Gå til innhold

Hvilke ord kan deres 15 mnd gamle barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kan;

- Mamma

- Pappa

- Se og Se der

- Mø, bæ, "Maaao" ( Mjau)

- Heia

- Oi

- Ja og nei

- Mmm ( Samme som nam)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme som over, pluss hun kan si katt, sol og blomst, og så sier hun vov-vov hver gang hun ser en hund :D (Det gjør hun foreløpig til fugler også da...hehe)

Skrevet

- Mamma og pappa

- Tante (ta'te)

- Datt

- Nam

- Oi

- Hei

- Dyrelyder som maju, øhøh(vov vov), bæ, samt at han vrinsker :-D

- Hest.('est) I dag sa han pus også, når vi stod i vinduet såg to katter utenfor, har prøvd seg på å si pus før også, men har hatt en pause.

- Sier ikke akkurat ja, men mer en bekreftende lyd.

- Nei nei, (hermer etter oss)

- Æsj

- Brum brum, til alt med hjul.

Ellers har han mange lyder, uttrykk og bevelgelser, og gjør seg egentlig godt forstått med det

Skrevet

Mamma

Pappa

pusi

onkel

hei

nam-nam

oi

nei

ja

titt-titt

brrrr (billyd)

banan

vovve

traktor

bil

trappa

sko

natta

lalle

se

der

den/denne

bok

bamse

mummi

bleie

bæsj

kom

ball

bæææ (sier sauen)

ball

namme (god mat eller snop)

bang (hammer)

tut-tut

brøsj (brødskive)

Han setter også samme ord, feks.

- se der/se der mamma

- mamma den

- se mamma pappa

- bytte bleie

- den bil

- se pusi

- nei mamma

Skrevet

Min er 16 mnd, men det er vel kun 6 ord som er nye, dvs fra den siste måneden.

Lillemann sier:

Se

Der

Hva er det (va æ de - tror han hører det som et ord?)

Den

Der

Mer

Måne

Mamma

Pappa

Mo®mo®

Do

Nei

No

Agua

Aller (spansk)

Ba (jar) som betyr ned (han bruker det også når han vil opp)

Lily (bestevenninnen)

(A)buelo/a (Bastemor/far på spansk)

Auto (bil på tysk)

Bil

Ba (ll)

Boke(n)

Bu(k)se

Har sikkert glemt en haug, det renner på med nye ord. I tillegg sier han alle dyrelyder (bortsettfra at han konsekvent mener at sauen også sier mø.. he he)

Ellers så elsker han å tulle og ler utrolig mye :-)

Skrevet

"Halooooo" glemte jeg og det er det søteste han sier :-)

Skrevet

snuppa på 16 kan si:

mamma

pappa

nam-nam (når hun er sulten/vil ha mat)

momo (mormor)

tate (tante)

pus

lys

pupp

mjaoooo

voff-voff

brom-brom

nina (kanin)

kvakk-kvakk

bada

vann

beija (bleia)

teppen (teppe hennes)

tuttu (tutten)

var det jeg kom på, sikkert flere også:):)

Skrevet

Mamma

Pappa

Hei

Hallo

Søster

Tante

Nei

Se

Se der

Pus

Bæsj

Æsj

Ut

Bil

Slapp av

Tørst

Au

Lyder som: Brr, vov vov, roper på pus..

Titt-titt

Borte

Husker ikke flere i farta:)

Skrevet

Jenta mi er 16 mnd - og jeg har kommet helt ut av hvilke ord hun kan. Den siste måneden har det skjedd utrolig mye på språkfronten, og synes det kommer nye ord hver dag nesten...

Hun sier blant annet:

mamma, pappa, heia eller heeeeeei, hade, borte, tittei, bø, vova (hund), pus, pusa (= harepusen =favorittbamsen), boka, dukka, dressen (utedressen), skoa, jakka, vonga (=vogna), jus, melk, mmmm (hvis vi spør om hun er sulten, stryker hun seg på magen og sier mmmm hvis hun er sulten), ut, bæsj, tiss, dyrelyder som mjjaaau, vov vov, møø, bææ, kykkeliky, pipp pipp, nei, ja, sklia, huska, bade, banan, kose, æsj, ake, takk, bil, buss, væ (=isbjørn), scooter, bleia, traktor, den, der, ball,

Ordene hun setter sammen er: Se der, mamma/pappa se der, se på den, kle av (når vi har vært ute og kommer inn)...

Skrevet

Jøjemeg. Jenta mi er snart 15 md og hun sier veldig lite. På en god dag kan hun si "mamma", eller "babba". Men det er vel egentlig det.

Det er ikke inmari imponerende.

Til nå har hun heller utmerket seg motorisk.

Har tenkt tanken at det kan ha noe å si at jeg snakker østlandsk og faren snakker bergensk. Det er jo tross alt litt forskjell på "snott i noien", og "snørr i nesa".

Skrevet

Her i huset snakkes det en nordnorsk dialekt og stavangerdialekt, og vi bor på østlandet, så gutten vår hører mye rart i løpet av dagen, men det har tydeligvis ikke påvirket språkutviklingen hans negativt. Enkelte ting han peker på har jo ganske ulike navn ut fra hvem av oss han spør, men det ser ut til å gå greit foreløpig.

Skrevet

Vår jente er nå 17 måneder og sier også KUN "mamma" og "babba".

Hun er veldig fascinert av lys og pus, og kommer med en rar lyd hver gang hun peker på ei lampe eller en katt "FFCHH". Ligner ikke noe ord i det hele tatt :D Nå ble hun født tre måneder for tidlig da, men.

Det kommer nok!

Skrevet

Hmmmm, veldig store forskjeller ser jeg. Jenta vår snakker masse, og gjør seg godt forstått, men vi forstår nok mer av det hun sier enn andre. Hun er 15 måneder nå. Det hun sier mer eller mindre rent er:

Ja og nei,

pus/katt, hest, gris,samt dyrelyder for ku,sau,hest,katt,hund,løve,ugle,tiger,høne,kråke,"småpippan",kanin (fryktelig søtt når hun smatter og er kanin altså:) og de mest vanlige dyrene.

Ball, bok, bleie, bæsj, tisse, potta, mat, lunsj, prim, stol, drikke, kopp, skje, gaffel, kniv, ut, mamma, pappa, tante, opp, ferdig, kos, nuss, bade, plaske, vaske, tørke, kloss, dukke, vogn, trille, tur, lue (ue,) dress, sko, bukse, body, sokker, skli (for sklisokker)... Og helt sikkert en masse mer...

Så sier hun øre, nese, munn, mage og øye. Resten peker hun på når hun blir spurt om hvor det er, til og med knær, øyenbryn og hæl. Hun kan de fleste tallene opp til ti, samt fargene. Uten at hun alltid matcher fargene med navnet sitt, men blir stadig bedre på dette også :) Hun hermer etter ALT vi sier, så en må virkelig passe på hva man sier rundt henne. Også har hun suuuuuperhusk, så en må liksom alltid passe på ;)

Hun har mange flere ord hvis man går ut i fra at et ord er "ordlyder" som brukes for å beskrive samme ting flere ganger over tid. Man ser også tydelig framgang i språket nå, hun blir stadig flinkere. Skravlesara vår :)

Skrevet

Jeg må skryte litt jeg og selvom mi bare er snart 14 mnder :D

Hun sier:

Hei

Hallo

Heihei

Hade

Ja

Nei

Tittei

Mamma

Pappa

Mommo (mormor)

Voffvoff

Tadoo (traktor)

Brrr (til at det er kaldt ute :P)

Basj

Bada (bade)

Gakk-gakk (til badeendene sine)

Mjau

Tut-tut

Melk

namnam

møø

Manuuu (til Magnus, mitt søskenbarn som er 5mnder eldre enn mi :D)

Oda (hennes beste venninne, de har nesten vokst opp sammen siden vi mødrene er bestevenninner og naboer, så vi var sammen gjennom hele graviditeten og mens de var babyer :D

Pakka Pakka (til Makka Pakka i drømmehagen)

sove

lille

baby

tutti (til smokken)

..det var vel det jeg kom på :D

Skrevet

Min er 15 mnd og sier kun:

-baba

-ha det

-der

-se

Han er veldig langt fremme motorisk men språket mangler. Kanskje derfor han er så utrolig frustrert..

Skrevet

Store forskjeller ute her ja ;)

Min har forresten lært å si "Hadet" mens hun vinker. Flink! :D

HI

Skrevet

Oi!

Godt å se at det kom noen nedover her som ikke kunne hele ordboka enda. Vi er riktignok bare nådd 13 måneder. Men må nok legge oss i hardtrening. Her er det kun mamma, pappa, nei og nam foreløpig. Også har hun vrinsket tre ganger når hun har sett bilde av hest. Utover det er hun innmari god til å skrike hvis hun ikke får det som hun vil; og sprelle med armene over hodet hvis hun skal vise begeistring ;o)

Kanskje det er min feil at hun ikke kan flere ord. Jeg sier bestandig nei når hun drar ut ordbøkene fra bokhylla.... ;o)

Skrevet

Godt det ikke bare er her det skrikes høylytt hvis ønskene ikke går i boks. Han er fryktelig bestemt og er det en ting han ikke får eller noe han ikke får gjøre så skriker han så det skingrer i ørene.

Om man kan hjelpe på språkutviklingen så tidlig vet jeg ikke så mye om. Mine egne foreldre drev med dette hvor man viser babyen ark med ord på og sier ordet for dem. Det ser i allefall ut til å ha hatt en effekt på meg, for jeg snakket mye og rent allerede fra 2 års alder, og jeg kunne lese ved 3½. Vi har imidlertid ikke gjort noe sånt med sønnen vår (jeg gidder bare ikke, og regner med han lærer seg å lese tidsnok), men vi leser for ham flere ganger om dagen og vi har slike pekebøker hvor han kan peke på bilder og så sier vi hva det er. Det er noe han liker veldig godt, så kanskje er det noe av årsaken til ordforrådet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...