Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Samboeren min mottok i dag et brev fra politiet og i det står det: Forkynnelse Dakboknr .... Dokument: Innkalling Hovedstevnevitnet har mottatt nevnte dokument som skal forkynnes for Dem. De bes møte opp ved .... lensmannskontor innen den 23.04.10 kl.14 for å motta forkynnelsen. Om De ikke møter vil vi måtte oppsøke Dem på bopel eller arbeidssted for å forkynne dokumenter for Dem. Med hilsen ....... Hva kan det gjelde da?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Eller at han er hovedvitne for noe. Har han vært vitne til noe i det siste? Opplevd noe anderledes? Noen som trenger hans synspunkter vedg. en bestemt type sak?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #5 Skrevet 19. april 2010 Eneste er esso regningen, men denne mottok vi i forgje uke, den aller siste, for denne regningen er hans sin bror sin, for ifjor gikk han over til å jobbe for sin bror istedenfor å drive eget firma. Der stod det at han måtte betale innen den og den datoen, denne datoen har ikke vært enda så kan vel ikke være den saken. Så er det skatten han skylder da han jobbet for seg selv og betalte for lite skatt, men dette trodde jeg at han ordnet med skatteetaten, at han blir trekt i lønn osv.. Hmmm....
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #6 Skrevet 19. april 2010 Ja, det har jeg, og det må til her for at denne mannen skal komme på rett spor. Er så lei av dritt, kanskje det er noe han må vitne til om sin bror som kjører i ruset tilstand. Hasj. Det er jeg som sendte inn tips om hans bror i fjor, så rart at det er min samboer som da må vitne. Må være noe annet. H.I
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #7 Skrevet 19. april 2010 Samboeren din vet det kanskje? Hva med å spørre ham istedenfor oss?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #8 Skrevet 19. april 2010 At du åpner andres post tyder på at du selv er på helt feil spor.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #9 Skrevet 19. april 2010 Tror de bruker fremmøteforkynnelse hovedsaklig der tiltalte skal få opplest en dom (eller en frifinnelse) der vedkommende ikke var til stede da dommen ble forkynt i retten. Høres ut som om mannen din har vært tiltalt i en sak der det nå har falt dom.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #10 Skrevet 19. april 2010 Hvis den det gjelder ikke engang vet om dette ennå så kan hvertfall ikke vi her inne gjette oss fram til hva det er.... Å påta deg ansvaret for å passe på ham, slik det virker som du gjør når du åpner posten hans og holder styr på regningene hans, er kanskje ikke det som skal til for at han skal komme på rett kjøl? Noen ganger er det best å la folk ta ansvaret for seg selv, det kan det komme noe mer positivt ut av enn om du skal leve livet for ham...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #11 Skrevet 19. april 2010 Jeg åpner også mannen sine brev. Ikke alle, men mange. Trenger ikke kalle mannen min eller meg for all verdens merkelige ting av den grunn. Enjoy.
