magiskmamma Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Må lufte litt frustrasjon... Jeg kjenner jeg blir lettere provosert når jeg leser magasiner og bøker for gravide. Det er da så mye man skal huske på. Man skal spise sunt, trene, ta vare på seg selv, hvile masse og gjerne ta en ekstra hvil i løpet av dagen, pleie forholdet og sette av tid til ditt og datt. Dette er jo selvsagt ingen krav man regelrett må følge, men alle disse rådene gjør at jeg føler et visst press. Men når skal jeg ha tid til alt dette da? Jeg er snart halvveis ut i svangerskapet med nummer tre,. Jeg jobber 100 %, pendler ca to timer hver dag, har to små barn på 2 og 4 år som skal ha tid med mamman sin et par timer på ettermiddagen ( alt for liten tid spør du meg) så venter husarbeid og atter husarbeid. Prøver å gå litt turer innimellom, både for trimmen og for å få litt frisk luft ( jobber inne på kontor hele dagene) men det blir oftest med et par-tre korte turer i uka. Men når skal jeg ha tid til alt det andre? lage sunne måltider, hvile masse, lytte til kroppen, ta en ekstra hvil, pleie forholdet og trene?????? Vet ikke helt hvor jeg vil med dette og vet jeg høres negativ ut, men er bare litt frustrert og sliten tror jeg. Vil vel kanskje høre om det er flere som føler det samme og hvordan deres situasjon er med jobb, barn, hjem og den gravide kroppen...
2010 Mammaen Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Slapp av - det er ikke tid til alt dette. Men i en ideell verden ville det blitt sånn, men de fleste har det langt i fra som det står i bøkene :-)
Gjest ibla Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Føler det samme! Men nå sa kroppen stopp og har fått bekkenløsning, vondt og ekkelt. Sykemeldt 50% fra i går, håper det kan gi meg litt mer tid til å hvile oglitt mer tid med ungene.Trene og pleie forholdet får seile sin egen sjø..
sprellemor Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Det er som jeg skulle skrevet det selv. Er 100 % sykemeldt nå pga ekstremt sliten og psykisk nedkjørt, og får likevel ikke gjort noen av de tingene du nevner. Gjorde forresten noen yoga-for-gravide-øvelser i går, og da sov jeg en time etterpå. (De avslutter med hvile i 20-30 minutter, litt sånn "aktiv hvile", 1 time senere våknet jeg og var supergroggy.) Skal prøve å gjøre det litt fremover, kanskje det kan hjelpe litt både fysisk og psykisk. Men alt det andre du nevner seiler sin egen sjø.Heldigvis lager mannen min sunne måltider, så jeg trenger ikke tenke på det.
SpongeBob Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Mannen i mitt liv synes jeg gjør en kjempeinnsats for forholdet vårt ved å gå gravid, han, og forteller meg det hele tiden... Trening funker ikke pga bekkensmerter, jobben får prioritet framfor hobbyer og privatliv (når ungene er i seng kl 20 er jeg rimelig klar for senga selv også), og ungene får de par timene overskudd jeg klarer å tvinge fram etter jobb. Lager forholdsvis sunn mat (eneste pluss her) siden det er det eneste jeg har lyst på selv, men ellers? Unntakstilstand!!! MEN min erfaring er at de tidene jeg faktisk klarer å ta litt vare på meg selv, følge opp den hvilen som er del av tilretteleggingen på jobb osv, ta meg et langt varmt bad når ungene er i seng og legge meg på sofaen med en god bok i stedet for å stresse med alt jeg burde ha gjort - da har jeg mye mer overskudd til mann og barn også! Huset ser ikke ut, men vi er innstilt på det alle sammen og da får det heller gå bra fram til sommeren:)
Pixie Power Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Det viktigste er vel at du rekker de tingene som gjør at DU har det bra :-) Har du overskudd til å jobbe fullt, og ikke behov for hvile, så er det jo greit. Kroppen min sier tydelig fra, så jeg må lytte til den. Har derfor vært gradert sykemledt lenge nå, og har et stort behov for å sove midt på dagen og trene mye. Trening er en livsstil for meg, så det er en prioritet uansett - og jeg er heldig som har en kropp som fungerer og som får mindre plager av trening. Husarbeid tar jeg ganske lett på, hehe. Har dessuten en mann som gjør alt han kan for å gjøre det lettere for meg. Litt rot er ok :-) Vi synes begge det er viktigere at jeg har overskudd til den eldste. Og at vi kjærestetid. Noen ganger blir det veldig lettvinte middagsløsninger, men ikke nødvendigvis usunt av den grunn. Jeg er i det hele tatt ganske avslappet til dette, og det er vel derfor det fungerer. Jeg forventer ikke allverden av meg selv, og prøver heller ikke å leve opp til hva bøker/eksperter sier. Nå bruker ikke jeg to timer på å pendle til jobben, så jeg fikk tid til en dupp eller trening etter jobb også mens jeg jobbet fullt. Og jeg har bare ett barn fra før. Men igjen: Føler du ikke behov for å følge alle disse rådene, så er det jo ikke noe å stresse med :-) Kjenner de som har full fres frem til fødsel, fordi det passer for dem. Er ikke snakk om å legge seg ned på dagtid der i gården, men for dem fungerer det. Begynner det derimot å tære på deg, er det kanskje en idé å trappe ned på jobb?
Canari Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Jeg jobber også fullt, men har bare 1.15 i reisetid. Passer på å hvile når jeg er hjemme. Jobber ikke i huset om jeg er sliten, og jeg syens det er deilig å ta med barna ut på lekeplasen, mens mannen tar seg av oppvask, rydding etc. hjemme. Da får jeg også rørt meg litt, men sitter mest og ser på og prater. Noen dager synes jeg det er godt å pusle ltt aene hjemme, mens mannen tar med barne ut en tur. Etter at barna er i seng, slanger jeg meg på sofaen :-) og leser litt, prater med kjæresten, ser lite på TV og bruker lite tid på internett om kvelden, da de gjør meg sliten.
Bea80 & Gullgutten Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Spise sunt kan man gjøre uansett hvor travelt man har det, man må bare ta de rette valgene når man skal spise. For spise må man alltid Tid til trening er det vel ikke alltid, men noen turer i uken høres jo bra ut. Slutt å lese slike blader, det er gir deg bare mindreverdighetskomplekser.....for alt virker så perfekt på papiret, men hvem har det vel sånn?. Slike blader er tull. Ingen andre lever ditt liv og du kan ikke sammenligne det med andres. Men å pendle 2 timer til jobb hørtes jo ekstremt ut, hadde jeg aldri orket :( Få deg en sm og plei deg selv i graviditeten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå