Gå til innhold

Barnehageansatte og tilbakemeldinger til foreldrene ved dagens slutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den forrige barnehagen som datteren min gikk i var de ansatte så flinke til å fortelle positive ting om barnet mitt ved dagens slutt.

At hun hadde lært seg en sang, gått en hel dag uten bleie, delt en kakebitt med en venn eller laget en flott tegning. Vi fikk ofte høre at hun var viktig for samspillet i gruppen, fungerte flott med andre barn osv osv..

De nevnte selvfølgelig også negative ting, men det var ikke der hovedfokuset var.

I barnehagen som datteren min går nå har de en negativ kommentar å komme med hver dag ved henting. Aldri ros!

Hun griser ved matbordet, hører ikke etter, sitter ikke stille i samlingstunden osv ..

Datteren vår er trass om dagen og vi jobber med det. Jeg vil høre det negative, men det varmer et mammahjerte å få litt ros også.

Ville egentlig ikke noe spesielt med dette innlegget, bortsett fra å minne ansatte i barnehager om å ha et positivt fokus eller noe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er viktig at kritikk (eller negative tilbakemeldinger) får stå for seg selv. Jeg er ikke for det der med å si noe positivt samtidig for å veie opp for det negative.

MEN. Det høres ut som de er veldig negative i barnehagen din. Unger griser ved matbordet, med mindre hun laga fulstendig kaos for hele avd. så ser jeg ikke helt vitsen med å nevne det.

Vil til slutt nevne at flere burde leve etter ordtaket om at man fanger flere fluer med honning enn eddik.

Skrevet

Synes det hørtes veldig spesielt ut...nevner de de samme tingene gang på gang?? Det hørtes utrolig lite konstruktivt ut!

Jeg mener, hvis de har fortalt deg at det er litt problemer ved matbordet, at hun har sliter med konsentrasjon/sitte stille så er jo det noe du er klar over. Hvorfor neve det gang på gang??

Sønnen min er vel litt som datteren din, litt urolig og ukonsentrert, men i det daglige får jeg ikke beskjeder om dette. Det er temar som jeg synes går under foreldres samtale katogorien. Sier de noe om disse tingene så er det for å vektlegge det positive. Feks. I dag var han flink og satt rolig hele samlingen. Han rakk opp hånden og ventet på tur.

Slik kan jeg ta dette videre med meg når jeg prater med sønnen min, og på den måten oppmuntrer til videre positiv adferd.

Dette er avtalt med barnehage som et tiltak på å endre på den "uønskete" oppførselen.

Ville snakket med styrer/ped leder, fortelle at du opplever det veldig leit med denne type tilbakemeldinger støtt og stadig! Er jo ikke sikkert at de tenker over hvor negativt det oppleves?

Skrevet

Jeg jobber selv i bhg til sønnen min, og jeg tenker mye på hvordan jeg formidler beskjeder ol til foreldre, hvordan ville jeg selv reagert på den og den beskjeden når jeg ikke jobbet i bhg.

Jeg fokuserer på det positive i hver enkelt barn, og poengterer det til foreldrene. Hver dag skal jeg ha en positiv opplevelse/situasjon med HVERT barn som jeg kan fortelle om til foreldrene.

Og ser at både barn og foreldre lyser opp når jeg forteller om det positive som har hendt denne dagen, spesielt foreldrene til litt urolige barn som kanskje krever en del.

Så fortell ped leder eller styrer hva slags tilbakemeldinger du får, og hvor sårt du synes det er.

Skrevet

Nå har ikke jeg noe forhold til hva som skjer når man henter barn i barnehage siden det er førstemann vi har fått nå oghan begynner i barnehagen til høsten.

Det jeg kunne tenke meg var at det kunne være fint om de ansatte i barnehagen så ifra på en ok måte hvis det var noe som kanskje ikke var så bra, men at de også tok initiativ til å finne ut hvilke tiltak man kan gjøre for å endre på den oppførselen ved f.eks matbordet. Jeg tror nok at om ikke de kommer til meg og gjerne vil finne løsninger på ting og tang så ville jeg tatt det opp selv. Spurt direkte hva vi kunne gjøre i fellesskap for å prøve å endre oppførselen.

Skrevet

Det syns jeg høres veldig negativt og leit ut. Jeg har 3 barn i barnehage og de tar det opp med oss hvis et av dem f.eks har vært litt vanskelig over en periode. Har skjedd en gang og da hadde vi nylig fått siste lillesøster. Men det var det liksom, ikke noe de tok opp HVER dag ved henting. Vi snakket sammen om hvordan det går osv med jevne mellomrom og så var den perioden over etter en stund. Det er jo helt naturlig at barn har gode og dårlige perioder de å.

Hos hos er de veldig postitvt innstilt og snakker med oss om hver enkelt barns personlighet, og hva de har gjort i dag osv. De er flinke til å rose, men sier også fra hvis, som sagt. noe er galt over en periode. Det får meg til å føle at de virkelig kjenner hvert enkelt barn og de oppriktig liker å være sammen med dem, vanskelig eller ei.

Syns det høres tullete ut å hver dag kommentere en ting barnet har gjort negativt den dagen. Hvis det er et konstant problem så må de heller si det en gang, eller ta det opp på foreldresamtalene mener jeg, ikke messe om det hver dag. Det får deg jo sikkert til å føle at de ikke er så positivt innstilt til henne og, og det er veldig sårt.

Skjønner at du blir lei deg, og ville ha tatt det opp med styrer hvis jeg var deg.

Skrevet

Dette må du få til å snu med en gang. Sitter med en bitter erfaring, der både vi foreldre og barnet ble bombardert med nagativ tilbakemeld fra barnehagen hver dag. Tilslutt trodde vi barnet vårt var på styr og barnet ble verre og verre fordi det alltid vanket negativ omtale, og dessverre ble vi foreldre litt påvirket av dette. Vi trodde tilslutt at vi hadde fått en "drittunge" på godt norsk. Han er nå verdens beste, etter at vi tok tak i ting, og det ble slutt på all negativiteten. De får et "stempel" til slutt slik at de tror de må oppføre seg slik for å bli godtatt.

Be om at du vil ha samtale om det negative (DET SOM DE ALLEREDE JOBBER MED) feks annenhver uke . Da skal ikke dette nevnes ved henting. Og si at du ønsker å høre en positiv ting ved henting. Og sørg for like konsekvenser hjemme og i barnehagen når det gjelder den uønskede adferden som de jobber med.

Husk at barnet ditt er snill og god, men har det litt vanskelig nå.Kansje blir hun litt hakket på i barnahgen også, men ha troen på henne og ikke gi opp.

Skrevet

det er ikke altid noe spesielt å si om alle barna. ikke altid eman har vert sammen med ditt barn noe serlig og vanskelig å fortelle noe serlig om hva hun har gjjort utover de planlagte aktivitetene.

men jeg syntes det er ille om de for det meste tar opp negative ting. det er viktig men selvtilliten som forelder er ikke spesielt positiv når en gruer seg til å hente forde man gruer seg til å høre hva galt barnet mitt har gjort i dag da.

og noen ting er vel ikke noe å ta opp med foreldrene som at barnet griser ved maten.

jeg ville noe tatt en prat med ped. leder eller styrer om at det kunne vert koslig hvis de barnehage ansatte fikk mer fokus på å gi gode tilbakemeldinger til foreldrene. se etter øyeblikkene i hverdagen det er jo de som er viktige å fortelleom. og ja gi mbeskjed om negative ting også men tenk igjennom hva en informerer om og hvordan man sier ting.

eks:

ikke si huff i da beit tore igjen. tre ganger. det er ikke en god beskjed å få hver dag. da blir det viktig å se tores positive egenskaper og handlinger. trekke de frem og heller ikke informere hver gang tore biter men en gang i blandt og litt for å få til et sammarbeid med hjemme om hvordan hjelpe tore å uttykke seg anderledes.

hilsen barnahage annsatt

Skrevet

Tusen takk for kjempe fine svar alle sammen.

Ser det er noen barnehageansatte som svarer her. Og ser at dere har kommunikasjon med foreldrene i fokus. At dere ser hvert enkelt barn som noe unikt med en helt spesiell personlighet, og at dere ut i fra det trekker frem det positive i hvert enkelt barn.

Dere fins heldigvis....

Skal være oppmerksom på tilbakemeldingene fremover og evt ta en snakk med styrer hvis det ikke bedrer seg.

Tror egentlig de er flinke med barna, men kanskje litt dårlig på foreldere kommunikasjon.

Og når en sliten mor kommer i barnehagen etter en lang dag på jobb, tar hun seg kansje litt ekstra nær av ting.

Skrevet

Så trist at du opplever å høre bare negativt om barnet ditt. Jeg ville bedt om et møte med ped.leder i avd for å snakke ut om dette..

Jeg har for det meste opplevd at barnehageansatte har noe hyggelig å fortelle om datteren min, hvis de ikke har noe fint å si om henne, så forteller de hva hun har gjort i løpet av dagen.. Men, jeg har opplevd en ped.leder som var litt negativt fokusert, og det var ikke noe hyggelig.

Skrevet

Vi hadde en runde med biting på det ene barnet vårt, noe det ble satt inn tiltak mot i bhg - etter påtrykk fra oss foreldrene. Leder kom inn i bildet og veiledet pedagog og oss foreldre. Det hun sa var at alt man tar i garderoben bør være positivt - spesielt hvis barn hører det! Det negative kan man ta i egne møter/på tlf/skrive i egen bok etc etc.

Det var flere grunner til dette. Blant annet at foreldrene ikke skulle dra med seg problemer bhg har hjem. At foreldre ikke skal bli nagativ mot eget barn idet de ser de etter en lang dag. At de andre barna ikke skal snappe opp negativ omtale om andre barn og lage en "sak" av det i lek etc. At barnet selv aldri, aldri skal få tilbakemeldinger på negativ adferd på den måten, da det for mange vil forsterke og videreføre det den får oppmerksomhet på, i denne sammenheng det negative.

Når praksis ble endret, stoppet bitingen etter 3 - TRE dager :D Er det mulig?

All ros til vår bhg for innsatsen og tankemåten. Du bør tipse din om det samme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...