<3tobarnsmor<3 Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Jeg går nå på attføring igjennom nav. I Juni skal jeg begynne i jobb til samboeren min. Jeg har tenkt å jobbe helt til den lille kommer i begynnelsen på september (forhåpentligvis). Hvilke penger har jeg krav på da? Engangstønad ? Foreldrepenger? Jeg var ikke i jobb når jeg fikk mitt første barn. Er vel andre regler når jeg er i jobb. Så fint hviss noen kan svare meg på dette.
Blå+Rosa? Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Nå er jeg ingen ekspert på dette, men du må ha vært i jobb (evt. sykemeldt) i 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Fant dette: For å ha rett til fødselspenger må du ha vært i arbeid i seks av de siste 10 månedene før fødselen. Hvis du i denne perioden har mottatt fødselspenger fra et foregående svangerskap eller har vært sykemeldt eller arbeidsledig, blir disse periodene inkludert i de nødvendige seks månedene. Medisinsk eller yrkesrettet attføring blir imidlertid ikke inkludert. Dersom du har vært sykemeldt minst seks måneder og deretter har begynt på medisinsk attføring, vil du således trolig fylle kravene til fødselspenger. Om du derimot har mottatt attføring i mer enn tre måneder før fødselen, har du mistet retten til fødselspengene. Legen din kan imidlertid søke om at du får beholde ytelser ved medisinsk attføring (rehabiliteringspengene) dersom du fortsatt er under aktiv behandling med mulighet for bedring av helsetilstanden. Hvis du ikke har rett til fødselspenger, kan du søke om å få såkalt engangsstønad ved fødsel. Beløpet er pr barn 35 263 kr.
(Muskat) Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Du har rett på engangsstønaden. MEn hva med å melde deg opp som student? Da kan du eventuelt få fødselstipend i tillegg (ca 6000,- pr mnd, ved høyskole/universitet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå