Gå til innhold

BEKYMRET BREKYMRET...Åhhhrr blir så lei :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg har vert på HS er jeg bekymret når jeg kommer hjem... For d første er frøkna mi veldig liten legger lite på seg, men komt seg litt etter jeg begynte med grøt...for d andre er hun litt slapp i beine når vi prøver få henne til å stå/hoppe i fanget,men når hun ligger spreller hu som bare d...for d tredje er bleiene ikke blitt særlig våte i løpet av natta (har fått nok veske/mat om kvelden) men tar henne opp skifter blei og etter et par timer er den ganske våt..dette

bekymret HS... kjenner jeg blir så sliten av bekymringene..noen som kan komme med trøstene ord? noen andre som opplever eller kjenner noen som opplever noe lignende???

syte syte..he he..

Ellers så har vi d veldig fint altså :-)

Skrevet

Men hva tenker helsestasjonen å gjøre med det? Hvis de er bekymret bør de vel kanskje la henne bli undersøkt nærmere? Syns det er dårlig om de bare slenger ut slike ting, uten å gi deg beskjed om hva du evnt kan gjøre.

Har ikke opplevd noe av dette selv, så kan dessverre ikke gi deg noen råd. (men jeg har hatt min dose med forskjellige andre bekymringer, så skjønner godt hva du mener)

Uansett, babyer er så forskjellige og det trenger ikke være noe galt selv om helsesøster "bekymrer" seg :) Bra er det uansett at de følger opp våre små så godt:) Jeg skjønner godt at du blir bekymret, det blir jeg også veldig fort. Har funnet ut at man må spørre og grave mye selv for å få svar på ting, så ikke gi deg hvis du mener at du får dårlige svar ;)

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Bekymret det deg før HS sa noe som helst?

1. Alle barn legger på seg forskjellig. Kurvene er gjennosnittlig og det vil alltid være noen både over og under. Så lenge hun er våken, opplagt og blid så sulter hun neppe. Hun sier nok fra hvis hun er sulten

2. Samme her egentlig. Alle barn utvikler seg forskjellig. Hun kan vel andre ting? Min er snart 6 mnd og HS bekymmrer så for at han ikke har tolmodighet å ligge noe særlig på mage. Han liker seg på rygg så jeg bryr meg fint lite om hva di sier. Men han kan sitte litt uten støtte og hopper og står kjempegodt i fanget. Han utvikler seg stadig, bare ikke helt som alle di andre babyene. Helt sikker samme med jenta di vil jeg tro. Kansje hun er en av dem som er treg å gå men begynner å snakke tidligere enn di andre?

3. Dette visste jeg ikke at var et problem. Når min sover hele natten skifter jeg en så å si tørr bleie om morgenen. Men det er to tette skift om morgenen pga tiss da. Det er det samme som med voksne tenker jeg. Jeg tisser ikke om natta men er jeg våken så gjør jeg det. Tror ikke du skal bekymre deg så mye egentlig. Du skifter jo tissbleie rett etterpå så da kommer det jo ut uansett.

Hvis det var HS som gjorde at du ble så bekymret så la det ligge. Mammahjerte ditt vil fortelle deg hvis det skulle være noe. Ikke stress med noe, det kommer av seg selv etterhvert. Min erfaring med HS er at di stresser fort hvis babyene ikke følger nøyaktig kurve/utviklingsgraf som er normalt. Nyt lillejenta di du og kos deg masse sammen med henne i stede for å bestandig bekymre deg over alt :)

Skrevet

det med at bleiene er ganske tørre om natten henger vel sammen med at hun ikke drikker i løpet av natta? litt slapp i beina tror jeg ikke du skal bekymre deg for enda... barnet av en venninne av meg var slapp i bena til rundt 10 mnd alder h*n nektet å stå når vi ville trene på å gå... barnet lærte å gå rundt 16mnds alder.

