Gå til innhold

Hjelp! Forklare down syndrom for en 5 åring:-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 5 treffer fast 2 barn med downs syndrom.

Det ene barnet er på samme fritidsaktivitet, og har litt løsere regler enn de andre barna. Samtidig som h*n blir fortfulgt og ikke har språk.

Det andre barnet er på lekeplassen her i nabofeltet.

H*n har ett rart språk,men ikke så tydelige downs trekk.

Min datter lurer jo veldig på hvorfor disse to barna er annerledels,og hun prøver å spørre dem.

Hvorfor snakker du så rart? Kan ikke du snakke?Hvorfor bare smilier du?

Jeg må snart forklare henne om dette,men hva skal jeg si (som er politisk korrekt). Jeg sliter veldig med å finne de rette ordene her, både som min datter kan forstå og som ikke blir feil om hun sier det til disse barna:-S

Hjelp o vise damer,hjelp meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det uttrykket jeg hørte om at "de har litt mindre håndbagasje" er et godt utgangspunkt for en slik prat.

Forklare at for disse tar det lengre tid å lære og man derfor må være tålmodige.

(MEN man skal ikke akseptere alt fra dem heller... det er viktig å få frem grensene der)

Skrevet

Tror jeg ville brukt den diplomtiske forklaringa;

Kjære lille venn, alle barn og voksne er forskjellige.

Og noen er litt mere forskjelligere enn andre.

Noen kan du se det på, og noen kan du ikke se det på.

Se på xxx, hun har briller og brunt hår. Og hun -må- bruke briller for å kunne se.

Se på oldemor xxx, hun er gammel og bruker stokk. Hvis ikke detter hun.

Se på baby xxx. Han må ha hjelp til å få i seg maten.

Se på xxx. Han har en feil langt inni kroppen sin som heter downs, og som gjør til at han blir bittelitt mere synlig anderledes. Han trenger litt mere hjelp enn deg vennen.

Når det gjelder forskjellsbehandling:

Kjære lille venn, alle barn og voksne har regler som de må følge.

Mamma for eksempel må være på jobben sin.

Du for eksempel vet at du ikke skal sykle midt i gata.

xxx vet at hun må bruke brillene sine.

Men så har vi noe som heter unntak.

Du vet at baby xxx ikke skjønner at han ikke skal krabbe under en bil for det er jo kjempedumt.

For noen barn tar det lengre tid å skjønne slike ting.

Og slik er det for xxx med downs. Han bruker lengre tid enn deg.

--------------

Og ellers;

Så er det faktisk ikke rett ovenfor noen av barna at spesielle behov eller downs skal være grunn til å gi frie tøyler.

Som mor til barn med spesielle behov er jeg opptatt av at min unge skal ha både de samme rettigheter, men også de samme plikter som andre så langt som det overhodet lar seg gjøre.

Jeg mener at man gjør slike barn en bjørnetjeneste ved å la ting flyte ut. Da er det bedre å prøve å ha de samme kjøreregler men ha "fagfolk" til stede som kan hjelpe barn med spesielle behov til etterhvert å få disse kjørereglene.

Skrevet

Om du skal forklare den metaforen for en femåring, blir det enda mer komplisert.

Vi har forklart det med at alle mennesker har en oppskrift i seg som heter DNA som gjør at vi er mennesker, det meste gjør at vi er veldig like, men noe av det gjør at vi blir litt forskjellige, som feks. at vi får brunt hår eller grønne øyne, eller at vi har lange bein eller blir allergiske mot ting. Hos de som har DS, er det deler av oppskrifta som er forskjellig på en litt annen måte (vi har sammenlignet det med å bake, at i noen kaker bruker man mye mel og sukker, mens i andre bruker man lite mel og kanskje ikke sukker i det hele tatt osv, men kaka blir kjempegod likevel), slik at det kan være ting som er litt vanskeligere for dem å lære, feks å snakke sånn at alle forstår, eller at de ikke helt forstår at det er forskjellige ting man ikke skal gjøre. Og så har vi sagt at det er ingenting å være redd for, og at man skal ikke være redd for å si fra til en voksen om de gjør noe som ikke er bra, for eksempel å slå eller ta ting, sånt som gjelder for alle andre også, både voksne og barn.

Barn har evne til å forstå ting som er litt vanskelig, bare vi forklarer det for dem og sammenligner det med noe. Ting må settes i sammenheng. Det er nok vi voksne som først og fremst må komme over frykten for å snakke om ting. :)

Skrevet

Jeg sier bare at vi alle er forskjellige, noen har sykdommer som gjør at de er annerledes, noen sitter i rullestol, er blinde eller mangler språk. Noen er født sånn og andre er blitt sånn.

Så har jeg forelen ved to utviklingshemmede brødre, så jeg "refererer" bare til de. "Sånn som at onkel X ikke kan gå".

Skrevet

Jeg takker for alle gode råd:-)

Jeg syns faktisk det er enklere å forklare de ulike sykdommer og handikap for henne en downs.

For om jeg har forstått det riktig så er ikke downs en sykdom?

Å forklare henne at downs barn lærer saktere er greit,men jeg er redd for å såre noen når min datter en dag sier: mamma sa atte du lærer seint.

Det ene downs barnet vi treffer er 5 år og på stadiet med en 2 åring, den andre 6 år og på stadie med en 3 åring.

Det er altså like mye den "politiske korrekte forklaringen" jeg er på jakt etter som den min 5 åring kan forstå.

Skrevet

nei, DS er absolutt ingen sykdom. Det er en medfødt kromosomfeil.

Så å forklare at en med DS er syk blir bare helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...