bumpi de bump Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Hei! Jeg driver å leser en del om spebarn og rutiner om dagen. Har lest om litt ulike metoder, alt fra å ikke begynne med rutiner før ved fire måneders alder til å begynne med rutiner allerede fra dag en av. Vet ikke hva jeg vil velge selv, men jeg liker metoden til Gina Ford. Hun har faste klokkeslett for mating og søvn. Hun mener mor skal styre matetider, ikke babyen. Hun mener at om man holder seg til hennes metode, så vil baby sove hele natten etterhvert og at metoden hennes forhindrer kolikk. Jeg kunne godt tenke meg å lese mer om metoden hennes, men på norsk. Bøkene jeg har er på engelsk, hun er så vidt jeg klarer å finne ut ikke utgitt på norsk. Vet noen av dere om bøker som beskriver liknende metoder på norsk? Eller kanskje dere kan anbefale bøker om andre metoder dere har hatt nytte av i spebarnstiden, som har fungert for dere og for baby?
Månestråle75 Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Hei Som førstegangsmamma og alene om saken, leste jeg også mange bøker om babyer og rutiner, både før fødselen og etterpå. Kjente jeg var litt stresset med å komme inn i rutiner mht mat og soving.. "Alle" rundt meg påpekte hvor viktig dette var.. Nå er jenta mi rundet året, og når jeg tenker tilbake, skulle jeg ønske at jeg ikke hadde lest alle disse bøkene, og heller senket skuldrene og stolt 100% på meg selv Tatt mat og søvn som det kom, og kost meg med babyen. Ikke misforstå meg nå, vi koste oss selv om jeg var nøye på mat og søvn til rett tid, men det var litt stress, det må jeg innrømme. Som "erfaren" mamma til en 1 åring heller jeg til teorien om at alt ordner seg Lykke til
bumpi de bump Skrevet 20. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2010 Takk for svar, Månestråle75 - tenk at datteren din er ett år allerede! Husker vi gikk sammen til sentrum etter middagen på Frogner da du var gravid : ) Jeg har sett andre mødre bli det jeg oppfatter som litt "småhysteriske" når det gjelder rutiner, så det håper jeg å unngå. Er mye med Gina Fords metode jeg ikke akter å følge. F.eks akter jeg å samsove og jeg kommer til å ha øyekontakt med sønnen min når han får mat - også om natten. Jeg har også tenkt å være ute et par timer på trilletur hver dag, i hennes dagsskjema gis det ikke rom for uteliv : ( Er mer at jeg tenker at Ford, eller noen andre, kan gi et rammeverk på dagene våre som jeg kan jobbe ut fra : )
forsiktig-optimist med baby:) Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Hei. Min lille gutt er også 1 år nå, og jeg leste ingen bøker om rutiner eller annet. Det jeg derimot var oppmerksom på var hvordan jeg ønsket at hverdagen vår skulle bli, som feks at jeg trengte å sove godt når jeg kunne, at jeg ikke ville venne junior til å bli båret rundt på armen hele tiden, at han skulle lære å underholde seg selv litt osv. Jeg sier meg enig med Månestråle. Barnet og du vil raskt finne en rytme som passer dere uten at man skal følge klokken slavisk. Vi har vært mye ute på tur, og det har ikke vært noe problem. Dersom du skal amme så er jo maten med overalt og nå som det blir varmere tider er det ikke noe problem å amme ute heller - det gjør alt litt enklere. Jeg begynte ellers med leggetid allerede ved 7 ukers alder, noe som har fungert bra. Men han har alltid ligget i egen seng, da - bortsett fra de (ganske mange) gangene da jeg sovnet under nattamming Men vi sov begge bedre hver for oss. Du har så mye å se fram til, og alle barn (og foreldre) er forskjellige. Tror uansett det er lurt å ikke ha for bastante meninger om hvordan det skal bli, fallhøyden kan bli stor, og det er unødvendig. Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå