Gå til innhold

Dere over 25 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere den anbefalte celleprøven ved GU hvert tredje år?(ANg. livmorhalskreft)

Og tar dere mammografi?

Jeg tar celleprøven,men har aldri tatt mammografi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tar celleprøve. Mammografi er vel når man har passert 50? Det har jeg hvertfall aldri gjort.

Skrevet

Mamografi er da vel ikke anbefalt å ta jevnlig før man er 45-50 eller noe? jeg tar livmorhalsprøven jevnlig ja.

Skrevet

Jeg er 27 og aldri hatt GU. Selvom jeg har født 1 barn. Eneste var når dem rota oppi der ved fødsel, ellers aldri. Aldri blitt spurt og har aldri spurt.

Skrevet

Celleprøven tar jeg hvert 3. år.

Mammografi går det ingen automatikk i.

Jeg er nå 40 år og har aldri vært på mammografi.

Skrevet

Tar celleprøve ja... men ikk mammografi, det er jo anbefalt etter at man er 45 eller dersom det er historikk med brystkreft i familien.

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Mammografi har jeg tatt et par ganger, jeg er 26. Mamma fikk kreft da hun var 30 og mange andre tilfeller med brystkreft i familien, derfor startet jeg tidlig med det.

Celleprøve ble vel tatt for tre år siden..takk for påminnelsen:-)

Skrevet

tar celleprøver ja, det har jeg gjort siden jeg var rundt 18...og sist gang fant de uregelmessigheter så skal på oppfølging nå...søstra mi måtte akkurat operere vekk en stor cyste og det samme måtte vennina mi,heldigvis godarta...men kunne fort ha vært motsatt--- så at folk tar sjansen på å ikke få testa seg regelmessig når muligheten er der, det fatter ikke jeg!

Skrevet

Er på sjekk hvert år, så celleprøva tar de automatisk hver januar.

Mammografi har jeg vært på en gang, og siden brystkreft er arvelig, og samtlige av kvinnene på farssiden min har hatt brystkreft i ung alder så anbefalte de meg å ta mammografi annethvert år.

Jeg er 31 år

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Mamma fikk _bryst_kreft altsååå.

Skrevet

Var litt usikker med tanke på mammografien,hva som var anbefalt alder å ta den.

Viktig å ta celleprøven ja,jeg forstår heller ikke de som ikke tar denne.

Det trengs jo kun hvert 3 år, og det er gjort på 5 sekunder.

Få det gjort jenter :)

HI

Gjest 5 andre
Skrevet

Celleprøve hver andre år. Mammografi er det nok noen år til før jeg skal gjør, men sjekker brystene selv hver måned.

Skrevet

Celleprøve ja. Men mammografi er vel ikke et tilbud før man er 40-50?

Skrevet

Ja, både celleprøve og mammografi .Det er pga at søsteren min har hatt livmorhalskreft og jeg har hatt en godartet svuls i brystet som jeg måtte operere bort i fjor.Nå skal jeg inn å ta MR av brystene fordi mammografi ikke holder for meg .

Er snart 30 år .

Skrevet

husker ikke akkurat sist jeg tok celleprøve, er kanskje over 3 år siden husker jeg fikk sånn påminnelse i posten sist gang, eller det var kanskje første gang.

Jo, men takk for påminnelsen.

Nei, mammografi har jeg aldri tatt. Er det over 34 eller 40 man skal ta den fra da ca?

Har forresten ikke brystkreft eller kreft generellt i familien.

Jeg er da snart 29.

Skrevet

Har tatt celleprøve en del ganger nå ja :))

Mammografi blir nok når jeg blir eldre.

Skrevet

Ja tar vcelleprøve jevnlig.

Det var på en slik prøve de fant ut at jeg hadde celleforandring og da måtte jeg ha tester hver 6 mnd i flere år.

Nå er jeg tilbake til max 3 år mellom, men helst oftere.

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Det jeg leste sist var at mammografiprogrammet er for kvinner 50-69 år.

Men man blir anbefalt annethvert år etter fylte 40, og selvfølgelig tidligere/oftere hvis det er krefthistorikk i familien..

Skrevet

Celleprøve tar jeg ja, er vel på tide snart.

Ikke mammografi så langt.

Skrevet

Ja,tar celleprøve hvert tredje år,men ikke mammo enda.

Skrevet

Jeg tar celleprøver hvert år. Tar hvert år fordi jeg har hatt påvist kraftig celleendring, men det forsvant av seg selv. Tar likevel hvert år for sikkerhetsskyld.

Som andre sier de prøvene er tatt på et øyeblikk og konsekvensene ved ikke ta de prøvene kan være mye værre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...