Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Min mor mener det går helt fint an å gi det til mini som er 3 måneder. Hun ga det til meg og søskene mine da vi kun var 2 måneder gamle. Mener å ha hørt at en skal vente til 4 måneder pga tarmsystemet ikke er ferdig utviklet før da? Vil det være farlig å gi en baby på 3 måneder grøt eller velling? Han sover godt om nettene, så har ikke noe behov for det akkurat.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Du har retti det du har hørt at man skal vente til 4 mnd pga tarmsystemet. At din mor begynte når dere var 2 mnd betyr IKKE at det er riktig å gjøre det i dag. For å si det sånn, i dag vet man heldigvis bedre. Hvis det egentlig ikke er grunn til å begynne med grøt/velling så gjør du det ikke heller. Vent så lenge som mulig, det er det beste. Er vektoppgangen fin så er det ingen grunn til å begynne med fast føde ved 3 mnd. Søk heller råd hos helsesøster fremfor mor, i akkurat dette tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Jeg hører ikke helst på min mor nei, og syns også det er best å vente i hvertfall 1 måned til! Så enig med deg 23:25. Skal definitivt snakke ang fast føde med hs når det blir aktuelt. Ville og sjekke med andre hva dere andre gjør og har erfaring med. Hun var så veldig bestemt på dette her at jeg måtte nesten høre med andre folk også. Syns det er tåpelig å risikere magetrøbbel på den lille kun for at en "syns" det er på tide med å starte med velling/grøt. Han vokser fint og spiser godt, så her blir det kun melk frem til 4 mnder. HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Hvis du ammer er det best å vente til 6 mnd hvis barnet ikke krever mer mat. Om barnet får mme, skal du aldri overstige 1000 ml mme i døgnet, da må du gi grøt/velling. Det er egentlig litt trist med denne mødregenerasjonen som ikke helt vil ta innover seg at ting har forandret seg. Vi vet liksom bedre i dag. Spebarn skal ikke ligge alene å gråte, det vet vi er skadelig. Vi sikrer ungene sine bakovervendt i bil helst frem til 4 år fordi vi vet det er det beste. Og sånn kan lista gå i evigheten. Hold deg til oppdatert informasjon du HI, det gjør du klokt i. :-)
sjøsamen Skrevet 19. april 2010 #5 Skrevet 19. april 2010 Hvis det ikke er slik at barnet ditt ikke blir mett av mme eller mm så kan du jo drøye. Vi ga lillegutt velling da han var 4 mnd... og det er i hovedsak det han får nå også. Har forsiktig gitt han noen grøtmåltider en gang om dagen. Ser ingen grunn til å stresse med slikt jeg hvis barnet er fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Hvis du gir barne ditt mme anbefaler hestasjon og begynne med grøt fra 4mnd. Hvis du ammer kan du veldig gjerne vente til 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 nå er det ofte slik at det våre mødre gjorde ikke nødvendigvis er det samme som rådes i dag.. men det vil våre mødre dessverre ikke innse;) min mor tyter fortsatt om at vi måtte ligge på magen da vi var små, for det var det som var anbefalt.. de innser liksom ikke at tredve år med forskning på både det ene og det andre faktiskt har ført til at vi har endre retningslinjer idag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå