Gå til innhold

Femte barnesykdom (parvovirus)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kan hende at min datter har hatt dette, har hatt alle symptomer på det. Har vært hos legen og tatt prøve av meg for å se om jeg er immun eller om jeg har tegn til nysmitte. Er det noen som har noe erfaring med dette. Jeg har lest alt det er å finne på nettet om dette, og er veldig redd. Sitter bare å gråter hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også tatt blodprøve for dette viruset, og heldigvis viste det seg at jeg hadde gjennomgått sykdommen selv, og er beskyttet. Hvis jeg ikke hadde vært det, og ny sykdom viste seg, ville jeg blitt henvist til gynekolog for ul. Vi får ingen symptomer på om vi har blitt smittet sa legen. Så det er bare å krysse fingrene for at det går bra :-) Og det skal MYE til for at fosteret dør pga det.

Skrevet

Hei!

Lillemann her har også hatt denne sykdommen- høyst sannsynlig. Leste også det jeg kom over på nett, og ble litt bekymret- selv om sjangsen for at det skal gå riktig ille er meget liten ettersom jeg leste..

Jeg ringte jordmor, og ble beroliget med at siden jeg var kommet såpass langt i svangerskapet (uke 25) var det ingen fare. Har også etterpå leste mere, og virker som det er de første ukene at man bør oppfølges ekstra om smittefaren er der. Uansett-- er bare 5 prosent sjangs for at fostret får sykdommen, og for deg er det ingen fare... Ikke ta sorgen på forskudd, dette går nok fint skal du se:)

Skrevet

Nå har jeg vært hos min datters lege også å tatt prøve av henne for å se om det er det hun har hatt. Jeg er 21 uker på vei, men om jeg er blitt smittet ble jeg det rundt uke 19 (en uke før hun fikk utslett).

Hvor lang tid tok det før du fikk svar på prøven?

Skrevet

Gutten min hadde dette da jeg var gravid i uke 35. Jeg sendte da mail til en professor ved st.olavs som hadde forsket på dette. (litt overhysterisk? det er meg det! ) Jeg forklarte at ingen kunne bekrefte at jeg hadde hatt dette i min barndom, og at jeg var redd jeg var smittet og at dette kunne føre til fosterskade/fosterdød. Fikk tlf ifra st.olavs samme dag. Mend beskjed om at professoren/legen ønsket å undersøke meg dagen etter:) Jeg hadde allerede tatt blodprøver på legekontoret noen dager før.. Samme dag som jeg skulle på ul, hadde denne professoren/legen fått tak i prøveresultatene mine fra labben på st.olav. -viste seg at jeg hadde hadd viruset:) Fikk beskjed om at de aller fleste har hatt parvoviruset iløpet av sin barndom.. Men jeg forstår godt at dere er redde for å bli smittet!

Ps: på legekontoret fikk jeg beskjed om at det tok ca7-10 dager å få prøveresultatet. Legen v/st.olavs fikk tak i resultatet lenge før. Det må jo bety at fastlegen kan ta en tlf til labben etter 2-3 dager, sånn at du/dere slipper å bekymre dere unødig lenge. Skader jo ikke å spørre.

Skrevet

Heisann.

Jeg fikk påvist dette viruset i da jeg ble testet i uke 9, fordi jeg jobber i barnehage. Jeg har ikke merket noe til det, men ble da henvist til tidlig UL.

De vet ikke når jeg fikk det siden jeg ikke hadde noen symtomer på det, så derfor blir jeg fulgt opp ekstra lenge. Jeg går til UL en gang i uken. Nå er jeg i uke 24 på torsdag, og skal da ha to UL timer til (annenhver uke) og da er jeg ferdig.

Om du får påvist viruset (som tok meg 1-2 uker, husker ikke), så vil de nok følge deg opp godt også, og ikke minst sjekker de da veskesamling og blodlegemer. Jeg mener at det å få det tidlig i svangerskapet, slik som jeg, er heller værre, for da er det mer som er i utvikling...

Men dette kan de MYE om nå, på sykehuset vel å merke... ikke fastlegen kanskje? Så du blir nok godt passet på, vist du skulle få det.

Å det fins metoder, om barnet skulle reagere på at du er blitt smittet, så ikke gråt for mye kjære deg <3

Jeg å gråt når jeg ikke viste noe, men ble helt avslappa etter første UL. De passer godt på oss :)

Skrevet

Tusen takk for svar jenter. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...