Bellinda Skrevet 19. april 2010 #12 Skrevet 19. april 2010 Det blir man jo ikke anmeldt for vel... Altså, politiet har vel ikke noe med ubetalte regninger å gjøre. Da skal det gå LAAAANGT først altså.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #13 Skrevet 19. april 2010 Det er i strid med all folkeskikk å åpne andres brev. Trolig er det også straffbart.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #14 Skrevet 19. april 2010 Han vet det og synes det er greit. Åpner ikke alt, men brev fra banker og regninger i hans navn åpner jeg. Og skatten hans har jeg åpnet, fordi han har vært på jobb...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #15 Skrevet 19. april 2010 Ja okei, så da skal jeg leve med han uten å vite han han holder på med. Og ikke få betalt husleie, bilen, og barnehagen. Jeg kan ikke la han ta ansvaret for det, for da blir det ikke gjort. Jeg betaler regningene våre når han får lønn samme dag, for å slippe flere problemer. Men du har rett, jeg vil slippe å passe på han, det tærer på meg! Men han hadde ikke nevnt noe om jeg ikke hadde åpnet hans brev. Da hadde jeg vel møtt purken på døren eller skatteetaten om jeg ikke passet på å unngå det, slik jeg gjør nå. H.I
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #16 Skrevet 19. april 2010 Det skal antagelig forkynnes dom( eller frifinnelse) i en sak der samboeren din har vært stevnet. Hovedstevnevitne skal finnes i alle politidistrikt og har som jobb å forkynne domsavsigelser.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #17 Skrevet 19. april 2010 Regninger kommer ofte ikke inne i en konvolutt. Og gjør de det lilkevel, er det ganske enkelt å se om det er en regning eller ikke. Brev fra politi og domstol er vanligvis ingen regning, så dem synes jeg nok du bør forelegge din samboer først. Eller behandler du ham som en umyndiggjort person?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #18 Skrevet 19. april 2010 Det er egentlig straffbart, ja, men i vår husholdning er det den som kommer først i postkassa som åpner. Med tillatelse fra den andre parten selvfølgelig. Mange av regningene postet til den ene parten, er egentlig beregnet på begge. Det er ikke alle forhold som bedriver hemmelighetskremmeri, og da er det ikke så farlig å åpne posten til hverandre. Til HI: På meg høres det ut som han har gjort noe han ikke burde. Høres ikke ut som han skal vitne i noe.
Bellinda Skrevet 19. april 2010 #19 Skrevet 19. april 2010 Eh, regninger må da ligge i en konvolutt! Jeg jobber ett sted hvor vi sender ut ca 300.000 regninger i måneden, og vi er pliktige til å ha det i konvolutter.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #20 Skrevet 19. april 2010 Jeg får ihvertfall regninger uten konvolutt, dvs ganske få etterhvert, siden de aller fleste er gått over til Avtalegiro. Men tidligere kom faktisk de fleste regninger helt uten konvolutt. I det siste er det riktignok blitt vanlig at de ligger i en konvolutt, men det er likevel lett å se gjennom vinduet at det er en regning.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #21 Skrevet 19. april 2010 Det er overhodet ikke straffbart, og heller ikke i strid med folkeskikk, å åpne andres brev når det er med deres tillatelse! Du er jo virkelig helt på jordet.. Er du ekstremt paranoid, 15.58, siden du ikke klarer å se nyansene her?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #22 Skrevet 19. april 2010 Er det så uvanlig da? Den som heter posten her i huset, åpner posten, uavhengig om det står mitt eller samboers navn på. Vi har da ikke noe å skjule for hverandre, og stort sett er det regninger som er begge sitt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #23 Skrevet 19. april 2010 https://www.politi.no/tjenester/hovedstevnevitne/hva_er_forkynnelse/ * Møteinnkalling til rettsmøte. * Vitnestevning til rettsmøte. * Tiltalebeslutning. * Forelegg. * Dom/fraværsdom. * Kjennelse. * Begjæring. * Prosesskrift. * Arrest/midlertidig forføyning . * Konkursvarsel * Stevning med pålegg om tilsvar. * Forliksklage med pålegg om tilsvar. * Klage med pålegg om tilsvar og vedtak fra forbruker- og husleietvistutvalget. * Vedtak om separasjon og skilsmisse fra fylkesmennene. * Dokumenter fra utenlandske myndigheter og domstoler Uansett hvilke av områdene det gjelder, så er det i hvert noe veldig alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #24 Skrevet 19. april 2010 tja skillsmisse papirer blir forkynnet av politiet om personen har nektet å skrive under, men antar at det ikke er saken om dere er samboere. Ellers er det en del ting som skal forskynnes av politiet men han må jo bare møte opp for å finne ut hva det er da.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2010 #25 Skrevet 19. april 2010 Latterlig, min mann jobber i store perider borte, Skal jeg ikke åpne og betale regninge når han er borte 4 mnd..... Hadde syns det vært mer rart om vi åpnet hverandre sin post...Da virker det som om noen har noe å skjule....Har åpner den som henter posten, posten og det funker fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå