Gå til innhold

Dette med avenning om natta..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har bare spist 1-2 måltid om natta. Nå prøver vi å kutte ut det ene måltidet som hun spiser alt ifra midnatt til kl 03 om natta.

De siste par kveldene har hun våknet rundt midnatt, men jeg vet at hun har sovet uten mat frem til kl 03 før, så dermed lot jeg henne ikke få mat før kl 03. Det endte selvfølgelig opp med ramaskrik. Hun gråt helt desperat. Vi tok henne opp og bysset og bærte på henne et par timer.

Blir det feil eller? Er det virkelig meninga at de skal ligge i senga og hylgråte når man prøver nattavenning, eller er det greit å ta de opp til de roer seg igjen, og sovner?? Eller vil det ende opp med at de våkner på natta fremover for å bli bysset på, istedet for å spise mat??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ikke ta henne opp, men trøste i sengen. Evt bare ta opp akkurat når hun er mest hysterisk for å roe ned, men da ikke bysse.

Jeg holder på å natteavvenne jenta her. Hun er 8 mnd og vi kan ikke legge henne ut av vårt rom før hun sover godt om natten fordi hun må dele rom med en av brødrene. Så jeg har tøyd nattemåltidet mer og mer den siste 1,5 uken. Første natten ble det mye skriking da jeg, som du, tøyde fra ca 24-01 til kl 03. Etter det har det blitt mindre skriking, bare litt, og mest sutring. Nå har hun fått mat mellom 04.30 og 05.30 de tre siste nettene, så det går fremover (målet er kl 6 tidligst, altså morgenpupp), men mye mer langsomt enn med guttene der vi kunne legge dem på eget rom og ta en skikkelig natteavvenning som pappaen stod for.

Lykke til videre! :-)

Skrevet

Følg morsinstinktet ditt du- hva kjennes rett, hva kjennes galt synes DU? Synes det er rart at absolutt alle babyer skal passe inn i samme skjema; noen klarer kanskje å sove natta igjennom uten mat fra "dag 1" mens andre ikke gjør det før mye senere...Noen roer seg ved klapp på kinnet, mens andre må løftes opp før de roer seg. Tror ikke det finnes noen klare fasitsvar her, så svart-hvitt er det ikke dessverre=)

Prøv deg litt frem, og se hva som passer jenta di- jeg ville ihvertfall ikke hatt hjerte til å la henne ligge og hyle i senga si i flere timer, men det er meg da;) Tror ikke du trenger å være redd for at hun våkner FORDI hun vil bysses på ihvertfall, så "smarte" er ikke babyene enda- de våkner fordi søvnen deres har lettsøvn-faser, og det er ikke alltid de klarer denne overgangen selv, derfor våkner de opp/ gråter (hvis d ikke er tenner, sykdom eller andre ytre årsaker da såklart).

Skrevet

Takker for svar:) jeg har som regel fuglt morsinstinktet/magefølelsen hele veien, og det har gått veldig bra syns jeg. Ikke noe stress.

Men nå sa instinktet mitt at jeg var litt lei av å drive å våkne på forskjellig tidspunkt på natta for å gi mat, og dermed klar til avenning. Problemet er jo at jeg er så trøtt på natta at det er lett å ty til enklere løsninger, som å bysse på ungen. Og ja, det er sårt å høre på at hun hylgråter i senga, men når hun likevel hylgråter når vi tar henne opp, så går det vel for det samme.

Nei, vi får vel bare fortsette på det vil holder på med. Det er faktisk mannen som syns det er verst å høre at babyen gråter. Han er ikke like godt vant som meg. Jeg har blitt veldig god til å holde roen når ungen gråter, mens han springer på kjøkkenet med en gang og vil lage en flaske. men han var flink og holdt ut i 2 timer inatt. Det eneste jeg tenker er at vi kanskje ikke får gjort noen framskritt fordi vi løfter henne ut av senga ... ... ikke godt å vite. kanskje jeg bare skal vente i håp om det går over av seg selv?? ;)

Det er ikke pupp det er snakk om, men flaske. og vet ikke om det bare er kos heller, for hun drikker gjerne 150 ml på nattmåltidet. Men siden hun spiser 3 måltider med grøt/middag, så trenger hun vel ikke de 150 ml på natta. Jeg innbilte meg også at hun hadde bedre matlyst i dag, nettopp fordi hun fikk litt mindre inatt. (??) :)

Skrevet

hmm...men hvis hun hyler i 2 timer selvom dere bysser og bærer, så høres hun ganske sulten ut i mine ører egentlig?! Og særlig hvis hun drikker såpass mye som 150 ml hvis hun først får tilbudet...? Jeg hadde ihvertfall ansett det som at hun var sulten, og gitt henne flaska, men igjen- jeg kjenner ikke din baby og derfor vanskelig å si egentlig.

(og hvis hun bare våkner den ene gangen på natta må jeg si at jeg synes dere er heldige; her er det mye nattetrøbbel for tida pga stadige forkjølelser, jeksler og det som verre er- lengter faktisk litt tilbake til den første babytiden da en flaske melk løste alle problemer, og de stort sett var friske og ikke SÅ plaget av tenner;);)

Skrevet

Ja, hun er nok sulten, men føler liksom at alle driver og nattavenner ungene fordi om de er sultne. Helsesøster sa at hun ikke trengte mat på natta når hun fikk mer en 2 måltid fast føde på dagen, og jenta vår får 3 hovedmåltider, pluss litt fruktmost. Så meningen var vel å avenne dem fra å være sulten om natta. Jeg synes selv det høres merkelig ut, men synes alle snakker om at de skal avenne ungen, og at de klarer det på 3 dager.

Her går jeg egentlig imot instinktene mine, samtidig som jeg bare savner en hel natts søvn :P

Nå er vi heldig, vi har ikke vært like heldig bestandig, men tenkte egentlig bare å forskyve et tidlig nattmåltid, slik at det ble senere på natta, for da våkner hun ikke i 5-tiden for å drikke 30 ml MME, slik hun har gjort til nå, men våkner kl 06 istedet, da vi pleier å stå opp.

Ikke lett dette egentlig. Jeg følte meg klar for avenning, men nå vet jeg ikke lenger. Det er jo ikke så forferdelig å gi ungen mat rundt midnatt, men hvis ungen fortsetter med dette i lang, lang tid, så må man vel avenne før eller siden likevel. ?? blir ikke helt klok på dette jeg.

Okei, lykkelig og gla, jeg tror jeg lar henne få mat fortsatt jeg.

Snakk om å være utålmodig mamma :P hehe :)

Skrevet

Du kan jo prøve å gi en flaske med 100 ml melk + 50 ml vann slik at hun får slukket tørsten men ikke spiser altfor mye på natta. Evt gi mer vann og mindre melk etter hvert. Det er som du selv skriver i det andre innlegget at babyene regulerer med å spise mer på dagen når de ikke får nattmat (så sant de er store nok til å klare det og har tilgang på maten selvfølgelig). Oppvåkningene vil nok fortsette en liten stund til, men da er det som regel vanen som gjør at de våkner og ikke sult.

Ser dette veldig lett på Knerten. Han har begynt å hoppe over enkelt netter av seg selv. Da tar han ganske nøyaktig 40 ml mer pr flaske på dagtid. (ja han er veldig regelmessig både ift søvn og spising, så lett å få med seg endringer...)

Så nå har jeg tenkt å ri på bølgen og heretter bare gi smokk ved oppvåkning så han ikke går tilbake til det gamle spisemønsteret sitt.

Skrevet

Bare en liten kommentar til det som skrives over her om at siden babyen din drikker 150 ml om natta er det et 'bevis' på at hun hyler av sult. Jeg skulle likt å se den babyen - nattavvent eller ikke - som takket nei til en flaske melk på natta...

Knerten har vel nå i praksis 'nattaavvent seg selv' som det heter, men hadde han fått en flaske melk på natta hadde han glatt tatt minst 150 ml, antagelig mer. Men tipper matlysten dagen derpå hadde vært så som så...

Skrevet

Jeg ville bare kommentere dette med at det virker som om alle nattavvenner babyene sine om dagen. Jeg har også fått inntrykket av det her inne, at nå er det på tide å slutte å gi poden mat om natta. Gutten min er straks seks måneder og får fremdeles mat på natten (ammer) 1-2 ganger. Men jeg stresser inne noe med avvenning enda. Jeg vet at han helt fint kan klare seg med kun ett nattmåltid, da det har hendt flere ganger, men så plutselig er han tilbake til to. Mens i natt spiste han kun en gang, og de to nettene før der igjen sov han hele natten uten mat, så jeg vet han kan.

Men det er vel kanskje derfor jeg ikke stresser med det også, jeg føler at han jobber med å regulere dette selv om dagen. I tillegg så er jeg for trøtt og sliten til å orke å slite med en skrikerunge på natta, tyr alltid til enkleste utvei. Men også pga at hvis han først begynner å skrike og gråter lenge, så roer han seg liksom ikke helt igjen. Han kan godt sovne, men sover veldig urolig, og gråter i søvne, og det er så sårt for mitt ømtåelige mammahjerte...

Så jeg avventer denne avvenningen hvertfall et par måneder tenker jeg:)

Skrevet

Ja, egentlig så har babyen vår regulert alt selv siden hun ble født. Leggetid, måltider, nattoppvåkninger osv. Som f.eks vi har aldri stresset med rutiner for leggetid og slikt. Alt dette har kommet av seg selv. Når hun var nyfødt tok hun kveld midt på natta, og gradvis sovnet hun tidligere og tidligere om kvelden, uten at vi gjorde noe som helst.

I starten spiste hun 3-4 ganger i løpet av natta, plutselig ble det 1-2 måltid per natt, uten at vi gjorde noe for å avenne henne med dette.

Derfor blir jeg litt irritert på meg selv, når jeg nå driver å stresser med denne avenningen. Jeg som pleier å være SÅÅÅ avslappet.

Men jeg og mannen har bestemt oss for å la det være inntil videre, og heller vente til hun blir noen måneder eldre og da se hva som skjer. Kanskje går det over av seg selv, kanskje ikke.. men egentlig så er det helt greit å gi et måltid om natta og ett lite måltid tidlig på morgenen.

Ellers er det jo et lurt tips det med å redusere måltidsmengden. Det har vi gjort. Fra å gi 150 ml, gir vi nå 120 ml og det funker fint :)

Takk for svar alle sammen! :)

Skrevet

abella- babyer er nok forskjellige, for jenta mi har ihvertfall alltid vært slik at er hun ikke sulten, så drikker hun ikke noe heller (kanskje maks 50-60 ml). Så når jenta mi drakk 150 ml, så betydde det at hun faktisk var sulten, kanskje er det annerledes for andre babyer.

Hvis hun bare drikker 30 ml i 5-tida, så er det vel heller det måltidet man kunne prøve å kutte- har du prøvd å gi henne litt lunka vann da istedet for melk? (altså lunka i mikroen såklart) Det funker ihvertfall ofte her, hvis jeg vil prøve å drøye morgenen litt;)

Her nattavvente hun seg selv mer el mindre ved 8-9 mnds alder, det merket vi ved at hun drakk stadig mindre av nattflaska, tilslutt bare ca 50-60 ml

(ved sykdom, tannfrembrudd osv i senere tid har den riktignok kommet fram igjen- alt for litt nattesøvn hehe!! - men det har ikke ødelagt for senere netter. Er hun frisk og ikke plaget av tenner, er behovet for nattflaske heller ikke tilstede)

Skrevet

Jeg mener det at når babyen er mellom 0 og 6 måneder så trenger de mange måltider gjennom hele døgnet og så ofte de vil, men når de begynner med fast føde osv, trenger de ikke mat om natta egentlig. De er jo som oss selv..Vi kan venne oss til å bli sultne på natta vi også om vi begynner å stå opp for å spise kl 3 fks. Står vi opp slik hver natt i flere dager kommer vi jo til å våkne og være sultne på det tidspunktet!

Men det finnes grunner til at mange vil gjøre det.

Jeg er selv en av de som selv nattammet lenge, til hun var 10måneder, akkurat avvent nå, men det var fordi hun nektet å ta erstatning og ville ikke ha mm på dagen lengre. Da startet jeg med å amme morgen, natt og kveld, for da ville hun ha, og jeg fikk opprettholdt melkeproduksjonen.

På dagen fikk hun jo nok av annen mat, så gikk bra sånn. Men melk måtte hun jo ha. Nå begynner jeg å jobbe igjen snart og vil slutte med amming. Godt i gang. :) Men jeg valgte selv å amme henne på natt lenge. Pga hun måtte jo ha melk også. Hun hadde strengt tatt ikke behov nå de siste månedene sånn sett pga hun fikk annen mat, og merket godt det var vanen og kosen hun spiste for. For tok bare 5 dager å avvenne henne på natt.

Helsesøster sa også til meg at jeg skulle avvenne henne på natt når hun var 6måneder, men det dreit jeg i. Jeg som bestemmer. :) Vi fant ett opplegg som funket for jenta mi.

Så til alle som stresser med å nattavenne..Det er du som bestemmer når babyen begynner å bli stor og spiser fast føde. Ikke hør på helsesøster bestandig. Ikke sikkert det bestandig er rett for akkurat din unge. De sier det samme til alle sammen.

:)

Skrevet

Nå ammer jeg, og gir ikke flaske, så det kan hende det blir litt annerledes, også fordi jenta di er ganske godt i gang med spisinga?:)

Jeg har ikke tenkt tanken engang, jeg har bare sett flere her inne som skal nattavvenne. Vesla mi vil ofte tøyse, tulle og ikke amme/spise spesielt mye på dagen lengre, så hun tar det da gjerne igjen på natten:) Jeg er glad for hver gang hun vil ammes faktisk, fordi jeg ikke ønsker å miste melka. Slitsomt er det å opp om natta, men vi ligger jo, og da sovner vi begge etterhvert. Har begynt å sette på klokka faktisk, fordi jeg synes det er litt skummelt å sove sånn.

Jeg hadde nok ikke stresset med å avvenne iallfall, satser på at det skjer naturlig jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...