Gå til innhold

Spørsmål om blodtrykk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig bekymret for min pappa, som har såkalt høyt diastolisk blodtrykk.

Blodtrykket hans ligger på 120 over 180, og jeg lurer på hvor farlig dette er??

Farfaren min døde av hjerteinfarkt når han var bare 40 år, men han misbrukte riktignok smertestillende medikamenter og alkohol, så det gjorde nok ikke saken bedre...men hvor sannsynlig vil det være at min pappa eventuellt får et hjerteinfarkt med det blodtrykket han har?

Jeg vet at pappa har høyt kolesterol også, men har ikke fått vite noen tall.

Kan legge til at pappaen min er 47 år, har en stressende jobb, men han nekter å roe seg ned. Han sliter med hodepine, og har til tider store humørsvingninger.

Håper noen som har peiling kan svare meg, for jeg er skikkelig redd for å miste pappaen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville vært bekymret for ham og fått ham til legen.

Skrevet

Er ikke lett å svare på dette uten at du skal bli enda mer redd da,men 120 0ver 180 er skyhøyt og han bør være veldig forsiktig.

Normalt skal et bl.trykk ligge på 120 over 80,så er du sikker på at det er den veien og ikke 180 over 120 som også er litt høyt.

En stressende jobb i tillegg og sliting med hodepine og humørsvingninger gjør ikke saken noe bedre...dessverre gjør ikke høyt kolestrol det heller.Dette er dessverre ingen god kombinasjon.

Han burde vært hos alvorsprat med en lege.

Men nå er det dessverre sånn som ved andre ting,man kan heller ikke tvinge de til det..det eneste man kan gjøre er å si hvor bekymret man er som datter og at du helst ikke vil se at det skjer med ham det samme som med din farfar.

Ønsker deg lykke til og håper virkelig at din pappa vil ta til fornuft...og at det vil ordne seg.

Skrevet

120/80 er ikke det minste høyt for en godt voksen mann.

Skrevet

Litt usikker på hva du mener.

Er trykket 120 over 80 er det normalt.

Er det 180 over 120 er det høyt, og jeg vil tro han tar blodtrykkssenkende medisin. Det er i alle fall ALTFOR høyt, da har du grunn til engstelse.

De andre symptomene du nevner forverrer jo bekymringen.

Skrevet

Så nå at det står 120/180... Det høres rett og slett feil ut? Han må i så fall være innlagt?

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Det er ingen skrivefeil nei, blodtrykket hans er på 120 over 180, og han

bruker to dyper blodtrykksmedisin som tydeligvis har liten effekt.

Han får oppfølging av legen sin, og skal dit på torsdag, da skal han få blodtrykksapparat som han skal gå med i 24 timer sammenhengende, det vil måle blodtrykket automatisk hvert 15. minutt, så skal han tilbake til legen på fredag å få vite gjennomsnittet.

Jeg er kjemperedd!!!

HI!

Skrevet

To TYPER blodtrykksmedisin skulle det stå....trykka litt for fort.

Skrevet

Kan hende at jeg tar feil altså, men jeg tror ikke man kan ha 120 over 180. Hvis man ser den måleren så teller jo den nedover, først viser den overtrykket og så undertrykket, så ifølge den måleren må jo undertrykket vise lavere...

Men uansett så har han sikkert alt for høyt blodtrykk, og sammen med det andre du skriver er det jo ikke bra, og det kan være alvorlig.

Det positive er jo at han får medisiner og oppfølging av lege.

Håper han snart blir bedre :o)

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at overtrykket har vært høyere enn undertrykket, det høres veldig rart ut! Er du sikker på at det ikke er 180 over 120 istedet?

Skrevet

Det kan ikke stemme at det tallet er slik.. Det første tallet 120 er det systoliske blodtrykket og er det trykket som oppstår i pulsårene dine når hjertet trekker seg sammen og presser blodet ut i kroppen.

Det andre tallet 180 er det diastoliske blodtrykket. Det er trykket som er i pulsårene dine når hjertet avslappes mellom to slag og fylles med blod.

Ser du selv hvor ulogisk det er? At trykket i blodårene skal være større når hjertet slapper av enn når det pumper??? Jeg kan ikke tenke meg en eneste tilstand som kan føre til så høyt trykk når hjertet slapper av, og så at trykket skal gå NED når hjertet pumper.. Så det MÅ være feil slik at det er 180/120 som er den korrekte verdien.. Det er i seg selv alvorlig for det er høyt og slettes ikke bra å gå med da det øker faren for maaaange problemer både med hjertet, nyrer og kroppen ellers.... Jeg ville nok vært litt kritisk til den fastlegen for med så høyt blodtrykk burde han få medisiner som får blodtrykket ned raskt - man har ikke "tid" til å vente når trykket er så høyt.. Og får han det ikke ned bør faren din inn på sykehus..

Skrevet

Det kan godt være dere har rett, og at det ikke går ann å ha 120 over 180, sier bare det faren min fortalte meg.

Men dersom han har ment 180 over 120 så kan det vel ikke være så grusomt høyt?

HI

Skrevet

jo det er veldig høyt! Undertrykket skal helst ligge under 100 og overtrykket ca mellom 115 og 130.

Skrevet

Jo det er veldig høyt å gå med blodtrykk på 180 over 120.

Skrevet

Såpass!!

Har en dårlig magefølelse nå ja...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...