Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Når jeg ble gravid første gang, da var jeg og barnefar ikke sammen, så jeg ble oppført som alenemor. Hun ble født mars 2008. Jeg og barnefar ble sammen, og flyttet i leilighet 1. Juni 2008. Jeg sa ifra til NAV med en gang om at jeg ikke var alenemor lenger, og at jeg derfor ikke skulle ha overgangsstønaden som er på ca 10.000 i måneden. De takket meg for at jeg sa ifra, og skulle fjerne overgangsstønaden. Litt etter dette, så fikk jeg igjen 10.000 inn på konto. Jeg ringte og sa ifra, og tenkte ikke noe mer over saken. Måneden etterpå kom det 10.000 igjen. Jeg ringte igjen og sa ifra, og sendte også en skriftlig beskjed om at jeg ikke lenger var alenemor. Tiden gikk, og plutselig ramlet det ned en regning i postkassen min på over 20.000 kr. Det var krav om tilbakebetaling, siden jeg hadde fått noe jeg ikke hadde krav på. Jeg ble såklart kjempelei meg, og veldig fortvila, og hadde mange søvnløse netter på grunn av dette. Over 20.000 er alvorlig mye penger for en student som meg. Jeg sendte klagebrev, og var i flere møter angående dette. Til slutt ble det delt skyld, så jeg betalte ca. 11.000 kr tilbake til de. Jeg var kjempeglad for at dette endelig var over. Og tiden gikk, og det ble september måned, i 2009. Jeg satt å pratet med noen veninner av meg, og fant ut at de kun hadde ca 1000 kr i barnetrygd. Hvorfor hadde jeg da 2000? Jeg kontaktet NAV med en gang, og fryktet det verste. Å joda - jeg hadde fått barnetrygd som alenemor!! Og det i hele 15 måneder... Jeg er kjempefortvila, og skjønner ikke helt hvor mange ganger man faktisk må si ifra at man er alenemor før de gjør noe med det! Trodde da virkelig at når de endelig fikk fingen ut for å fjerne overgangsstønaden, at de faktisk fjerna den doble barnetrygden også... Så her om dagen ramlet det ned en ny regning i postkassen min, på 15.000 kr!! Jeg har kun 5.500 kr i mnd pga at jeg er student, og alt det går ut igjen i regninger samme dag jeg får de inn. Med bil, forsikringer, leilighet, strøm, barn, mobil og alle andre utgifter jeg har - så rekker ikke 5.500 kr langt. Heldigvis har jeg en samboer som tar seg av resten av utgiftene mine, + at han forsørger både meg og barn med mat og annet vi trenger. Så når måneden er over, så har ikke han mye til overs han heller... Når jeg ble mor i mars 2008 hadde jeg visstnok fått ett brev fra de i posten, der det sto hvor mye man får i barnetrygd o.l i måneden. Så de sier at selv om det er deres feil at jeg har fått utbetalt for mye, så kan de kreve tilbake. Fordi at jeg har blitt opplyst om det, og da skal jeg følge med selv. Uff... jeg får vondt i meg av hele greia. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg igjen skal sende klagebrev til de eller hva jeg skal. Hadde jeg bare hatt penger til å betale, men jeg har jo ikke det heller... Noen som har noen råd å komme med? Noen som kanskje har vært i lignende situasjon?
Gjest ->>- Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 For det meste gjelder regelen om at man er pliktig å tilbakebetale feilutbetalinger dersom det var man "åpenbart burde forstått at utbetalingen var feil." Derfor stilte du svakt når det gjaldt en sum på 10,000 i måneden, som du jo tydelig visste at du ikke skulle ha lenger. En såpass liten sum som en ekstra barnetrygd, er det langt mer sannsynlig at du ikke har visst om at du ikke skulle ha. Selv om du har mottatt et brev om det for lange tider siden. Dermed stiller du som jeg ser det forholdsvis sterkt rent juridisk i ikke å måtte tilbakebetale summen. Men ville kontaktet en advokat og hørt.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Du kan søke om utsettelse på tilbakebetalinga av det du skylder, og be om at det ikke påløper renter og omkostninger i betalingsutsettelseperioden. Hvorfor brukte du av overgangsstønaden når du visste at du ikke skulle ha den? Visst du virkelig ikke at barnetrygden er på 970 kr per mnd? Og sist, men ikke minst: leser du ikke breva du får? Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 De 20 000 visste du jo at du ikke skulle ha, så hvorfor brukte du av dem? Ang. barnetrygda så synes jeg faktisk at man bør kunne forvente at voksne mennesker følger littegrann med på det som skjer rundt dem, slik at du faktisk burde visst selv hvor mye du skulle hatt. Man får alltid et brev før første utbetaling av barnetrygd som forklarer hva man får/skal ha. Du sier at samboeren forsørger deg og barnet, men det er da vel bare rett og rimelig når dere er sammen og har et barn sammen. I et forhold er det da meningen at man skal dele på utgiftene.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Når du skal forholde deg til NAVsender du brev. Det holder ikke mes telefonsamtaler.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Jeg tror ikke hun stiller juridisk sterkt, for man plikter å holde seg underrettet i sin egen sak, i dette tilfelle å mlde fra når man får tilsendt et brev der det står at man er alenemor når så ikke er tilfelle. Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Æ ville skrevve klage slik du gjor på overgangsstønadn. Da man gjr gjentatte beskjeda om at dæm må slette stønada før man ikke e aleina lenger, da meine æ det e nav sin feil og du ska no i vertfall slippe og betalle heile summen t bake. Det bli bare domt. Men klag, så får du høre ka dæm sei. Dæm må jo å se at du e en person som ikke har løst å svindle sia du ga beskjed om at du ikke va aleina lenger. Klag så håpe æ på det beste før dæ.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 Det er så utrolig typisk når man poster ett innlegg på DIB og man virkelig trenger hjelp – så får man kun kritikk. Dere vrir jo på alt jeg sier, og får fram ting jeg absolutt ikke har ment i det hele tatt. Hvor har jeg skrevet at jeg brukte de 20.000? Selvfølgelig gjorde jeg ikke det. Jeg skrev kun at 20.000 er mye penger for meg – og det er det jo. Men nå er det tross alt ikke de pengene det er snakk om, for den saken er jeg jo ferdig med! Eneste jeg ville få fram med det var at jeg sa ifra mange ganger, og de alikavel ikke klarte å fjerne den doble barnetrygden! Og nei – jeg visste virkelig ikke at barnetrygden er på 970 kr per barn. Og ja, jeg leser breva jeg får. Men disse NAV-brevene er som regel så knotete skrevet at det er umulig å forstå hva som står likevel. Jeg tenkte ikke at 2000 kr var så vanvittig mye å få for ett barn, så mye som det koster å ha barn. Og når man kun er 18 år, så er ikke det summen på barnetrygd det blir diskutert mest i i min omgangskrets. Og ja – man får vel ett brev før første utbetaling av barnetrygd der det står hva man skal ha, men når jeg fikk det brevet, så var jeg vel alenemor – og leste vel at jeg skulle ha 2000 kr i mnd. Jeg tenkte ikke på at den summen ble mindre når man ikke var alenemor lenger, for som sagt – så er ikke 2000 kr så vanvittig mye for ett barn. Og hvor i all verden har jeg skrevet at det ikke er meningen at man skal dele på utgiftene i ett forhold? Nok ett eksempel på å vri på ting jeg skriver. Det skrev jeg jo kun for å presisere at han ikke har mye etter at utgiftene er betalt han heller, og det tror jeg du skjønte meget godt. Men ja, jeg tenker jeg må skrive ett nytt brev til de. Vil ivertfall gjøre ett forsøk. Noen som har noe gode råd om hva jeg kan skrive? Gidder ikke mer kritikk. Om du ikke er ute etter å hjelpe meg så bare dropp å svar.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Du har ikke en mamma eller pappa som kan hjelpe deg litt her da. For du har helt rett, det er ikke så lett å forstå hva nav mener, selv ikke for oss som har levd en stund. Mamma som er 60 år opplevde det samme i forbidelse med en sykemelding. Hun fikk altfor mye utbetalt, og var til og med på nav-kontoret for å klare opp i det. Men jo, hun skulle ha så mye, ferdig med det. Vel det skulle hun faktisk ikke, baksmell på 40 000,- året etter. Håper det ordner seg for deg, du vet her inne sitter alle prakteksemplarene som aldri gjør noe galt;-)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 I første omgang - hvorfor i all verden brukte du opp 20 tusen du visste du ikke hadde krav på? Synes ikke synn på dumme mennesker!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 Og hvis du ikke brukte de 20 tusen, hvorfor betalte du de ikke da bare tilbake istede for å klage å få det redustert til 11.000? Liker ikke frekke og sleipe mennesker heller jeg! Til pass for deg om du nå får hele regininga med renters rente og hele fy fadderullan!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #12 Skrevet 21. april 2010 Behøver ikke å være ett prakteksempel for å la være å lure til seg penger man vet man ikke har krav på vet du idiot!
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 21. april 2010 #13 Skrevet 21. april 2010 Jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men vil bare få sagt at det koker inne i meg når jeg leser dette!!! Når skal folk på NAV forstå at det er mennesker de har med å gjøre og ikke bildeler!?. Hva skjer med kommunikasjon innenfor NAV? Ingen vet noen ting inne på NAV, kun det som står i den lille bunket sin på skrivepulten. Det er ivertfall slik jeg oppfatter det etter utallige historier. I en slik stor etat som NAV, bør de få seg bedre rutiner, oversikt og lære seg og kommunisere med brukerene. Det har jo vært tatt opp på høyeste hold at NAV ikke holder mål og driter seg ut gang på gang. Men ingenting skjer. Imellomtiden er det mennesker sarte sjebner de leiker med! -sint- Håper det ordner seg på et eller annet vis for deg. Klem
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #14 Skrevet 21. april 2010 Du sier at du fikk utbetalt 20.000,- for mye som du ikke brukte av. Av disse måtte du betale tilbake 11.000,-. Det vil vel da si at du har fått de resterende 9.000,-. Du kan ikke bruke av disse til å betale tilbake da? Ellers så må jeg si at jeg skjønner godt at du har gått i den fella du har gjort. At du i god tro har trodd at du har fått utbetalt riktig barnetrygd, og det taler jo selvsagt til din fordel at det var du selv som tok kontakt med de for å rydde opp igjen!! Du kan selvsagt prøve å klage på kravet, men tror nok kanskje ikke du stiller så sterkt siden alle plikter å sette seg inn i egne vedtak. Men vil tro du fint kan få en avbetalingsordning eller lignende. Ta kontakt med de, så vil jeg tro det løser seg
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 21. april 2010 #15 Skrevet 21. april 2010 Ikke bry deg om disse svarene. Det er tydeligvis noen som liker å sparke noen som ligger nede. Og da har de et problem...Det er forferdelig at du må lære på den harde måten istede for å unngått dette ved at NAV hadde gitt den informasjonen de burde.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #16 Skrevet 21. april 2010 Har du lest innlegget eller Nordavind? Hun her fortjener ikke bedre rett og slett!
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 21. april 2010 #17 Skrevet 21. april 2010 Ja, jeg har det skjønner du:) Jeg vet om så mange uærlige mennesker som går direkte inn, bruker mye ressurser for å lure og svindle NAV. Her har jeg inntrykk av ei naiv dame som handlet i god tro og ville være ærlig. Jeg syntes faktisk synd på henne som må lære på denne måten, istede for å kunne fått informasjon når hun var i kontakt med dem. Jeg leser ofte her inne om NAV og har opplevd litt selv, som gjør at jeg blir veldig oppgitt
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #18 Skrevet 21. april 2010 Skjønner ikke helt dette, hvis du ikke hadde brukt av de 20.000,- men bare hadde satt de på en konto for å vente på beskjed om hva som hadde skjedd kunne du jo bare betalt de tilbake når regninga kom? Siden du ikke klarte betale de tilbake men måtte gråte om nettene er det naturlig å tenke at du brukte de, selv om du ikke skrev det med rene ord... Men som du sier, den saken er ute av verden og ikke noe vi trenger legge oss opp i. Jeg synes du skal sende en klage, du mottok pengene i god tro, og visste ikke at barnetrygden ikke var så høy. Men jeg vet ikke om du kommer noen vei, det står i det første brevet du får hva barnetrygden er på og det står også at du har opplysningsplikt om forutsetningene for dobbel barnetrygd forandrer seg. Det står det samme i nesten alle brevene fra nav, det står også i vedtaket om kontantstøtte. Vi er pliktige til å si fra om vi får barnehageplass, om vi ikke lenger er alenemødre osv. Dette er våres ansvar for at ikke tonnevis at folk kan komme og si at de mottok pengene i god tro, kunne blitt mye svindel av sånt. Grunnen til at jeg ville klaget om jeg var deg er jo nettopp den at du sa ifra, du sa til og med ifra flere ganger. Kanskje runden du hadde med overgangstønaden også kan brukes til din fordel, skulle tro nav ryddet opp etter det, og du skjønte ikke at barnetrygen fremdeles var feil. Du har krav på fri rettshjelp så kontakt en advokat og spør om hjelp. Om det ikke ordner seg får du be om et rentefritt lån fra sosialkontoret (også underlagt nav), eller å dele opp beløpet. De kan ikke kaste en småbarnsmor uten inntekt på gata for å få inn pengene sine. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #19 Skrevet 21. april 2010 Hei. Jeg synes NAV bør ta sin del av skylden for saksbehandlingsfeil. Sier du ifra at du fra den og den datoen ikke er alenemor lengre så sier det seg selv at du verken skal ha OS eller dobbel barnetrygd. Hvis NAV ikke har klart å stoppe den ene utbetalingen samtidig som den andre så bør de selv forstå at du ikke kan betale tilbake en så stor sum når de plutselig oppdager at de har gjort feil. I første omgang synes jeg du skal klage på kravet om tilbakebetaling. Presiser at du har gitt beskjed om at du fra xx dato flyttet sammen med barnefar, og ikke lenger er aleneforsørger. Forklar også at du ikke har satt deg inn i alle lover, regler og ulike summer som gjelder utbetalinger i forhold til det å få barn, og ikke var klar over at du fikk dobbel barnetrygd som du ikke hadde krav på. Hvis de ikke går med på å ta på seg skylden og slette kravet ville jeg bedt dem redusere summen til kanskje halvparten, og sende deg regninger på f.eks. 300 eller 500 i mnd til det er tilbakebetalt, uten at det skal koste deg ekstra renter. Såpass hjelpsomme bør de være når du tilbyr en løsning du kan leve med for å bli ferdig med en feil som NAV har gjort. Hilsen sosionom, som aldri noen gang skal søke jobb hos NAV:)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #20 Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for mange svar! Jeg fant ett gammelt dokument jeg har fått fra NAV, som jeg fikk 19.09.08. Der står det: "BARNETRYGD - MELDING OM VEDTAK. Vi har redusert barnetrygda di fra 1. September 2008, fordi du ikkje lenger fyller vilkåra for rett til ekstra småbarnstillegg. Barnetrygda utgjer frå denne dato 1.940 kroner månaden" Hva i all verden betyr det da? Hvorfor skriver de at jeg skal ha 1940, om jeg kun hadde rett på 970? Har de skrevet feil? Er dette noe jeg kan "ta de" på?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #21 Skrevet 21. april 2010 Forrige innlegg var fra HI, men det skjønte dere vel. HI
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #22 Skrevet 21. april 2010 Ja, da skylder du de ikke ei krone i den saken, men fremdeles 9000 i den forrige
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #23 Skrevet 21. april 2010 Den forrige saken er vi ferdige med. HI
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #24 Skrevet 21. april 2010 Ja, så lenge du vil leve med at du er en tyv er dere vel det...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #25 Skrevet 21. april 2010 Hei. SMåbarnstillegg er noe man får når babyen er liten, og som faller bort når den er blitt så så gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå