Miss Misantrop Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Ser at flere reagerer på at samboere åpner hverandres post. I mitt hjem var det altid sånn at mor åpnet det som kom til henne og far det som kom til han og var det regninger o.l. ordnet mor opp i dette. Kan ikke tenke meg de har noen hemligheter for hverandre men sånn var det altså og jeg tok det som en selvfølge at sånn burde det være. Så da min 2. mann åpnet posten min klikket jeg i sidevinkel. Syntes det var laaaangt over streken. Han lurte på om det hadde rablet for meg og hvilke sjeletter jeg hadde i skapet. Han kunne vel åpne brev når jeg ikke var tilstede slik at han kunne ordne ting om ting trengtes å ordnes. Lang historie kort. Nå åpner mamma min norske poste og x min utenlandske post så den eneste posten jeg åpner er den som kommer i min epostboks. Kjenner jeg fortsatt ønsker å ha posten min først selv, men har innfunnet meg med situasjonen. Hvordan er det hjemme hos dere?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Her har vi tilatelse til å åpne hverandres brev. Jeg synes dette er helt naturlig. Om det er et tydelig privat brev så blir dette selvfølgelig ikke åpnet . Må si at om det hadde blitt gjort en feil og åpnet likevel så hadde ikke det heller gjort noe, vi snakker om alt. Synes det er utrolig deilig og befriende å ha det slik. Hva andre gjør får være deres sak
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Hvorfor åpner du den ikke selv da? Skjønte ikke dette helt.. Jeg åpner min egen post, mannen min åpner sin post. Har ingen behov for å åpne noen andres post, uansett avsender. Har heller ingen behov for at andre skal åpne min post, uansett avsender. :-D
Gjest Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Jeg og sambo åpner hverandres brev, så lenge det er regninger, ser det ut til å være viktig, så ringer vi for å høre om vi skal åpne eller la den andre åpne selv. Men stort sett, så er det nok så normalt her, å åpne hverandres post
Gjest ->>- Skrevet 19. april 2010 #5 Skrevet 19. april 2010 Vi kan godt åpne brev adressert til den andre om de er fra "fellesting" og bare tilfeldigvis står i ett av navnene, type strøm/telefon/borettslagsting. Alt annet er privat.
ellen-propellen Skrevet 19. april 2010 #6 Skrevet 19. april 2010 Vi åpenr ikke hverandres brev uten å spørre først. De fleste regninger som ikke er private kommer i begges navn. Er ikke post en privatsak? Jeg trodde det faktisk var forbudt ved lov å åpne andres post. Og strafferamme. Men jeg kan ta feil da.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 Ser ikke poenget med å reagere på det innlegget du sikter til som startet dette. Vi åpner ikke hverandres post, men slik HI beskriver situasjonen i den andre tråden, så ser jeg ikke problemet. De er enige om at hun åpner, fordi han ikke klarer å ha ting på stell. Vet det er mange som åpner hverandres regninger o.l, men ikke private brev etc. Synes det er rart at så mange ikke fikk med seg grunnen til at HI gjorde som hun gjorde.
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 Den som tar inn posten, åpner posten. Ingen av oss får noe privat, det er igrunn selvangivelse,regninger og ting som forsåvidt angår oss begge to siden vi har felles økonomi.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Vi åpner hverandres post, kan hende jeg kan bli litt irritert om han har åpnet mine brev, men det er helst fordi jeg liker å lese brev selv først, og å vite hva av regninger som kommer slik at jeg har noenlunde kontroll over hva som ligger i regningsbunken. Post adressert til mannen kan jeg godt åpne, men ser jeg at det er noe jeg egentlig ikke bryr meg med å åpne, coop brev og lindorf krav, så kan han godt åpne de selv.
Miztery Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 Gubben er borte i fire uker på jobb, og det hadde blitt endel purringer om jeg ikke skulle få lov til å åpne posten hans.. Sjelden eller aldri at han åpner min, og han får åpne sin egen når han er hjemme! Hadde ikke blitt sint om han åpnet min da, har ingen hemmeligheter for ham!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 Min mann får alle regninger og jeg betaler dem, så derfor åpner ejg som regel all post. Unntaket er selvsagt om jeg ser det er noe av privat art, men det hender ikke spesielt ofte.
Miss Misantrop Skrevet 19. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 19. april 2010 1757 Fordi jeg reiser mye.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Vi åpner post som vi vet er felles, men kommer i den andres navn.. (Div felles regninger osv) Annen post åpner vi ikke.. Ikke det at vi har hemmeligheter for hverandre, men er jo gøy å åpne post da.. Utenom regningene..
Gjest Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Siden du reiser så mye, så må det da bare være toppers at de åpner brev hvor det er regninger eller andre viktige ting? Eller liker du kanskje at det blir masse purringer og gjeld å komme hjem til?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #15 Skrevet 19. april 2010 HI, er du flyvertinne? Hvordan funker det når man har små barn? Lurer på det.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #17 Skrevet 19. april 2010 Her åpner vi hverandres post uten å tenke.. Det eneste samboeren min ikke åpner er de brevene som kommer fra mamma, og det er i grunn den eneste private posten jeg får.. Det er i grunn fint lite post som kommer i papirform, og det som kommer er type strøm og renovasjon, og det gjelder da også begge siden vi har felles økonomi. Om det er ulovlig eller ikke bryr jeg meg fint lite om, dette er beste måten å gjøre det for oss. Fint lite poeng i at jeg som går hjemme skal vente flere timer for å betale en regning, bare fordi den kommer i min manns navn..
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #18 Skrevet 19. april 2010 Jeg hadde samme oppfatning innprentet fra barndommen som HI. La posten fint frem til min samboer, men falt meg ikke inn å åpne (da vi nylig hadde flyttet sammen). Så i en eller annen sammenheng at han åpnet min post, og jeg ble helt paff. Han på sin side stod som et spørsmålstegn, og lurte på hvorfor vi ikke kunne åpne hverandres post. Jeg innså vel at min oppfatning om at post er privat ikke er helt logisk, så nå åpner vi post om hverandre. Jeg tar meg av alt av regninger, og det er samboeren lykkelig over å slippe:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. april 2010 #19 Skrevet 19. april 2010 Vi åpner hverandres post, er enige om at det er greit. Men åpner stort sett bare regninger og 'offisiell' post, ikke brev og slike private ting. Men det er jo ikke fordi det er spesielt hemmelig, bare for at det er hyggelig å åpne slik post selv.
uhhuhher Skrevet 19. april 2010 #20 Skrevet 19. april 2010 Har vokst opp i et hjem der private ting var private ting uten at det ble stilt spørsmål ved det. Retten til privatliv er grunnleggende, man skal ikke måtte forsvare det. For min del er nok mine følelser rundt åpning av brev, e-post, meldinger osv. mer et resultat av oppvekst enn av sterke prinsipper, selv om prinsippet er viktig. Jeg hadde aldri åpnet kona sin post eller tekstmeldinger uten å spørre om lov, men når det er sagt, så har jeg ingen problemer med å spørre, og hun svarer ja eller nei alt etter som. Ingen må forklare noe rundt dette. Da jeg vokste opp, ba alltid mor meg om å hente lommeboka når jeg skulle få penger – jeg fikk ikke ta selv. Jeg oppfattet aldri dette som at hun ikke stolte på meg eller at hun hadde noe å skjule, men rett og slett at hun bestemte over sin egen lommebok.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #21 Skrevet 19. april 2010 Jeg skjønner ikke diskusjonen en gang? Alle parr gjør vell som de synes fungerer.... Vikan åpne hverandres post, ingen som har noen hemmeligheter liksom... men vi gjør det jo i praksis ikke fordi om....
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #22 Skrevet 19. april 2010 Jeg åpner min manns post, eller endel av posten hans. Regninger betaler jeg, så da åpner jeg regningene. For han er flink til å legge de på en lur plass, slik at han glemmer å si at det har kommet en regning. Jeg åpner også noe annet, men personlige brev åpner han selv, om han gidder å åpne. Jeg får sjeldent noe i posten, men han åpner om det er noe han tror skal åpnes fort. Jeg bryr meg ikke om han åpner min post, og han bryr seg ikke om jeg åpner hans post. Ingen av oss smugleser, leser overskriften og får ett overblikk om hva det er. Min mor åpnet all posten som så ut som regninger til min far. den som hentet posten åpnet og la regningene på bordet til mamma. Om det var meg, pappa, mamma eller min søster hadde ingen ting å si. Jeg har ingen hemeligheter for min mann, så posten gjør det ikke noe om han åpner.
blond Skrevet 19. april 2010 #23 Skrevet 19. april 2010 Det er kun lov å åpne brev som er til begge, men adressert til den ene, f.eks hvis man vet at det kommer regning fra en håndverker.
Gjest sug lut Skrevet 19. april 2010 #24 Skrevet 19. april 2010 Ville ikke åpnet noe som helst i hans navn om det så var strømregninga uten å spørre først, og da kun om han er bortreist.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 19. april 2010 #25 Skrevet 19. april 2010 Her i huset er det jeg som (fysisk) betaler regningene. Noen av dem er i hans navn, og åpner dem alltid. Åpner ikke annen post (når jeg tenker meg om så pleier han ikke å få noe annet enn regninger...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå