Gå til innhold

Hvordan strikke åpning til armer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske fersk hva strikking angår, og har på et infall begynt å strikke kjole til jenta mi.

Har lagt opp 200 masker på en rundpinne, og strikker rett hele veien.

Det som er problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal avslutte med hull til armene og halsen?

Noe som har en strikking "for dummies" forklaring på hvordan dette kan gjøres?

Svar mottas med stor takknemlighet :)

Skrevet

Jeg strikker rett opp, syr og klipper opp etterpå. Til halsen feller du av masker på midten, litt og litt... Vanskelig å forklare.

Men 200 masker og strikker rundt og rundt... Blir det ikke litt merkelig fasong på den kjolen?;)

Skrevet

Du må felle av litt og litt på kjolen.

Når du har felt av så du har passe bredde rundt brystet feller du av x masker til ermehull. På "oversiden" av de maskene du felte av (sørg for at de er jevnt på hver side, tell masker!), legger du opp nye masker. Nå fortsetter du å strikke rundt og rundt mens du stadig feller, slik at den blir passe. Når du kommer til halsåpningen strikker du en vrangbord,e ller den avslutningen du ønsker. Fell av alle maskene til sist.

Skrevet

Tusen takk for svar, men jeg vet ikke om jeg ble noe klokere :)

Fasongen ser grei ut ennå..men jeg skulle kanskje begynt å felle av noen masker for å smalne den litt.

Har dere et godt system på hvordan det kan gjøres?

Hvor ofte og hvor mange masker?

Er som sagt ganske fersk i det her ;)

Skrevet

Det er veldig vanskelig å strikke noe uten oppskrift, ihvertfall noe som skal BLI noe :)

Se om du finner deg en oppskrift på nett f.eks, som har ca samme fasong som du vil ha, samme garntype/garntykkelse og pinnetykkelse, så kan du få noen tips der.

Skrevet

He he :)

Ja, jeg var kanskje litt vel optimistisk..sånn går det når en kjeder seg:)

Får bare prøve å avslutte på et slags vis:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...