Gå til innhold

Noen som har erfaring med kort tungebånd/streng på babyen sin? Lille gutten min må legges i narkose :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på ØNH idag for å undersøke tungen hans, og da fikk vi beskjed om at tungebåndet var for stramt, men han er for stor til at de kan snitte opp uten narkose, så derfor ble vi henvist til kirurgisk inngrep, og venter på innkalling..

Jeg tok det ganske fint der og da, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli livredd, narkose skremmer vettet av meg.. Og tanken på at de skal snitte opp tungebåndet på lille gode gutten min, og sy han, så han skal ligge med smerter etterpå, er grusomt å tenke på... :(

Er ikke snakk om narkose lenger enn 10 minutter, men alikevel er jeg livredd han ikke skal tåle narkosen..

Har dere noen beroligende ord å gi meg, noen med egne erfaringer å dele?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med narkose, fordi de klippet tungebåndet på Knerten da han bare var noen dager gammel. Han skrek så vidt da han skulle klippes, men jeg tror det var fordi vi holdt han fast og det likte han ikke (begynte å skrike når vi holdt, altså før de klippet). Med en gang vi slapp sluttet han å skrike og var helt normal igjen. Ingen tegn til smerter i ettertid og kun et par dråper blod. Han ble ikke sydd, vet ikke om det er vanlig å sy? Gikk ihvertfall over all forventning her.

Skrevet

Hvor gammel er gutten din? Så rart at dette ikke ble oppdaget før.. Trodde de sjekket sånt ordentlig på sykehuset.

Skrevet

Glemte å skrive at tantebarnet mitt har vært i narkose 2 ganger for fjerning av polypper og mandler. Det gikk kjempefint - tror det hele var værst for mor og far. ;)

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor dem ikke sjekket det på sykehuset etter fødsel, eller på helsestasjonen..

Jeg reagerte ikke med det første selv, da jeg aldri har hatt kjennskap til stramt tungebånd, men jeg la merke til det etterhvert, spesielt da han smilte.

Men det var kiropraktoren som kommenterte det, og ba meg be om vurdering av lege på helsestasjon, og der ble det avvist. Kiropraktoren var ikke enig, og sendte henvisning til ØNH på sykehuset. Dit kom vi ikke før igår, og de konkluderte med at båndet var for stramt med en gang..

Føler at vi kunne sluppet unna mye tidligere, om bare HS hadde hørt på oss.. Da kunne de gjennomført inngrepet uten narkose, men nå er han for stor :( Han er 6 mnd nå...

Skrevet

Huff, så sløvt av HS. Nå må dere jo gjennom masse unødvendige bekymringer!! Tror ikke de er så nøye med å kutte det lenger - før gjorde de det med en gang. Jenta mi har også litt stramt tungebånd, men de mener det ikke er noe problem... Har han hatt problemer med å suge og sånt eller?

Skrevet

Sjarmtrollet har også litt stramt tungebånd. Jeg nevnte det på legekontrollen på sykehuset dag 2. Men de mente det ikke var FOR stramt. Han har ikke hatt problemer med hverken å få pupp eller noe, men jeg tenker jo på det.

For stramt tungebånd KAN gi språkproblemer senere fordi det blir vanskelig å legge tunga i riktige posisjoner. Så hvis ØNH mener det må gjøres noe med, så hadde jeg absolutt gjort noe med det. Men det er utrolig dumt at det ikke ble gjort tidligere...

Lykke til!

Skrevet

Nå har jeg stramt tungebånd, jeg er en voksen dame. De gjør ingenting med det i voksen alder. Ja man får problemer med å uttale, språg og diverse, men det finnes logopeder. Jeg har litt problemer enda, men har fått rett opp endel.

Så gjør noe med det mens dere har sjans. Og når han er så små..

Skrevet

Det går helt sikkert fint,er vel vi som foreldre som gruer oss for mye..Min sønn måtte i full narkose for å klippe tungestrengen sin da han var 5 år.(hadde hatt narkose før også da han fjernet mandler/polypper).Han greide ikke si S/R lyder.Men etterv ett par dager var alt som vanlig igjen,ikke spes vondt etterpå heller,kun litt sårt.Så siden din er så liten,så tipper jeg at dette går helt fint:)

Men jeg er også litt arg på at det ikke blei oppdaget før,legen som"ordnet"tunga,sa at dem kunne gjort det samtidig som andlene da han var 3 år,så hadde han slipt narkose igjen...

Lykke til uansett,det går helt sikkert fint:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...