen bedre. Før det var det vanskelig å få henne til å spise ordentlig, litt sånn som du beskriver.

Skrevet

Har gjort det ;) Bruker dr.brown sine flasker og har størrelsen fra 3-6 mndr.. Melka kommer fort, så tror nok neppe det er det! Spørs om det bare er fordi hun er så ekstremt nysgjerrig for tiden, har ikke tid til å spise..hehe

Skrevet

Hvis hun sliter med hard mage når du gir fast føde så prøv med litt sviskemos eller sviskesaft. Det gjør underverker på magen. Kanksje hun også får litt for mye mat som noen nevner eller kanskje hun har luft i magen. Kanskje du kan prøve å ta henner oftere opp for å rape i måltidet eller "pumpe" magen etter måltidet for at Luft som dannes i magen beveger seg nedover og får komme ut.

Skrevet

Hun får malt i melka og sviskemos nå, bare for at mme skal komme seg gjennom systemet hennes på en grei måte. Funket veldig dårlig med fast føde, selv om jeg gav sviskemos i tillegg. Hun har ikke så mye luft i magen og det virker ikke som hun har vondt nå, ikke det som er "problemet" ;) Jeg etterlyser egentlig bare flere forslag til tegn på at babyer er sultne jeg...:)

Men, takk for svar alle sammen.

Skrevet

Jenta mi som også er fire mnd lager en rar lyd hun.. En slags hvinelyd, ligger og klager og når jeg kommer med flasken blir hun i ekstase! slår rundt seg, hyper ventilerer, ler og gaper som en gal. Om jeg kommer med flaska og hun ikke er så sulten skjer ingen av de tegna. Hun tar bare og tar flasken i munnen uten noe som helst tulleri. :o) Så det er det vi bruker.. Den klaginga er liksom ikke gråt, eller at hun er trøtt mer en jevn lyd med litt hyl.. Ikke til og sammenligne med trethet, kjedsomhet eller andre ting. Glad hun er såpass lett og lese kjenner jeg. Er ikke lett og vite når de er sultene eller ikke. Og i allefall ikke når en har begynt og innføre litt fast føde.

Lykke til og kos deg i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...