Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 den andre parten bor ca 10t med bil unna. (annen transport er ikke mulig) oppretholde annen hver helg selv om det betyr 20t i bil for barnet (5år) eller forandre avtalen?? Blir ikke enige om hvordan vi skal løse dette, Hjelp?
asd Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Barnet deres kan fly for samvær. Tror flyselskapene godtar at barn flyr alene fra fylte 5 år. Det blir en person som har spesielt ansvar for barnet. Hvis han ikke er moden nok til å fly alene på de betingelsene, så må en av dere følge han. Det kan altså bli 6 flybilletter per samvær. Dere må dele på reiseutgiftene forholdsmessig etter inntekt. Reiseutgifter gir ikke utslag på bidraget, siden barnet ikke kan spise eller kle på seg reisebilletter. Bidraget bestemmes av mengden samvær, som eventuelt må bli mindre enn annenhver helg. Hvis noen av samværene skal foregå på barnets hjemsted, så må samværsforelder dekke evt hotellutgifter alene. Barnet deres begynner vel på skole til høsten. Da må dere ta stilling til om barnet bare skal ha samvær på samværeforelders sted i ferier, siden det kan bli litt lang reise selv med fly hvis det bare er for en helg. Det vil kreve mye fleksibilitet og motivasjon av samværsforelder å få til samværene når avstanden blir så stor.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Takk for svaret. Dette er ikke noe nytt brudd og nå er det ca 1t kjøring mellom oss. Men i august flytter xen til sverige. Da blir det som nevnt ca 10t kjøring mellom oss, for xen er eneste transport alternativ bil. Jeg mener det blir for langt og for mye stress for barnet som også begynner på skolen til høsten og reise så langt for "bare" en helg. Men x-en ser ikke problemet. Ser for meg følgende: Vi må møts på grensen, noe som ikke er mulig før ca kl 17.30 pga min jobb og avstand til grensen. De er fremme sånn i 3 - 4 tiden på morgenen lørdag. Så må de dra derfra i 7 - 8 tiden på søndag morgen for og være tilbake her før legge tid. Føler at dette bare medfører stress for barne, men det gjør ikke xen. HI
asd Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Min oppfatning av det du forteller her er at dette opplegget er så dårlig at du kan risikere å bli kritisert av barnevern eller sakkyndig i en retssak dersom du aksepterer det. Jeg mener du må ikke finne på å medvirke til dette. Du bør informere han skriftlig om hva du mener om all kjøringa og hvorfor du vil holde barnet tilbake. Slik at hvis han reiser sak for å få samvær, så kan ikke retten bruke som argument for å flytte omsorgen til han, at du "ikke medvirker" til samvær. Det er ett lovverk som gir barnet rett til samvær, og som kan brukes til å si at man er dårlig omsorgsperson hvis man ikke bidrar til at barnet får oppfylt sin rett til samvær med samværsforelder, og et annet lovverk som sier det motsatte. Man har plikt til å holde tilbake samvær når samværet kan være skadelig for barnet. Så mange timer i bil på en helg, eller halvparten så mange timer for den saks skyld, er ikke bra for barn i noen aldre. Hvis far ikke har råd til fly eller hvis han bor 10 timers kjøring fra flyplass, så må han flytte, eller frasi seg samvær. Eller frakte seg selv til barnas hjemsted og ha samværene der.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Tusen takk for svaret. Skal kontakte familieværnkontoret for og rådføre meg med de også. For jeg har i dag prøvd og prate med xen, men kommer ikke noen vei. Orker ikke ta den krangelen (ser for meg at den kan bli stoooor). Får heller ta den med en rådgiver til stede. har prøvd og forklare at denne løsningen ikke er aktuell med hensyn til barnet, men som sagt xen ser ikke problemet. Uff, har ikke tenkt på annet siden jeg fikk vite dette på tlf i går. vi har ikke noe godt samarbeid fra før og ser ikke for meg at det blir noe bedre nå. HI
asd Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Det kan være lurt å snakke med familievernkontoret ja for å stadfeste at du ikke er urimelig eller vanskelig som synes det høres ugreit ut at barnet ditt skal kjøre til klokka 3 på natta for samvær i vel et døgn hos far. Hvis far er så overbevist om at dette ikke vil bli et problem for barnet deres, så er det altfor lett å bli usikker på egne vurderinger. Men familievernkontoret kan ikke fastsette hvordan samværene skal foregå. Du må være sterk og si til far hva som ikke er greit. Det er egentlig hans ansvar å sørge for at barnet deres får oppfyllt sin rett til samvær, og at samværene er forsvarlige med tanke på barnets behov. Så det er opp til far å komme med nye ideer til hvordan han vil gjennomføre samværene. det er ditt ansvar å si nei det det som du mener ikke er bra. Det er jo noen mødre som tenker at barnefar er dum og som ikke forstår barnets beste, selv om problemet ligger hos mor - det er sjalusi etc. Jeg tror du vet at i dette tilfellet er ikke du vrang, men fars opplegg for dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå