SBV Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Hei jenter! Hva skjer hvis alt er "normalt" hos begge to? Får man da noe hormon-greier og "prøver selv" en periode, eller er det rett på å ta ut egg osv.?
ALIICE Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Huff, helt ko-ko disse sidene... Anyway: Til oss var det ikke noe poeng i å begynne på hormoner, siden alt var normalt. Har du ikke eggeløsning, ustabile sykluser osv, vil de kanskje prøve hormoner først. Vi hadde også prøvd i ca 18 mnd før vi startet med ivf.
SBV Skrevet 19. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2010 Takk for svar! Jeg har regelmessig el og tr. Vi har prøvd i ca. 20 pp. Hva skjedde med dere?
TanteTroll Skrevet 19. april 2010 #5 Skrevet 19. april 2010 Hei! Ikke noe galt hos oss heller. Vi har hatt 3 forsøk med AIH før vi nå er i gang med prøverør.
SBV Skrevet 19. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2010 Takk for svar! Jeg er ikke helt inne i dette her... Hva er AIH og hva er prøverør?
tvillinggutar + snuppelure Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 Hos oss fant dei heller ikkje noko gale og me prøvde nokre rundar med Pergo i ventetida til me slapp til på IVFklinikken. Ikkje noko resultat med pergo... Men sjølv om alt såg fint ut med egg og sæd var det veldig dårlig befruktning ved første IVF, så sannsynligvis er det noko med egga, eller "panseregg" som mannen kallar dei, så me enda opp med ICSI og ventar no nr 3;) Så dei kan finne ut av ting underveis i IVF prosessen òg. Lykke til!
TanteTroll Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 AIH er inseminering og IVF er prøverør. Det er mindre medisinbruk ved AIH, og behandlinga skal være litt snillere mot kroppen. Skjønner godt du ikke er helt inne i det - mye jeg ikke hadde hørt om før vi var i gang med sirkuset. Og når/hvis du leser her inne kan man fort bli litt stressa - jeg ble stressa av å lese hva alle andre kunne om dette. Men, har funnet ut at jeg ikke trenger å kunne alt:-) Lykke til videre i prosessen!
SBV Skrevet 19. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2010 Takk igjen! AIH, eller inseminering - betyr det at de tar sædceller fra mannen og "sprøyter" inn i skjeden? Hvordan foregår det?
SBV Skrevet 19. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 19. april 2010 Så koselig å høre at det kan gå bra!!! Blir lei av venting og usikkerhet, og tenker noen ganger at jeg aldri kommer til å få oppleve å bli mamma... ICSI er...? Hvordan foregår det?
TanteTroll Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 AIH foregår slik (mine forsøk iallefall); Ringte inn mens og fikk beskjed om hvilken dag jeg skulle starte med pergotime tabletter. Siste dag med Pergotime startet jeg med Menopur injeksjoner. Inne til ultralydkontroll for å sjekke størrelsen på eggposene. Fikk beskjed om hvor mange dager til jeg skulle ta Menopur (og evt ny ultralyd). Satte eggløsningssprøyte kvelden før inseminering. Dagen for inseminering måtte mannen inn for å "levere varene", og jeg hadde time senere på dagen for å få dem levert. Tynt kateter opp gjennom livmorhalsen - ikke vondt! Vi hadde inseminering 2 dager på rad.
tvillinggutar + snuppelure Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 ICSI vil sei at dei aktivt fører ei sædcelle inn i egget ved injeksjon for å sikre at sædcella klarer å kome gjennom "egg-veggen". Alt dette skjer sjølvsagt i laboratoriet, så for oss var prosessen akkurat lik som ved IVF, hormonar, egguthenting og sædprøve. Dersom ein har svært dårlig sædprøve er òg ICSI aktuelt, slik at dei kan plukke ut dei beste sædcellene til innføring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå