Gå til innhold

Barna skal helst sitte bakovervendt i bil til de er 4 år, men...

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hvordan får man det egentlig til, rent plassmessig? Gutten min er 6 mnd, 8,5 kg og 66 cm lang. Han sitter bakovervendt, og det skal han gjøre så lenge som mulig. Men bena hans treffer allerede ryggen på bilsetet, og jeg skjønner liksom ikke helt at det er behagelig å sitte med knærne bøyd opp til haka når de blir eldre..? Hvordan er det plass til at barna sitter bakovervendt når de er 1, 2, 3 år gamle?

Skrevet

Det kommer vel litt an på setet? Min satt med bøyde knær, og det gjorde liksom ingenting. Vi har ikke bil, og det var ikke lange turene. Det er vel bedre å ta hyppige pauser enn å risikere noe tenker jeg.

Skrevet

men hva skjer ved en evt kollisjon når barna sitter med bøyde ben (evt opp etter stete), ser for meg stygge bruddskader

Skrevet

Babyseter har veldig liten plass til beina fordi babyar ikkje har så lange bein...

Barneseter frå 9 kg og oppover kan plasserast litt forskjellig i bilen, slik at det blir best mulig plass til beina.

Såg ei nettside for ikkje så lenge sidan med store-barn-i-bakovervendt-bilsete-galleri, men finn det sjølvsagt ikkje igjen nett no. Men her er i alle fall eitt bilete som viser litt:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

Jenta vår er for øvrig 2 1/2 år, 12 kg og 92 cm lang, og sat i babysetet sitt seinast på søndag. Ho sit då med beina i "indianerstilling" eller oppover seteryggen framfor seg. Vi brukar ikkje det setet til vanleg lenger, men det er ikkje noko problem på korte turar heller. Hovudet stikk ikkje opp over kanten på ryggen, og ho har enno eit stykke igjen til vektgrensa på 13 kg.

Skrevet

Det er overhodet ikke noe problem. :o)

Som Ranveig R sier, så har nummer 2-seter bedre plass til bena enn babysetene (og tar derfor noe mer plass i bilen).

Da min eldste var 3.5 satt hun i et Akta Graco Cosmic bakovervendt i framsetet og hadde bedre plass til bena enn vi voksne, omtrent.

Min 3-åring sitter bakovervendt i sitt Britax Hi-way, og har gooood plass til bena. Hun sitter med bøy i knærne, ja, men det gjør jo vi voksne også når vi kjører bil uten at det er noen som regner det som ubehagelig.

Og på lange turer så tar man jo pauser og strekker på bena.

Se forresten bakovervendtgalleriet på nybaktmamma.com:

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=524428

Skrevet

dette må være forskjellig fra sete til sete egentlig, eller bil?

Jenta mi er strax 8 mnd (10,4kg og 70cm) å hun er ikke borti sete med føttne enda!

Skrevet

Jeg har lange barn. Her måtte vi gå over til framovervendt da eldste var noe over 2år. Da var det ikke plass bakovervendt lenger. Vi fikk problemer med og få ungen inn i bilen. Måtte jo nesten brette han for og få han inn.. Samtidig som det ble for trangt ble også beltene for korte til han. Han satt fryktelig vondt bakover også når det ble så trangt. Gikk fra og være et barn som elsket å kjøre bil til en unge som som hylskrikende måtte løftes inn.

Blant venner og bekjente er det de som har korte barn som kan ha de bakovervendt lenger enn rundt 2,5-3år.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Flotte bilder i bakovervendtgalleriet, der så jeg jo at det slett ikke er så trangt når man har en skikkelig bilstol :-) Det blir nok bakovervendt en stund til ja! Takk takk.

Skrevet

Jeg har lange barn, som fint sitter bakovervendt til 3.5-4 år, så det gjelder bare å finne rett kombinasjon av bil og barnesete. :o)

Skrevet

Vi har 2 ulike bilstoler og 3 biler vi bruker. Ikke plass i noen av de.. Kun en av bilene er liten. Skjønner ikke hvordan dere får plass til unger på over meteren bakovervendt. :)

Skrevet

Akta Graco Cosmic bakovervendt i framsetet og Britax Hi-way i baksetet. Ikke noe problem. Måtte bytte Akta Graco'n ved ca 105 cm, Hi-wayen holder nok en stund lenger.

Skrevet

Jenta vår på 3 år og åtte måneder sitter bakovervendt i sitt HTS besafe-sete i vår Toyota stasjonsvogn. Ikke noe problem med benplass i det hele tatt. Hun har plass til beina, og den som sitter i forsetet har det heller ikke trangt.

Men nå krysser hun snart vektgrensen i det setet hun har, så nå skal vi snart kjøpe forovervendt sete i vektklassen 15-36 kg.

Skrevet

Går fint foreløpig med snuppa på 2 år som er nesten 90 lang. MEN så har vi jo byttet sete da.

Skrevet

Tja her kommer nok ikke poden til å sitte bakover til han er 4år, desverre. Beina kan han alltids bøye eller ha i kryss (heller brekte bein enn nakke om vi skulle kræsje!), men han blir nok jo for stor ellers og!

Han er bare 1.5år, men alt nå er hodet hans kant i kant med toppen på stolen (har en besafe isofix someting). Han er og snart 15kg, og setet går bare til 18kg. Vi får vurdere om vi skal kjøpe et bakover vendt til 25kg og. Hans fetter var 27kg når han ble 4kg, og du finner ingen bakovervente seter i denne vektklassen.

Skrevet

Men hvilke biler har dere?? I min lille Toyota Aygo er det minimalt med plass, men i Landcruseren er det jo allværden av plass bak....Når første ble født hadde vi en A4 og den var knøtt liten innvendig.....

Skrevet

Vi har Acta Graco Duologic, men det vokste han fra rett over 2års alderen. Da ble beltene for korte og det ble ikke plass til å løfte han opp i setet. Da hadde vi lenge tatt av han nesten alt av klær og sko for og i det hele tatt få han oppi det..

Og så hae vi et Besafe sete(husker ikke navn),men 0-18kg. Det kan han sitte i framovervendt og beltene er lange nok for øyeblikket. Men bakover i det er heller ikke sjans.. Nå er han egentlig for tung til det setet også da..

Ikke kan vi ha bakovervendt i forsetet heller for da ser jeg ikke noe når jeg kjører.:)

Skrevet

Duologicen vokser de fleste fra ved 2 års alder, ja. Besafe-setet (Izi Combi) har 3-åringen vår akkurat vokst ut av og ble flyttet over i en Britax Hi-way (bakovervendt 9-25 kg).

De setene som jeg har hørt barn sitte lengst i er:

Britax Secura, Hi-way og Two way elite

Brio Zento

Alle disse har lange rygger, og til dels godt med beinplass for store barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...