Gå til innhold

Hva er sannsynligheten for å unngå abort når man har sett hjerteslag i uke 6?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så nervøs for å abortere, og miste den lille i magen. Så hjerteslag i uke 6, og er nå i uke 8. Tenker masse på om noe kan å galt. Noen som vet sannsynligheten for at dette går bra når man har sett hjerteslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vell, det sies at sjangsene er mindre for sa eller ma om man har sett hjerte slå, men om det stemmer det vet jeg ikke for er jo de som har mistet bare 2 dager etter de har sett det også. så man vet nok aldri, er bare og håpe at det klorer seg fast og vokser videre, er nok først etter uke 12 at man kan være mer trygg.

håper at allt ordner seg for deg og den lille, lykke til videre :)

Skrevet

Det var vel en 'rar' ting og si..Spiller ingen rolle om man har sett hjerteslagene, etter uke 12 avtar sjansen for abort..!Man bare tenke HAPPY og vente...

Jeg har aborter 9 ganger, og alle gangene hadde jeg sett babyen:(

Skrevet

uff, håper virkelig du slippe og miste fler ganger :( nej jeg har bare sett/hørt at man minsker sjangsene for abort når hjertet slår, men jeg tror personlig ikke på det. som sagt, så vet man aldri. sjangsene er bedre for at den blir etter uke 12 ja :)

Skrevet

Du fikk ikke så mange beroligende svar, akkurat... Håper ikke du blir mer urolig! Jeg har hørt det samme som deg, at sannsynligheten for abort minsker om man har sett hjerteslag. Legen min sa (da jeg fikk se et bankende hjerte i uke 8) at han ville betegne sjansene som 95% for at alt går bra. Selvsagt kan man aldri vite, men jeg synes det var utrolig godt å høre! Så håper du klarer å slappe litt av fremover :)

Hvor ofte går det bra:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Skrevet

Takk for det, Happygilmore. Min gynekolog sa det når jeg var på ultralyd i uke 6+2. Da må det jo ligge noe i det. Men selvfølgelig er det tidlig, og ting kan gå galt.

Synes det er så skummelt med slik ma, der man kan miste uten å merke noe... uff....

Skrevet

kom fra ultralyd i dag. 6+3 . Hun sa at sjangsene for abort var litt mindre etter at dem har sett hjertelyden =) Så er nok sant det.

Skrevet

MÅ BARE SPØRRE...

HVA STÅR MA FOR??

Skrevet

Sansynligheten for at de neste 20 ukene går bra ved sett hjerteslag på UL i uke 8 er 95 %.

(data fra Norsk elektronisk legehåndbok for helsepersonell)

Husk at dette er statistikk og kan egentlig ikke taes ned på personnivå.

(litt betryggende er det jo likevel)

Lykke til

Skrevet

MA- medisinsk abort?????????? usikker selv jeg

Grunnen til abort er jo ofte at det er noe galt med fosteret. at det ikke vil være levedyktig. Så når man har sett at hjertet slår så er vel sjangsen større for at det er et "friskt foster" og at du dermed ikke vil ha en abort da. men ikke vet jeg. kan jo selvfølgelig være andre grunner for at man mister.

Ikke tenk for mye på det, det vil jo aller helst gå bra. :o) men er jo helt normalt at man er litt bekymret for lille spira si da <3

Skrevet

MA står for "missed abortion" og betyr at kroppen ikke vet at fosteret har sluttet å leve. Derfor har man vanligvis alle symptomer intakte, og fosteret støtes ikke ut som ved en SA (spontanabort).

Om du har sett liv på UL i uke 8 eller senere så er det store sjanser for at du ikke vil miste. Grunnen er at embryoet/fosteret vanligvis slutter å leve mellom uke 6 og 8 om noe går galt. Legen min fortalte meg dette i forrige uke. Jeg har selv opplevd å miste 3 ganger da jeg var mellom 6 og 8 uker på vei, men har heldigvis en liten datter i tillegg.

Det går nok greit, skal du se! :-)

Skrevet

ønsker deg lykke til med graviditeten og håper alt går bra..

jeg har hatt noen spontan aborter pluss en dødfødsel, alle etter å ha ha sett tidlig hjertelyd/slag... så man kan være uheldig..

hadde mine aborter i uke 8, 15, 20 og 29....

Skrevet

ja tror nok ikke du skal bekymre deg veldig men jo lengre på vei en er når man får bekreftete hjertelyd jo bedre selvfølgelig....men i de aller fleste tilfeller går det bra og mesteparten kan nok føye seg inn i statistikken som ble skrevet lengre oppe...

maya666 har nok vært maks uheldig og det er jo bare trist....håper det går bedre for deg denne gang maya(666?)...skummel du....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...