Gå til innhold

Forkjølet gutt 5,5 mnd, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 5,5 mnd har blitt forkjølet og jeg lurte derfor på om noen har noen gode tips å komme med til hva jeg kan gjøre for at han skal bli bedre.

Han har ikke noe særlig feber, er litt snørrete så har gitt han saltvannsspray i natt for å lette litt, og så hoster han en god del, helt til han brekker seg. Noen som har erfaring med en god hostesaft? (det er ikke tørrhoste)

Og en annen ting; hvor syke er deres barn før dere velger å holde dere hjemme, altså ikke trille tur og sånn.

Skrevet

Jeg har som regel at visst hun har feber eller virker veldig slapp, så går vi ikke ut på tur. Ellers så ligger hun jo godt beskyttet nedi vogna, så litt frisk luft i lungene er bare bra når man er litt forkjølt.

Her bruker vi otribaby (saltvannsdråper), bruker nesesugeren først, slik at man får ut det verste. Å så drypper jeg med saltvannsdråpene.

Du kan jo ringe legen for å høre om du kan gi hostesaft. Har ikke gitt dette til snuppa, da hun ikke har hostet så veldig mye :)

Skrevet

Vi gir også saltvannsspray. I tillegg til at vi har kjøpt en sånn sak på apoteket som suger snørret ut av nesa på babyen.

Så lenge hun ikke har feber, så tar vi henne med ut på trilletur. Tror det er godt å få luftet systemet litt når man er forkjølet.

Ellers er det vel bare å vente på at det går over.

Vår hadde ganske stygg hoste for et par uker tilbake. Var på 6 mnd kontroll hos lege, men fikk bare beskjed om å la det gå over av seg selv, uten noen hostesaft. Så lenge hun ikke hadde feber.

Skrevet

Mi har hostet i en uke, og idag ble hun snørrete og har vært syk, sovet masse, slapp. Men har også vært i godt humør. Ikke feber, men er varm. Hun har masse slim nedi lungene som hun driver og hoster opp, men når hun sover så surkler det masse. Så jeg vet ikke om jeg tør å sove inatt jeg da, tenk om hun ikke får opp slimet? Uff, bekymrer meg nok uten grunn hehe. Men sånn er det jo når en er mamma for første gang... Godt vi har forumer så vi kan lese om andre i samme situasjon og bli litt beroliget.

Skrevet

Vi har hatt samme runde med lillegutt nå, og han var skikkelig dårlig (var nok rs virus). Vi brukte sånn snørrsuger og saltvannsdråper.

Det er ikke anbefalt noe hostemedisin til så små babyer, men hev heller hodeenden litt slik at babyen får ligge litt opp, det kan lindre.

Vi tok han ikk emed ut når han var surklete, feber over 39 og var skikkelig slapp... men det var fordi han var såpass redusert.

Skrevet

Takk for alle gode svar:)

Da dropper jeg hostesaften inntil videre siden det ikke anbefales. Tenkte først å spørre på apoteket, men de vil jo helt sikkert selge så tenkte det var like greit å spørre her inne først:)

Vi skal på 6 mnd kontroll hos lege neste uke så hvis det ikke har gitt seg til da så kan jeg jo høre med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...