Gå til innhold

trenger flere syn på om man skal la ei katt være alene ei hel helg og å gi katten vanlig middag som vi spiser...........

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og mannen min har diskutert dette med å få katt, og ifølge han kan man lett bare la katten være ute en hel helg og når det gjelder mat kan man gi katten samme maten som vi spiser.....

Trenger hjelp, for ifølge meg er ikke dette normalt...

Skrevet

Jeg ville ikke latt katten være stengt ute en hel helg. Den bør kunne komme inn hvor det er varme, ly fra vær og vind, hvor det er trygt fra andre katter og hvor den kan få ro og sove. Å installere en katteluke er glimrende, då kan katten komme og gå som den vil og leve sitt vanlige liv mens dere er borte. En helg uten tilsyn går greit så lenge dere har satt fram nok mat og vann. Mer enn det bør dere få en nabo e.l. til å komme innom hver dag, gi ny mat og nytt vann og evt rense kattedo.

Katter skal ikke ha menneskemat som hovedføde. De skal ha kattemat (fortrinnsvis kattemat av god kvalitet fra dyrlege eller dyrebutikk, ikke mat fra dagligvarebutikker) som inneholder de næringstoffer, og i de rette mengdene, kattene trenger. Kvalitetsfôr metter forøvrig mer enn billigfôr, og varer derfor også lengre, så prisforskjellen blir ikke så stor som man tror. Innimellom kan selvsagt en katt få rester av middagsmat, rå eller kokt fisk, egg, tunfisk, leverpostei, revet ost e.l. som snacks, men det bør ikke være hverdagsmat.

Skrevet

du må ikke finne på å høre på mannen din! han virker jo ganske lite opplyst spør du meg. sånne mennesker burde ikke få seg dyr! katter kan bli svært syke hvis de lever på "menneskemat". de får saltkrystaller i urinrøret og det kan de faktisk dø av.

Skrevet

Kattene hos oss er ofte ute en helg alene når vi er borte, de har da tilgang til garasjen, samt en venninne er oppe og forer de en gang om dagen. De dør ikke ute alene :) Katteluke er noe herk foresten, store pusen her har en tendens til å dra alt slags drit inn gjennom den (døren er nå fjernet!) inkludert døde mus og fugler osv.

Katter kan fint leve på vanlig mat, jeg er vokst opp på gård og kattene der fikk alltid rester. Men jeg ville nok ikke anbefalt det for en innekatt. Avføringen lukter deretter for å si det sånn.

Mine spiser butikkjøpt mat og har det veldig bra på det, de får også en del rå kylling, fisk og kjøtt.

Skrevet

Katter skal ha kattemat, og helst ikke den som er å få i vanlige dagligvare butikken. Jeg ble fortalt av dyrebeskyttelsen at den maten de selger i butikkene inneholder formye magnesium og at kattene kan få problemer med nyrene. De sa de ikke kunne sjønne at det var lov å selge dette i det hele tatt. Etter at vi skiftet til mat og sand fra dyrebutikk har vi ikke hatt noe ptoblem med lukt fra avføingen. Tydelig at dette er mye bedre for de.

Før i tiden gav de jo middagsrester til katten, og også melk og fløte, noe som har vist seg å være skadelig. Da jeg var barn fikk kattene alltid melk. Nå vet en heldigvis bedre.

Jeg synes du heller skal lese litt om kattehold fra kattens vern eller dyrebeskyttelsen istedet for å spørre folk her inne som kanskje ikke har rett kompetanse på området :-)

http://www.kattensvern.no/

http://www.dyrebeskyttelsen-bergen.no/

Du kan også ringe de og spørre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...