To tette og ei badehette ;) Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Jeg er litt matlei for tiden, men jeg har en rett som jeg aldri blir lei av. Kylling med hvitløk og pesto: 4 stk kyllingfilet 2 stk små matfløter 6 fedd hvitløk Ca 1/2 glass pesto (de små fra Rema 1000) Salt Pepper Ost Legg 4 kyllingfilet i en ildfast form. Hell matfløten i en bolle. Knus hvitløken og ha i bollen. Pesto i bollen + salt og pepper. (smak til selv) Hell dette over kyllingfileene og topp med ost. Settes i midten av ovnen på 225 grader i ca en halv time. Kutt i kyllingen for å se om den er gjennomstekt. Ingen stekeovn er like Serveres med Taglitelle spagetti og hvitløksbaguetter, salat og hjemmelaget hvitløksdressing. Min hjemmelaget hvitløksdressing: 1 boks lettrømme en god sprut majones 3 fedd hvitløk et par skiver med sylteagurk 1 teskje med sylteagurksaus (kan sløyfes)
To tette og ei badehette ;) Skrevet 19. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 19. april 2010 Og det jeg lurer på: Hva er deres favorittmat for tiden?
MiniMeAndMe+spire Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Mmmm...det hørtes nydelig ut og må selvsagt prøves!!
lucky meee:) Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 yummy:) Har i en periode blitt mye "flyvende jacob" hos oss, litt smålei nå men kan skrive ned oppskriften:) 1 kylling evt ca 3 kyllingfileter 1/2 chilisaus (heinz glassflaske) 2-3 ts karri bacon ost 1 matfløte Riv kyllingen i biter og legg i ildfast form (evt strimle og steik kyllingfiletene for så å ha i form). Bland sammen matfløten, chilisausen og karri og hell dette over. Rasp ost og legg over. Tilslutt steiker du bacon i småbiter og har disse over osten. Ha i ovnen ca 20-30 min, 200 grader. Server sammen med salat, baguetter og tagliatelle (kan også ha ris).
sprellemor Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Jeg har dilla på ovnsstekt laksefilet i fløtesaus: Estragon kan byttes ut med dill, eller sløyfes helt. til 3 pers: 600 g laksefilet 1 1/2 ts salt 1 ts hakket frisk estragon 1 ts rosépepper eler litt hvit pepper 1 dl tørr hvitvin eller 2 ss sitronsaft 3 dl kremfløte (ikke matfløte! Det prøvde vi og det var ikke så vellykket) 1 ts sennep, gjerne fransk type Laksen kan tilberedes med eller uten skinn. Skjær laksefileten i 3 stykker (vi pleier forresten bare å bruke de som allerede er stykket opp, kjøpes i remser) Legg stykkene i en ildfast form. Dryss salt over fisken. Bland sammen estragon, pepper, vin/sitronsaft, fløte og sennep og hell det over fisken. Stekes på nederste rille til laksen er akkurat gjennomkokt. Server fisken i sausen. 200 grader ca 20 min. I kokeboken står det at man kan ha kokte poteter til, men vi pleier å ha tagliatelle. Og agurksalat. NAM! Oppskrit fra "Norsk mat til alle tider" av Marit Bjerkås og Ingeborg Thomassen
Granny Weatherwax Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Favorittretten til min mann og meg er Pasta Carbonara! Genialt enkelt, ganske enkelt genialt! Skjær ca. 250g bacon i terninger, stek i panne. Tilsett 1 pk matfløte, og la det småkoke i to minutter. Så rifler du oppi en 30-40g parmesanost, la det koke inn i fløten, og trekk plata av varmen. Når det ikke lenger koker, rører du inn 3 eggeplommer, og masse salt og pepper. Server til tagliatelle og baguetter, gjerne hvitløksbaguetter Kan også tipse om halve miniflutes (sånne små baguetter) med et lag med creme fraiche på, litt stekt bacon i terninger, to-tre pepperoniskiver (er du gravid, bruk Gilde pepperoni, la det være fra en nyåpnet paknin så går det helt fint) og en skive med ost på toppen. Stekes i ovn på sterk varme til osten er gylden (6-7 minutter) Kjempegod helgemat, og ungene liker det også hos oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå