benedictemor23 Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Hei! Jeg venter en liten gutt i juni og vil døpe han. Lurer på om dere kan hjelpe meg litt!!!??? Jeg er usikker på hvor mange faddere vi skal ha og hvem???
trallatausa Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Hei ! jeg ble mor til Oliver Nikolai i februar og skal ha dåp i mai. man kan ha inntil 6 faddere og de må vere fyllt 15 år. Vi skal ha 4, min søster og mannen hennes og min samboers eldste bror med samboer. =) Synest det er greitt å velge faddere innen familien, de må man vere gla i uansett , venner kommer og går.. =) Lykke til.. Vanskelig å bli enige, så det er lurt å velge fra begges side..
plass'n Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Faktisk er det ikke noen øvre grense for hvor mange faddere man kan ha (det er antall linjer i kirkeboka som har satt begrensningen - se på fadderlisten til de kongelige f.eks. Og har man liten familie er det vel naturlig å velge gode venner, selv om vennskap kan endres, ta heller et par ekstra,da. Og er ens egne faddere ikke for gamle, er det fint å kunne spørre de også
mali28 Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 hei.jeg synes også dette er et vanskelig tema. Det er en god stund til viskal ha dåp, men samboer ønsker sine to beste venner og sin bror som fadder. De er kun to brødre. Vi er fire søsken, og jeg er fadder for min brors to barn. Ser at dette blir et dilemma... Kanskje ta tre fra hver side som tidligere foreslått her... et godt tips=)
konrad sin mamma Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Vi skal ha 4. Ennær venn av han, en nær kusine, hans bror og min søster:)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Stemmer at det egentlig ikke er noen øvre grense. I samiske familier er det vanlig med 10-12(!) faddere, uten at jeg helt skjønner vitsen med så mange
Gjest Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 Minimum 2 og max 6 faddere, men den som f.eks. bærer barnet til dåpen trenger ikke være oppført som fadder. sjekk ut http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124 Fadder-fakta Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 De døper fremdeles unger som har 10-12 faddere i samiske kretser, og en av de 5 fadderne på vår førstefødte er ikke medlem av den norske kirke og heller ikke noe annet trossamfunn(ja, vi er "hyklere" og jeg angrer som en gris på at vi valgte(det ble forventet fra svigerfamilie) å døpe h*n i kirken, forferdelig usikker nå på nestemann, har ikke lyst i det hele tatt, men...)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2010 #9 Skrevet 9. juli 2010 Min eneste søster, samboers eneste søster, pluss en kamerat av samboer og en venninne av meg.
<3 A.M.H.M <3 Skrevet 4. august 2010 #10 Skrevet 4. august 2010 vist man vil ha en fadder som er under 15 så går det å.. man kan bare ikke skrive dem inn som fadder før dem er fylt 15..
Baby Bliss Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Kjæresten min skal ha to nærme venner og jeg skal ha min søster og en, kanskje to, venninner.
Nr 2 på vei <3 Skrevet 16. oktober 2010 #12 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg tok begge storebrødrene mine og konene dems. Samboern min tok sin søster og en venn, den "vennen" er nå byttet med broren hans av visse grunner .
såpebobledama Skrevet 9. november 2010 #13 Skrevet 9. november 2010 Det står max seks,hvis dere skal ha det i kirken.
Gjest Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Da vi døpte barna våre valgte vi mennesker som står oss nært og som vi vet vil være der omtrent uansett hva... Mange velger ut fra hva som er forventet og kompis med dame, søster med mann/type... hva skjer om disse forholdene ryker?? Velg akkurat de dere vil ha uavhengig a hva andre forventer eller mener. Ta noen dere føler dere trygge på at vil være i livet tiil barnet uansett... Masse lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå