MOsl Skrevet 19. april 2010 #1 Del Skrevet 19. april 2010 Puh! Dette er ikke lett å finne ut av synes jeg. Situasjon: Gravid med tvillinger - termin 1.juli 2010. - Jeg går på dagpenger. - Far bor og jobber i Nederland for en nederlandsk arbeidsgiver, MEN er norsk statsborger og har frivillig medlemskap i folketrygden. - Far har ingen rettigheter i Nederland (for han har ikke jobbet der 1 år) - Far har tidligere jobbet i Norge, men i slutten av juni oppfyller han ikke lenger det norske kravet om at han skal ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før han evt. kunne tatt ut foreldrepenger. Jeg ønsker å søke om å få fars rettigheter med foreldrepenger og fedrekvote, men siden han mest sannsynlig akkurat ikke kommer inn under regelen om å ha jobbet de 6 av de 10 siste mnd har jeg da noen muligheter for å få hans fedrekvote (og foreldrepenger i denne perioden)? Kan arbeid i et EØS-land kanskje telle som endel av de 6 av 10 siste mnd, selv om det ikke er for et norskt firma? Vi er samboere, selv om han i prinsippet ikke bor her for tiden. Betyr det egentlig at jeg stiller som enslig forsørger? Jeg er rett og slett confused og skjønner ikke hva jeg har krav på. Håper noen kan hjelpe meg!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #2 Del Skrevet 19. april 2010 Har ikke far rett på fedrekvoten får du den og du må sel tjene opp rett til foreldrepengene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141747666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #3 Del Skrevet 20. april 2010 Arbeid i EØS-tall teller med hvis han får noe opptjeningstid i Norge. Ellers teller ikke tiden med. Får han noe jobb i Norge kommer sammenleggingsbestemmelsen ifb EØS-avtalens trygdedel til bruk. Fra NAVs retningslinjer til regelverket: "Sammenleggingsbestemmelsen betyr at man kan ta arbeid i Norge før fødselen eller omsorgsovertakelsenog legge denne perioden sammen med tidligere arbeidsperiode® i andre EØS-land som han eller hun har hatt i løpet av de siste 10 månedene før fødselen eller omsorgsovertakelsen. Man kan på den måten få rett til foreldrepenger etter de norske bestemmelsene selv om man ikke har arbeidet i Norge i hele opptjeningstiden. Det er tilstrekkelig at man arbeider en dag i Norge for å kunne anvende sammenleggingsbestemmelsen. Det vil imidlertid alltid være nødvendig å vurdere om det foreligger et reelt arbeidsforhold, og om vedkommende faktisk har tiltrådt stillingen. Ved beregning av grunnlaget for foreldrepengene er det imidlertid bare det siste arbeidslandets inntekt som skal legges til grunn." Det koker derfor ned til at dersom han får seg jobb i Norge og begynner å jobbe kan han legge til tiden han jobber i annet EØS-land. Ellers har han ikke rett til fedrekvote og du får denne tiden tillagt din permisjon (du må sikkert sende søknad til nav om det, men du vil få denne tiden). Her er kopi av litt relevant info fra nav.no ang en omvendt situasjon som deres: "Min ektefelle arbeider i Finland og jeg i Norge. Har jeg rett til fedrekvote, og fra hvilket land? Svar: For at det skal foreligge rett til fedrekvote, må begge foreldrene ha rett til foreldrepenger fra Norge etter bestemmelsene i folketrygdloven. Dersom ektefellen har arbeidet i Finland, har ikke hun rett til foreldrepenger fra Norge. Du har derfor ikke rett til fedrekvote. Forutsatt at du har jobbet i Norge i minst seks av de ti siste månedene, kan du ha rett til foreldrepenger. Det er da en forutsetning at ektefellen din er i arbeid eller utdanning. Utdanningen må være på heltid." Dette står i rundskriv ang EØS-avtalens trygdedel (samme som nevnt i starten av innlegget): "Eksempel mor opptjent rett til foreldrepenger i Norge Mor er bosatt i Danmark, men har arbeidet og opptjent seg rett til foreldrepenger fra Norge. Far er bosatt og arbeider i Danmark. Mor kan etter å ha opptjent seg rett få foreldrepengene utbetalt til seg i Danmark, forutsatt at hun ikke tar seg arbeid i Danmark. Da far ikke har opptjent rett til foreldrepenger i Norge, vil mor også få fedrekvoteukene tillagt stønadsperioden. Dette gjelder uavhengig av hva eventuelt Danmark utbetaler til far i foreldrepenger. NAV må informere Danmark om at det utbetales foreldrepenger til mor fra Norge." Håper det ble forståelig selv om det ble langt og litt juridisk skrevet;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141750894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MOsl Skrevet 21. april 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 21. april 2010 Hei, takk for kjempeutfyllende svar! Da kan det kanskje høres ut som at så lenge deler av arbeidsperioden (6 av de 10 siste mnd) har blitt utført i Norge, så har han rett på foreldrepenger, men at det er lønnen i det siste landet som blir lagt til grunn (altså nederlandsk lønn i hans tilfelle). Det kan i hvertfall tolkes slik ut fra dette sitatet: "Ved beregning av grunnlaget for foreldrepengene er det imidlertid bare det siste arbeidslandets inntekt som skal legges til grunn." Da melder det seg et nytt spørsmål: Hvis far har opptjent rett til foreldrepenger og fedrekvote i følge norsk lov, men ikke har mulighet til å benytte seg av dette (fordi arbeidsgiver i Nederland forholder seg til Nederlandske regler som ikke gir slike rettigheter), har jeg fortsatt mulighet til å få hans fedrekvote og få utbetalt foreldrepenger i denne perioden? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141753599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #5 Del Skrevet 21. april 2010 Hm, nå kommer jeg til kort tror jeg;) Ut fra det jeg leser av sammenhengen her kan det virke som om arbeidsforholdet i Norge må komme sist i tid i et sånt tilfelle (altså hvor han ikke lenger har 6 av 10 siste mnd i Norge). Det som dekkes er da hvis han har 5 mnd i Nederland og så kommer til Norge for å jobbe. Da vil 1 mnd arbeid i Norge oppfylle kravet til 6 av 10 siste mnd. Jeg leser dette ut av følgende sitat (spes der det står _tidligere_ arbeidsperiode): "Sammenleggingsbestemmelsen betyr at man kan ta arbeid i Norge før fødselen eller omsorgsovertakelsenog legge denne perioden sammen med tidligere arbeidsperiode ® i andre EØS-land som han eller hun har hatt i løpet av de siste 10 månedene før fødselen eller omsorgsovertakelsen." Jeg vil tro at far her ikke får fedrekvoten, og at du får den overført til deg. Hvis du skal høre med NAV er det NAV forvaltning eller NAV utland du må snakke med:) Lykke til:) Her er forresten linken: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148341.cms Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141756736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MOsl Skrevet 21. april 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 21. april 2010 Ja, jeg er enig at ut fra det avsnittet så kan det virke som at jobben i Norge må komme sist i tid og at det kun er tidligere arbeid i EØS-land som kan legges til grunn. Nå er det sånn at mest sannsynlig så vil jeg føde akkurat før far mister rettighetene sine (ut i fra regelen om at han må ha hatt innektsgivende arbeid i 6 av de 10 siste mnd) da tvillingfødsler i gjennomsnitt skjer 3 uker før termin. Hvis det viser seg at han har rettigheter i Norge, men ingen mulighet til å benytte seg av de fordi han må forholde seg til de regler som er i Nederland, har jeg da mulighet til å få hans fedrekvote og utbetalt foreldrepenger i denne perioden? Kanskje vanskelig for deg å svare på om du ikke skulle ha detaljinformasjon fra NAV, for jeg kunne ikke finne svaret ut fra linken du sendte. Forresten takk for linken!! Har også sendt en mail til NAV utland med spørsmålene mine så får jeg håpe på svar, MEN spørs vel om de svarer på sånt på mail. Får nesten prøve å få til et møte med dem. Uansett, tusen takk for hjelpen! Fantastisk at du har orket å prøve å hjelpe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141757687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MOsl Skrevet 22. april 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 22. april 2010 Da har jeg fått svar fra NAV utland, og det gikk jo kjempefort. Her er svaret: Far har ikke rett til fedrekvote etter norsk lov fordi han arbeider hos en utenlandsk arbeidsgiver og har dermed ikke opptjening i Norge. Hvis far arbeider hos utenlandsk arbeidsgiver er han i utgangspunktet ikke medlem av norsk folketrygd. Det kan legges sammen trygdetid fra annet EØS-land, men da må siste ansettelse være i Norge, for å ha rett i Norge og grunnlaget for foreldrepengene vil være ut fra norsk inntekt. Fikk også tilsendt et nyttig dokument med generell informasjon om rettigheter når man bor/arbeider i et EØS-land, så nå er jeg veldig fornøyd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141760102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #8 Del Skrevet 22. april 2010 Så flott at du fikk svar og så fort:) Og det var jo greit å få oppklart hva som gjelder, men da hadde vi forstått det riktig at du må ha siste tiden i norge. Da skulle det gå greit for deg å få kvoten hans hvertfall:) Lykke til med tvillingene! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141761439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MOsl Skrevet 22. april 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 22. april 2010 Ja, tusen takk!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141745303-overf%C3%B8re-rettigheter-fra-far-n%C3%A5r-han-borjobber-i-utlandet/#findComment-141761548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå