Gå til innhold

Hvor lenge skal man amme ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn på 15 mnd.

Han er veldig glad i melk, vil gjerne ha morgen og kveld + om natten.

Fra han var 6 mnd, har folk sagt til meg at "nå bør du slutte med den puppen". Blir litt frustert at det er holdningen blant venner og familie. Både jeg og sønnen min synes at dette er så fint..

Han spiser både brød, middag og grøt i tillegg, så er ikke snakk om at han KUN drikker melk..

Ønsker i første omgang å slutte med ammingen om natten (jobber jo 100%, så er litt slitsomt å måtte ta ham opp hver natt - selv om det bare vare et par minutter..).

Hvordan fikk dere barnet deres til å sove hele natten uten melk ?

Eller gikk dere over til flaske i en overgangsperiode ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...ser at det er en annen gruppe her "vi som ammer store barn" eller noe sånt. Mente ikke å lage en ny gruppe med det innholdet - ønsker å amme til maks 2 år, og lurer på hvordan man slutter lissom..

Skrevet

man slutter ved å trappe ned. - en og en amming om gangen

til slutt bare hver annen/hver tredje dag. På den måten slipper man brystproblemer (jeg har hatt mye av deg og sluttet på den måten ved 18 mnd fordi jeg måtte slutte da - det gikk fint)

Den holdningen har ikke jeg møtt, så det er synd.

Mitt barn nattavvente seg selv, så der kan jeg ikke hjelpe.

Bra at du står på ditt! Det er du og gullet som bestemmer hvor lenge osv.

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å slutte amming på så store barn. Sluttet selv å amme ved ca 13 mnd på begge (den ene gangen fordi mannen min og jeg skulle på en liten ferie og den andre gangen fordi jeg fikk et prolaps i ryggen).

Å slutte ved 13 mnd har vært lett, barna så ikke ut til å savne ammingen.

Jeg vil tro at det kan bli vanskeligere å slutte dersom barna blir svært store, fordi de da husker ammingen bedre og etterhvert får et språk hvor de kan be om det på en mer tydlelig måte.

Når det gjelder nattamming, er ikke jeg en rette til å svare :-) Jeg har ikke klart å slutte å nattamme så lenge jeg har ammet... Når ammingen var ferdig var det jo ikke noe problem.

Skrevet

Min jente er 18 mnd og ammer fortsatt ofte på natta og litt mindre på dagtid. Jeg er hjemmeværende, da. Jeg ønsker å kutte ut nattammingen da hun ammer *ofte* og jeg får så lite søvn. Men vi prøvde og da var hele huset våkent den natta, så nå venter vi til mannen min får ferien sin i slutten av juli (håper jeg holder ut så lenge!). Min jente spiser også fastføde veldig bra (4 måltider) på dagtid.

Eldste jenta var 18 mnd da vi kuttet nattammingen, og hun var mye verre enn lillesøster (som annenhver time og ammet i 20-30 minutter hver gang - hun hadde, og har fortsatt, enormt sugebehov). Vi kuttet ut nattammingen tvert, eneste måte med henne. Jeg sov på sofaen (vi hadde ett soverom da) i 6 mnd før jeg flytte inni soverommet igjen. Mener å huske at etter 1,5-2 mnd så sluttet hun å våkne om natta og spør. Hun var veldig bestemt! Det var da pappaen som tok henne om natta. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvordan han gjorde det, men han er definisjonen av tålmodighet. Jeg vet han hadde vann i tilfelle hun var tørst og at han snakket lavt med henne. Kanskje det var ikke mer? Men tror at hvis mannen din kan ta gutten om natta, det går letter. Hun avvente seg selv helt da hun var 25 mnd gammel.

Leste en artikkel på klikk foreldre om dette, og der sa de det samme: la faren ta barnet når det skal nattavvennes. For alenemammaer, anbefalte de å få moren, søsteren, en venninne, osv til å ta barnet om natta. Det blir så altfor vanskelig for sønnen din om du som har puppene og melken skal ta ham på natta og nekte han melken.

Lykke til med ammingen til 2 år, og med avvenning om natta! Ikke hør på hva de andre sier, om at du skal slutte med puppen. Gjør det som er best for deg og din sønn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...