Skrevet

Henger meg på her!! Jenta mi spiser veldig lite, er 3 mnd og har gått opp 1 kg siden fødsel. Hver gang jeg har vært på helsestasjonen er jeg mer bekymret enn før jeg gikk dit.. Nå har jenta mi fått diare i tillegg og har ikke lagt på seg et gram på 2 uker. Blææææ!!

Har roet meg ned litt nå da... Tror bare man må prøve å stole på at dette går bra jeg. Du kunne jo evt ta opp med helsesøster at du blir bekymret - enten får hun gjøre noe med dette, henvise videre eller noe, ellers må hun slutte å stresse deg opp. Jeg var veldig fortvilet en periode, for det var snakk om at vi skulle legges inn pga spisinga, men så ville de vente litt osv osv. De gjorde meg bare bekymret uten at de prøvde å løse problemet...

Gjest Kira06
Skrevet

Skjønner deg godt jeg..., det er jo håpløst at man skal bli bekymret etter å ha vært hos HS, og ikke omvendt! Men jeg tror nok ikke du har så mye å være bekymret over.

Når det kommer til at hun er slapp i bena, så kan jeg fortelle at vår datter har vært skikkelig "pudding" i bena. Hun har bare hatt lyst til å sitte, aldri stå eller hoppe. Vi hadde time hos fysioterapaut (pga nakken), og da spurte vi henne. Og hun sa at så lenge barnet hadde krefter i bena, f.eks at hun sparker når hun ligger på stellebordet, så var det ingenting å bekymre seg over. Nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, men først nå har min datter skjønt at ben er til å stå på. Hun er 7 mnd, og står kun noen sekunder av gangen. Så nå har vi begynte å "trene" litt på det.

Vekten har jeg liten erfaring med seg, fordi datteren min har lagt bra på seg hele tiden. Men jeg har en venninne som har en jente som er seks mnd eldre enn min, og hun veier kun 500 gr mer. De har slitt med å få henne til å legge på seg, og hun var så tynn at hun ikke fikk lov til å ta vaksinen t.o.m. Men hun følger sin egen kurve, og hun legger på seg noen gram hver uke. Og hun ser helt sunn og frisk ut, og er blid og glad. Så tror ikke du skal være så bekymret, så lenge du har en fornøyd unge.

Har du sagt ifra til HS at du synes det er ganske bekymringsverdig at hun kommer med slike kommentarer? Jeg tror nok at jeg ville sagt ifra, de er jo der for å hjelpe oss. Selv om det kan være vanskelig å ta en slik samtale med henne.

Ser at du har fått mange flotte svar her, så håper du kan slappe mer av og rett og slett huske at barn er forskjellige. Lykke til:)

God klem fra meg

Skrevet

TUSEN TUSEN TAKK for svar...kjenner jeg slapper mye mer av nå...:-)

Skrevet

Først må jeg si: Så bra hun har begynt og legge på seg litt mer av grøt da! som du vet har jeg også ei lita frøken og vi begynte med velling en uke før hun var 4 mnd. Hun ELSKET det. Samtiig har vi funnet ut at hun har egg alergi og det var grunnen til at hun ikke ville ha mme vi ga henne. Hun små spiste, gråt masse og virket veldig urolig etter måltider. Ble også litt rød i ansiktet. (pappan har egg alergi) Så når vi byttet over til pulver fra apoteket fikk vi ei ny jente og er nå oppe i 120 ml pr måltid. (max 60-80 ml før) Og nå har hun blitt litt rundere (5800 og 62 lang. er 4 mnd og to uker til lørdag. Så vet hvordan det er og være bekymret!

Ang de ande tingene er jeg helt enig med de andre over. Barn utvikler seg så forskjellig. Noen er tidlig ute mens andre har det bare ikke trevelt. Og om de virkelig hadde vert redde for at noe var veldig galt så hadde dere blitt sendt til lege med en gang. :o) Her er det dager med tunge våte tissebleier og dager som de nesten er heeelt tørre. Tror ærligtalt det har med hvor mye de spiser om natta jeg.

Lykke til og kos deg med frøkna di!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...