godigo Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 har fått høre fra en annen foreldre at d går skalagensfeber i bhg tl mini. hva er egentli d? stter å lurer på å hente han i bhg og ha han hjemme ?er d noe vits og hvor lenge er event barna smitsom?og hvor lenge blir man syk om man får det?
Gullblomst Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Min gutt har skarlagensfeber nå. Han er 17 måneder og går til vanlig i barnehage. Vi aner ikke hvor han har fått det fra for vi kjenner ingen som nylig har hatt det. Men jeg tipper på at barnehagen er smittekilden. Skarlagensfeber nå er ikke det samme som det var før i tiden. Da var det en mye mer aggresiv form som fantes. Skarlagensfeber er egentlig bare en halsbetennelse med feber og utslett. Det er smittsomt og man blir ikke imun, altså kan man få det flere ganger. Det er ikke en barnesykdom, men flest barn rammes. Symtomene er som følger: Først blir man litt slapp og får ondt i halsen, så får man feber og deretter kommer et rødprikkete utslett gjerne på overkroppen, ryggen og armer og ben. Foruten litt slapp en halv dag har gutten min hatt god allmenntilstand og ser ikke ut til å være plaget av utslettet. Han har fått antibiotika, og etter 2 dager hjemme er han klar til barnehagen i morgen.
Anne-B. Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Man får såkalt bringebærtunge av skarlagensfeber, dvs. at tunga blir rød og nuppete.
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Viktig å begynne raskt med antibiotika for det kan utvikle seg til langt mer alvorlige sykdommer. her har vi hatt skarlagensfeber i hus nå nylig. Hun hadde først kraftig halsbetennelse. dette førte til skarlagensfeberen. men minsten har ikek blitt smittet. viktig med god håndgygiene så ordner mye seg. Ville ikke tatt han ut av bhg. fordi om det går skarlagensfeber.
Gjest vinterbrud Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Jenta mi hadde skarlagensfeber i fjor,det begynte hos henne med ei kritthvit tunge og høy feber.På legevakten fikk vi antibiotika,da ble hun bedre. Hun ble smittet i barnehagen,tror jeg.Men jeg ville ikke holdt han hjemme selv om det går skarlagensfeber der. Maria var hjemme ei uke fra barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå