Gå til innhold

Hvordan reise til sykehuset egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å fundere på en ting. Jeg bor i Oslo, og det er jo ikke veldig langt til Ullevål, hvor jeg har fått fødeplass, men gåavstand er det jo ikke. Vi har ikke bil per dags dato. Hvordan reiser jeg til sykehuset? Taxi? Kan jeg da risikere å bli sendt hjem første gang (har hørt at førstegangsfødende har en tendens til å komme for tidlig på føden), og dermed få opptil flere taxiturer samme dag? Kan jo bli veldig dyrt og upraktisk tenker jeg... Sikkert en teit ting å bekymre seg over, men jeg tenker at jeg vil ha kontroll på det lille jeg kan ha kontroll på i en slik situasjon:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, du finner vel ikke ut av det før du står oppi det;)

Du kan jo alltid risikere å bli sendt hjem, det er jo opp til jordmoren som sjekker deg på føden ikke sant;)

men selv så tar jeg det heller som det kommer. Om det blir kollektivt, mannen kjører, en annen kjører meg eller taxi......

Skrevet

Vi er nødt til å ta taxi iallefall. Har heller ikke bil. Alternativet er buss, og det kommer ikke på tale! ;)

Skrevet

Nei, buss og t-bane tørr jeg ikke. Tenk om banen hadde stoppet under jorda ett sted, og fødselen begynte! Jaja, ville vel havnet i avisa om ikke annet, hehe:-)

Skrevet

Hvis du skal inn for å føde kan du ringe avdelingen å få dem til å legg inn en elektronisk rekvisisjon til deg. Forklar da at fødselen er i gang og at du ikke har bil. Da betaler du 130kr i egenandel hver vei.

Alternativt, hvis føden ikke vil gjøre dette, kan du legge ut for taxituren selv og søke om refusjon fra Pasientreiser ANS i ettertid. Da må du legge ved en bekreftelse på at du har født. Da blir du trukket disse 130kr i egenandel hver vei, og får tilbakebetalt resten.

Disse egenandelene kan du bruke i oppsparingen til å få frikort. Hvis du legger ut for reisen selv, og må reise hjem igjen, får du nok mest sannsynlig bare dekket én tur/retur den dagen du faktisk ble der for å føde;) Litt forskjellig praksis hos de forskjellige helseforetakene.

Sjekk www.pasientreiser.no :)

Skrevet

Her blir det nok taxi med mindre jeg må på sykehuset mens vi er et annet sted enn hjemme eller på besøk. Bare jeg som kjører bil her i huset, og det er i alle fall uaktuelt. Buss blir det heller ikke. Tenker egentlig ikke så mye over om det evt blir to turer. Håper jo ikke det, men kan jo bli det. I tilfelle er den lille snuppa helt sikkert verdt at vi bruker de pengene :)

Skrevet

Vi tok taxi sist gang og kommer nok til å gjøre det denna gangen også.. enkelt og greit for da slipper vi å enten gå fra parkeringshuset(er et lite stykke på Ahus) eller at mannen må ut igjen for å flytte bilen..

Bor kun 5 min fra sykehuset da, så det blir ikke så dyrt:)

Skrevet

Jeg fødte på Riksen sist, og bodde sentralt i Oslo uten bil, og hadde i utgangspunktet planer om taxi til føden. Men når jeg først var igang og fikk en aldri så liten pause mellom de verste riene, fant vi ut at kollektivt var like greit- ergo ble det en liten buss- og trikketur på oss, ganske artig opplevelse igrunn (var i aktiv fødsel mens folk rundt meg på bussen drakk morgenkaffe og ante null og niks om hva som var på gang hehe;)

Skrevet

Her var det taxi gitt fordi vannet gikk og hodet ikke var festet. Samt at det var jo selvsagt halv elleve på kvelden. Vi bodde mye nærmere da enn det vi gjør nå. Nå har vi bil, men kun jeg har lappen, så det spørs om jeg vil kjøre meg selv dit. Vi får se. Aner ikke rett og slett, men tipper taxi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...