Gå til innhold

medisinsk- dormicum (midazolam)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan litt om medisin? Datteren min skal få dette imorgen av tannlegen. Har fått sinnsykt skrekken for de etter flytting for noen år siden, var blod over alt og bare.... skjønner henne så godt.

Nå har hun hull i en tann (må kanskje trekke, er melketann) og de mener det er bedre å gi henne dette så hun ikke husker det etterpå. Leste litt på Wikipedia og ser at det brukes ved depresjoner(?).Står også at man i Norge bare får det intravenøst ved sykehus. Hvordan kan da tannlegen gi dette som saft da( skjønte jo ingenting da hun spurte om hun hadde fått saft før. Saft? selvfølgelig! ÅÅÅÅh ja, sånn saft....)?

Går n på peniccilin pga betennelse i tanna. Skal hun ta den før? skal jo ikke spise/drikke 6 timene før. Vi skal dit om morgenen.

Tror kanskje de er litt glad i borret sitt også, var aldri problemer med tennene hennes før vi flyttet hit( selv om akkurat denne gangen stemmer det nok)....

Må si at det er epilepsi i familien.

Noen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Usikker på hva du egentlig spør om her, men jeg kan si at datteren min fikk det når hun trakk ei tann, og det gikk kjempefint! :)

Den skal drikkes 30 minutter før selve inngrepet.

Skrevet

Søstera mi har fått det hos tannlegen fleire gongar. Men ho fekk det ikkje før i ungdomsåra.

Sist var eg med ho (kunne ikkje vere der aleine og mamma var på jobb). Ho tok dormicum'en og sette seg til å vente. Etter ein halvtime var det inga endring, så vi venta litt til. Etter ca 45 min tok dei ho inn og før tannlegen hadde begynt å borre så sov ho. Tannpleiaren sat og holdt munnen open, tannlegen borra, søstera mi snorka og eg sat i ein stol og flirte. Søs var "heilt vekke" det meste av ettermiddagen/kvelden.

Trur nok dormicum er forholdsvis vanleg å gje til tannlegepasientar. Men om du er usikker på korleis det er med dette og det at dåke har epilepsi i familien så kan du jo ringe enten tannlegekontoret eller ev. fastlegen og spørre om det er ok at ho får det.

Skrevet

midazolam er den mest vanlige pre-medikasjonen man gir til barn. Det gis i en mixtur som smaker solbær (evt annen smak utifra hva tannlegen har)

Hun skal nok ikke ha noe mer enn noen få ml. Tannlegen doserer utifra vekt/alder.

Helt ufarlig å gi, har gitt dette hundrevis av ganger til barn på jobben.

En vanlig bivirkning er å ikke huske noe særlig fra tiden man er påvirket, noe som ofte er like greit. Enkelte barn blir ganske "fulle", litt underholdene egentlig;) En sjelden gang kan barnet hallisunere litt, men alt forsvinner når midazolam er ute av kroppen.

Skrevet

jeg fikk dette før en gastroskopi - husker nesten ingenting av undersøkelsen, veldig glad for at jeg ba om det. og var "dritings" rett etterpå, men jeg sov flere timer da jeg kom hjem og var fin da jeg våknet :)

ville ikke bekymret meg, men gitt henne det siden hun har så skrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...