Gå til innhold

Amme hele tiden, eller starte med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi prøvd noen kvelder med litt grøt, og da sover gutten mye bedre på natten (kutter ut 1 nattmåltid). Han er snart 5 mnd, og stor for alderen. Hva er best for han? At jeg fullammer til 6 mnd, eller at jeg starter med grøt? Ser at jeg må amme med ca 2 timers mellomrom dersom han ikke får grøt.. Sover selvfølgelig noe lenger om natten, men han er veldig sulten hele tiden virker det som. Helsesøster sa at vekten vil flate ut ved fullamming, betyr det at han vil legge på seg masse mer dersom han får litt grøt til kvelds? Er det bedre med masse mm?

Er redd overvekten hans skal hindre utvikling, er svært så rolig av seg enda...

Skrevet

Jeg hadde startet med grøt hadde jeg vert deg... Jeg startet med grøt når jenta mi var 3,5mnd...men d var pga dårlig vektøkning... Men min første var veldig stor..ca 8kg ved 4mnds alder og da begynte jeg med grøt rett og slett fordi han var så stor og da hadde behov for mer mat...han er idag en slank og aktiv 3åring...

Skrevet

de sier at om barnet drikker mer enn 1 liter melk i døgnet skal man begynne med fast føde fordi så mye melk er ikke bra for hverken babyene eller magene deres.

han er 5 mnd,jeg hadde villet begynne så smått med grøt for å få magen hans vant til dette for så å la kveldsmåltidet bestå av grøt (og pupp)

tror at om du kjenner på at han er sulten ettersom han spiser så ofte så begynner du med grøt,tror veldig mange begynner før 6mnd.

Skrevet

1 liter melk i døgnet gjelder vel strengt tatt bare morsmelkerstatning? Jeg fikk beskjed om at de kunne drikke så mye morsmelk de bare vil jeg..

Jeg hadde vel også ville startet med litt grøt! :)

Skrevet

Jeg hadde litt samme problemstilling som deg da min bittelille var ca 4,5 mnd. Hun var sulten konstant, kunne bare ikke få nok. Bestemte meg for å prøve bittelitt grøt som smaksprøve for å se hvordan det gikk... og vesla digget det! Helt tydelig at hun var klar for noe mer enn bare melk. Nå, to uker senere får hun grøt to ganger om dagen, til "lunsj" og før hun legger seg. Sover mye bedre om natten og er mere blid om dagen også, trenger ikke mat hele tiden lenger.

Så jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at jeg begyunte med grøt. tror det ar helt riktig. kan ikke se at hun har lagt på seg noe videre heller. hun er 7 kg og 5 mnd, så relativt normalvektig :)

Skrevet

Akkurat samme problemstilling her. Stor gutt 8,4 ved 4 mnd. Hvis jeg skulle opprettholdt fullammingen måtte jeg nok ha ammet annenhver time hele døgnet, og så viktig var det ikke for meg å fullamme, det orker jeg rett og slett ikke. Så det er her valget ditt ligger, hvor mye innsats skal du legge i fullammingen.

Her får poden to halve grøtmåltider og et fullt til kvelden, pupp før hvert måltid og 2-3 ganger til i løpet av dagen. Sover hele natten fra 19-07. Han er 5 mnd nå.

Og dessuten, det er ingen babyer som er overvektige på bare morsmelk:) Det kan de aldri bli:) Kos deg med pluggen:)

Skrevet

Samme her også. Poden var 8 kg ved 3 mnd, og 8,3 ved 4 mnd. Begynte å kreve mat hele tiden, spesielt på natta, så jeg begynte med litt smaksprøver av grøt. Selv om han har hatt mye trøbbel med magen, har han tålt grøten bra. Får nå ca. en halv porsjon til frokost og kvelds. Har fått en mye roligere og blidere unge, men usikker om det bare skyldes maten, da... Det er selvfølgelig ditt valg, men jeg angrer ikke på at jeg startet med litt fast føde (hadde bestemt meg for å fullamme til 6 mnd riktignok...).

Skrevet

Hvis grøt kunne få min gutt til å bli ordentlig mett og sove lengre på natta hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde det blitt grøt! Han er jo så stor at han snart "skal" begynne med fast føde likevel, og han høres jo sulten ut. Blir sikkert mindre slitsomt for deg med fornøyd gutt også :)

Her introduserer vi litt fast føde for tida, most banan er en slager. Litt grøt går ned også. Har ikke sett noen effekt på nattesøvnen ennå, men håper på det etter hvert...(han er 5,5 mnd)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...