Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange innlegg ute nå ang. tilvenning av mat til våre små, men jeg har ikke sett noen om det jeg lurer på :-)

Jenta mi er 6 mnd om noen dager, og pga styr med ammingen på dagtid, anbefalte hs oss å prøve med grøt eller grønnsaker nå i forrige uke. Vi begynte med grøt, har prøvd et lite måltid til dagen med sånn grøtblanding. Jeg har lyst å prøve å lage maten selv, føler jeg har mer kontroll da.

Det jeg lurer på er at jeg leser rundt omkring at jeg ikke skal prøve med flere ting på en gang. Den er grei, forstår jo det, men når har vi liksom prøvd lenge nok før vi kan skifte grøt/grønnsak/ingrediens? Jeg følger såklart med hvordan magen reagerer osv.

Og hvor raskt går vi opp i flere måltider pr dag? Vi har gitt grøt - ikke halv porsjon en gang, vi ammer først og da blir hun jo mett - på dagtid for å slippe vondt i magen på nattestid og sånn, men ser jo for meg hun blir mettere på natten om hun får det på kveldstid. Når øker vi?

Jøss, trodde ikke det skulle bli så langt, beklager! :-)

Skrevet

Jeg begynte med grøt da poden var 4 mnd, ga da på morgenen/formiddagen. Etter noen dager fikk han litt smaksprøver på banan, og noen dager senere fikk han smake på litt grønnsakspure fra nestle, og deretter noen dager senere fruktmosen til nestle. Jeg ga grøt fast, men ga bare en av de andre tingene om dagen. Etter ca to-tre uker fikk han grøt på morgenen og frukt eller grønnsakspure på ettermiddagen. Dette resulterte faktisk i færre oppvåkninger på natta. Så da tenkte jeg at jeg skulle være lur og gi grøt på kvelden også, men det hadde motsatt virkning her i gården. Da våknet han plutselig tidligere på kvelden og ville ha mat, og også oftere i løpet av natta. Så da droppet jeg kveldsgrøten ganske fort.

Nå er han straks 6 mnd og har fått grøt på kvelden i ca to uker, pga at han begynte å våkne flere ganger på natta igjen, noe jeg tolket som at han trengte mere mat, og denne gangen hjalp det med kveldsgrøt som han får ca 30-60 min før han legger seg.

Dagen består nå av følgende måltider:

Ca 08:00 - pupp i sengen før vi står opp

Ca 09:00 - full porsjon grøt og litt vann å drikke

Ca 12:00 - pupp og et beger fruktmos

Ca 15:30 - 1/2 glass 5-6 mnd middag og vann(pupp enten før eller etter)

Ca 18:30 - full porsjon grøt

19:00 pupp og sove

Jeg har syntes dette med hvor mange måltider jeg skal gi, og hvor mye til hvert måltid har vært vanskelig selv, så har prøvd meg litt fram. Vet det er veldig mange som gir grøt kun på kvelden i begynnelsen, men man får gjøre det som passer best for dere. Prøv deg fram med litt nye ting, men la det gå et par dager mellom hver nye ting du introduserer, så vet du hva hun eventuelt reagerer på.

Dette ble et langt svar...men håper du fikk noe ut av det:)

Skrevet

Dette med tilvenning er nok ganske individuelt og noe man må prøve seg fram med. Når vi introduserte fast føde var jeg veldig forsiktig med å gi ny mat. Ventet vel en uke før jeg prøvde noe nytt. Han var dessuten veldig skeptisk til nye smaker i begynnelsen og jeg ville ikke presse han.

Nå har vi begynt med litt grønnsaker til middag. Jeg lager også maten hans selv og lager da gjerne to porsjoner av gangen. Da betyr det også at jeg kan prøve med en ny grønnsak to dager etter forrige, og det fungerer helt fint. Han er også mer villig til å akseptere nye smaker nå.

Jeg ga avokado og bananmos til frokost i ca 2 uker før jeg begynte med smaksprøver av grønnsaker til middag. Jeg gir mat + vann først og melk etterpå, så da spiser han mer mat. Men jeg ammer ikke så jeg har ikke noe produksjon å ta hensyn til. Tenkte å gi grønnsaker 3-4 uker og så begynne med grøt.

Vi har så langt ikke gitt fast føde til kvelds. Han har allikevel begynt å sove enkelte netter gjennom helt av seg selv. Det er den totale mengden mat på dagtid som avgjør hvor sulten barnet er om natten. Men hvis babyen din ikke plages med magen kan man jo like gjerne gi det til kvelds, men ikke rett før leggetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...