stripete sjiraff Skrevet 19. april 2010 #1 Skrevet 19. april 2010 Sniker meg inn fra BIM med et spørsmål. Lurer på hva jeg bør ha i hus før jenta kommer i juli. Så derfor lurer jeg på hva dere med litt mer erfaring enn meg mener. Er det noe du kjøpte inn som det viste seg at var bortkastet? Og var det noe du skulle ønske at du hadde kjøpt inn? Alle tips tas i mot med takk!
CMH Skrevet 19. april 2010 #2 Skrevet 19. april 2010 Nå har jeg et vinterbarn da, men kan svare fordeom - Body, strømpebukse og bleier. Det er stort sett det en nyfødt trenger av klær. Iom at du får et sommerbarn kan det være greit med kortermede bodyer. Og tynn lue! Mini bruker lue uansett årstid. I fjor sommer var hun 6 mnd og da brukte hun en lue med skygge eller en tynn "badehette" lue med knyting under. - Vogn og vognpose ( Til høst/vinter) Vet ikke helt hvor du bor? Bor du langt nord hvor det er veldig kaldt om vinteren kan det være greit med en lammeskinnpose, det hadde vi. Tynne tepper, typ helsetepper. Kjekt å ha! - Vippestol ble mye brukt en periode her da hun var lita.. - Stellebord, stelleutstyr. Husk å kjøp inn sinksalve, babyolje og A-creme. Kom veldig godt med her i hus Salve til ømme brystvortrer kan være okei å ha om du har tenkt å amme. Brystpumpe! Uten den hadde jeg ikke klart meg. Ammeinnlegg er et must. - Også hadde vi en "hjertebamse" når hun slet med å sove. Det roet henne ganske mye ned.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. april 2010 #3 Skrevet 19. april 2010 Ting vi hadde mye bruk for helt fra starten, som jeg kommer på i farta: -stellesaker (mesoft engangskluter fra apoteket- geniale til rompevask, sinksalve, babyolje) - vippestol hvor ryggen kan legges helt ned (brukte den som vugge/ "oppbevaringssted") -vognbag til soving om natta (sprinkelsenga ble ikke brukt på flere måneder..) - elektrisk brystpumpe, flaske, NAN morsmelkerstatning ferdigblanda på kartong (i tilfelle plutselig puppestreik el lign) -smokk -babypledd i myk ull -klær- mye pysjer, bodyer, sparkebukser (lite gensere/ hettegensere, tykke bukser, kjoler og andre upraktiske klær) - paracet stikkpiller og termometer bør alltid være i hus, i tilfelle rottefelle
Tøffe Tøflus Skrevet 19. april 2010 #4 Skrevet 19. april 2010 Leketeppe som tåler både overflatevask med klut og vaskemaskin. Jeg synes ihvertfall ikke det er like koselig å ha babyen liggende rett på golvet.. Babygym begynte vi å bruke rundt 6-8 uker. I tillegg tror jeg ikke det er mulig å ha for mange gulpekluter! Selv om Lillepus nesten ikke gulper bruker vi store mengder, særlig når jeg ammer.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Det første jeg angrer på at jeg ikke hadde fra dag 1 er BÆRESELE eller BÆRESJAL. Jeg hadde en unge som trengte mye nærhet. Jeg kunne ikke legge henne i fra meg uten at hun begynte å gråte. Å ha begge hender fri er kjekt uansett om babyen gråter mye eller ikke. VIPPESTOL er jeg glad vi hadde fra første dag. Hvis jeg skulle dusje, så kunne hun sitte i den imens, hvis hun ikke ville ligge på gulvet (noe hun sjelden ville) VOGN har blitt flittig brukt. Hun ville ikke sove i egen seng, uansett hvor hardt vi prøvde. Hun sov som en stein når vi bysset henne i søvn i vogna. Hun sov alltid på tur i vogna. Da sier det seg selv, at SPRINKELSENG som vi kanskje stresset mest med, ikke hadde vært nødvendig i starten. Vi fikk ikke bruk for den, men uansett så er den jo kjekk å ha i hus, den må jo tas i bruk en dag uansett, og selv om min unge ikke brukte den i starten, så kan det være helt uproblematisk for din unge. Jeg skulle fullamme, men det viste seg at det skulle være kjekt å ha et par TÅTEFLASKER i hus likevel, og gjerne fler enn 2, slik at man slipper å rengjøre de med en gang. BABYGYM var ikke nødvendig for oss de første par månedene. Hun var ikke sånn kjempeinteressert i det. Men det var kanskje fordi vi hadde kjøpt en sånn fra Ikea hvor lekene hang så høyt oppe at hun ikke nådde tak i dem Andre ting jeg er glad vi hadde i hus: Ammepute (hadde ikke klart meg uten) Stellematte Voksipose Pledd (minst 2, i og med at de kan bli skitten ganske fort) Vugge med dyne (i starten sov hun godt i den. Brukte den på stua) Badehåndkle med hette Zinksalve Babyolje Stellebag Mesoft engangsvaskekluter(de loer heller ikke, og er fine å vaske rundt øynene med) Bilstol (absolutt nødvendig for vår del. er avhengig av bil på plassen vi bor. Hun sov veldig godt i bilen også) Jeg skulle hatt mer av, og som vi måtte handle mer av: Bodyer og nattdrakter. Det hendte støtt og stadig at hun tisset eller bæsjet slik at det kom igjennom på klærne. (De har veldig flytende bæsj i starten) Så for å slippe å la vaskemaskinen gå hele tiden, for kun et par klesplagg, er det greit å ha en del ekstra skift. Vi fikk også god bruk for saltvannsspray for baby og saltvannsdråper til øynene. Hun var kitt forkjølet i starten i tillegg til mye øyekatarr. Sikkert mer jeg kunne nevnt, som jeg ikke kommer på i farten. Lykke til!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 I tillegg til alle tips du har fått her vil jeg legge til: Bamsespeil til bilen slik at du ser barnet når det sitter i bilstolen (de skal jo sitte bakovervendt til de er 4 år helst, greit å kunne se dem da) Inotyolsalve i stede for sinksalve. Du skal kun smøre stumpen når den faktisk er sår, om den blir det, og da er Inotyol tusen ganger bedre enn vanlig zinksalve synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå