Gå til innhold

Bilsete nr 2 - når og hvilket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden vi nå er inne på bilseter...

Tror vi må kjøpe bilsete nr 2 snart, mini er straks 7 måneder og begynner å bli for stor til det setet vi har.

Hvilket anbefaler dere? Og kan jeg begynne å bruke det allerede nå?

Han er over 9 kg, sitter fjellstøtt (setter seg opp selv) og liker å sitte litt høyt og følge med.

Håper noen kan hjelpe meg, synes det er en jungel av ulike seter og tester...:)

Skrevet

Bør helst være bra å sove i også...;)

Skrevet

De nummer 2-setene vi har prøvd er (med noen kommentarer):

- Akta Graco Cosmic XTP (heter nå Comfort S og er noe forbedret). Godt fornøyd med setet, tar liten plass når barnet er lite (kan da monteres oppe på setet) men ganske stor plass hvis det monteres for bedre beinplass for barnet (settes da litt utenfor setekanten). Greit å montere, går nå til 25 kg bakovervendt (noe som er et stort pluss!), men er litt kort i ryggen synes jeg. Vi måtte bytte fra dette setet ved 3.5 års alder fordi det ikke gikk an å heve 5-punktsselen lenger for vår lange jente.

- Besafe Izi Combi: Godt fornøyd med setet. Knotete å installere, da. Absolutt ikke å anbefale hvis du er avhengig av å flytte setet ofte (velg da i så fall isofix-varianten). Det vi ikke har likt med setet er at den bøylen som står mot seteryggen på bilen vil deformere seteryggen permanent, dvs. du får et avtrykk av bøylen i skumgummien på setet. Ikke videre pent... Dette er selvsagt avhengig av hvor myk seteryggen er, men i en Avensis Stv så ble det i hvert fall seende veldig stygt ut da vi flyttet setet. Setebeskytter (f.eks. Prince Lionheart) anbefales! Dette setet er også kort i ryggen, og vår akkurat 3-åring ble nylig flyttet fra dette til et Britax Hi-way

- Britax Hi-way: Har kun brukt det en mnd, men liker det veldig godt. :o) Jenta på 3 sitter kjempegodt i det, det er lett å installere og går til 25 kg bakovervendt. Lang rygg, så dette kan hun nok bruke minst ett år til. :o) Eneste minus er at støttebenet er litt kort, så det tar stor plass i noen biler.

- Britax Multitech: Eneste stolen jeg har vært direkte misfornøyd med! Null beinplass for barnet, forferdelig kort støtteben (må lene setet veldig langt bak, så den som sitter foran har ikke plass, selv i stoooore biler), selene gnagde barnet på lårene, og det lar seg ikke installere i biler med lange selefester.

Når det gjelder sikkerhet så er det viktigste å velge et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent (Besafe, Akta Graco, Britax er de største). Alle stolene som disse lager er gode og svært trygge når de brukes bakovervendt. Ingen kombistoler bør brukes forovervendt, da synker sikkerheten dramatisk. F.eks. har Besafe Izi Combi og Britax Multitech fått svært gode resultater bakovervendt, men fullstendig strykkarakter framovervendt. Barnet bør derfor sitte bakovervendt så lenge som mulig, og deretter snus framovervendt i en beltestol med bilens egne belter (helst ikke før 4 år, men i alle fall ikke før barnet er ca 100 cm og 15 kg).

Skrevet

Vi måtte bytte bilstol da gutten vår var 8 mnd. Valget falt på Britax Multitech siden den gjør det bra på tester og er blandt favorittene i Sverige (som er de som har peiling på bilsikkerhet). Kjempegod stol som gutten vår fint kan sove i. Ikke noe problem med beinplass for gutten vår eller plass til personen foran (selv ikke for mannen min som er 1,88). Kjempefornøyd med stolen. Han sitter godt i den, og den har veldig god sidebeskyttelse, noe som er viktig for de aller minste.

Skrevet

Takk for svar folkens!

Får ta meg en tur på Barnas Hus og teste seter, litt lettere nå med andres erfaringer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...