zombi Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Gravid for andre gang, fikk blodpropp i første svanagerskap. Oppdaget at jeg har Leiden mutasjon. Flere her ?
Mammahjertet <3 Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Jepp jeg har også Leiden mutasjon. Jeg har den heterozygote typen, samt at verken jeg eller helt nære slektninger har hatt blodpropp tidligere. En onkel av meg har hatt det to ganger i leggen, men han er veldig tykk. Blir du satt på forebyggende behandling du nå regner jeg med? Legen min mente at jeg ikke trengte verken forebyggende medisinsk behandling eller støttestrømper. Men jeg bruker støttestrømpebukser i blant likevel. Det er jo godt for så mye rart nå som en kan få litt mer vann i kroppen. Håper det gikk bra med bebisen din i forrige svangerskap. Hvor fikk du blodpropp forresten? hilsen meg
Miaxz Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Jeg har også leiden. Vært på samtale hos spesialist, og de mener det er svært liten fare for blodpropp i mitt tilfelle, til tross for heterozygot og blodpropper i nær familie. Hun mente faktisk at det beste var å bruke støttestrømper! Og det kommer jeg nok til å gjøre etterhvert når jeg blir mer plaget av vann i kroppen og det hele. Har også fått beskjed om å ta Fragmin. Hva gjør du?
zombi Skrevet 20. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2010 Jeg fikk blodpropp i lysken da jeg var litt over 7 mnd i forrige svangerskap. Ble ikke tatt på alvor hos lege da jeg forklarte hvor vondt jeg hadde i lysken. Ble anbefalt fysioterapi. Tre dager senere tilbake hos lege, kunne ikke gå å foten veldig hoven. En annen lege mistenkte blodpropp og fikk meg på sykehus. På ultralyd var blodproppen 15 cm lang! Blodet kom altså ned i foten, men ingen veier opp igjen. Ble lagt inn og satt på fragmin. Skrevet ut etter en ukes tid da blodet fant seg nye veier å komme seg opp av foten på. Blodproppen ble da sett på som ufarlig i forhold til å løsne, og legene mente den var blitt kapslet inn av vev. Ca tre uker senere gikk plutselig vannet, og jeg ble satt igang på sykehuset, men etter noen timer ble det bestemt akutt keisesnitt. Lillemor kom til, 45 cm og 2500 gram. Nesten 1 kg mindre enn hun var ved måling som ble gjort noen uker før. Morkaken ble sendt inn til undersøkelse som alle blir, og resultatet var forferdelig. Full av blodpropper slik at lillemor ikke har tatt til seg næring. At vannet plutselig skulle gå så lenge før terminen var jo i ettertid helt fantastisk. På sykehuset her hadde de hatt to tilfeller av blodpropp under fødsel, og i begge tilfellene døde mor. Men det var altså på grunn av blodpropp under fødsel, ikke i graviditeten. Vi visste likevel om dette, og ønsket et annet sykehus hvor de hadde hatt blodpropp under svangerskap tidligere. Likevel, ingen fortalte meg da, at det var en risiko å bli transportert i helikopter, slik at det beste var at jeg ikke reiste. De hadde også forespeilet normal fødsel, siden keisersnitt også økte risikoen for nye propper. I dette svangerskapet blir er jeg registrert som høyrisiko, og går på fragmin. Det jeg spesielt er opptatt av denne gangen, er at man oppdager hvis det skulle gå blodpropper i morkaken. I ettertid ser jeg jo det, at hvis jeg ikke hadde fått blodpropp i lysken, ville blodproppene i morkaken ikke blitt merket, jeg hadde da ikke fått begynt med fragmin som nok hjalp med tilstrøming til babyen. Jeg har lest om flere med Leiden som mister rundt 6-8 mnd. Jeg er nå 18 uker og vært på flere kontroller. Vi skal underveis måle strøminger fra morkake (navlestreng) til baby samt ha flere kontroller hvor man undersøker veskt av baby. Siste legebesøk, ble vi enige om at vi skulle diskutere oss igjennom svangerskapet i forhold til fødsel eller keisersnitt. Hvis alt har gått bra til uke 37-38, skal vi vurdere å hente ut lillebaby for å hindre eventuell siste ukers belastning. Vil veldig veldig gjerne høre hvordan det står til med dere andre og hvordan dere får det gjort!!
Mammahjertet <3 Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Huff blir litt skremt når jeg leser historien din. Jeg skal på en ny ultralyd tidlig i juni for å sjekke at minsten vokser som den skal og at morkaka ikke trøbler til på noen måte. Jeg skal ta opp bekymringene mine ved neste svangerskapskontroll. Til nå har magen vokst slik den skal. Skulle jo tro de hadde merka det på målene mine hvis babyen ikke vokste slik den skulle? Det er mye bevegelse i vesla også når hun ligger slik til at jeg merker sparkene. Litt rart at jeg ikke blir satt på fragmin forebyggende. Men jeg er jo ikke noen fagperson. Vil ønske deg masse lykke til med svangerskapet. Nå er de klar over risikoen, og da får du jo oppfølgingen som er tryggest mulig for deg og babyen Godt at du er klar over genfeilen. Det er jo folk som går rundt med dette og ikke vet om det og det kan få fatale følger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå